torsdag 18. april 2019

Sensommer - mørk krim av Anders de la Motte

Sensommer er den første boken i Årstidskvartetten. Jeg har ikke lest denne serien, men lot meg nå friste etter å ha lest flere begeistrede omtaler av bøkene. Min påske går med til oppussing av hus som skal selges, så lydbok er kjærkomment å ha, for å døyve kjedsomheten i å male plankegjerder. God påske! 🐣🐤🐥🐔

Forlaget om boken:
En sensommerkveld i 1983 forsvinner Billy, fem år, fra en avsidesliggende gård på den skånske sletten. Det eneste sporet etter ham er en sko i den høye maisåkeren.
Tjue år senere leder Billys storesøster, Veronica, en gruppeterapisamtale i Stockholm. En ung mann forteller om en liten gutts uforklarlige forsvinning for mange år siden. Fortellingen er rystende velkjent og Veronica tvinges til å sette på spill den vaklende tilværelsen hun har bygget opp. Hun må tilbake til Skåne, til sin ødelagte familie.

Bakteppet i historien er spørsmålet om hva som skjedde med Billy, den gangen han forsvant. Jeg vil nesten kalle boken en spenningsroman, for her er ingen egentlig etterforskning å følge.

Det er Veronica som er den som stiller spørsmålene, men de fleste av dem dreier seg om nære og familiære detaljer. I det hele tatt, dette føles nesten som en oppvekstroman, med noen sporadiske spenningstopper underveis. Handlingen foregår på landet, og historien er spekket med flotte skildringer av hvordan folk forholder seg til hverandre her.

Jeg hadde stor glede av å lytte til Haakon Strøms eminente innlesing, og er litt skuffet over at det ikke er han som leser neste bok, selv om Fanny Vaager er god hun også ☺ 

I Sensommer møter vi en ødelagt familie. Etter Billy forsvant gikk det ikke så bra med foreldrene og de to søsknene hans. Samtaler mellom Veronica og storebroren i nåtid, viser at de, allerede før Billy forsvant, hadde problemer.

Anders de la Motte skriver på en fin måte, selv om han til tider bruker litt lang tid på å komme til saken. Han har et språk som passer til krim, og handlingen er bygget opp på en måte som skjuler plottet til det siste. Jeg er allerede igang med Høstdåd, og kan avsløre at persongalleriet er et helt annet!

Andre bloggomtaler om Sensommer: Bjørnebok og Heartart


Hele serien:
Sensommer 2016
Høstdåd 2017
Vinterild 2018
Vår...?


Utgitt: 2016/ på lyd 2018
Spilletid: 10:47
Kilde: Lytteeksemplar

10 kommentarer:

  1. God påske Tine. Herlig at du har begynt med denne serien. Jeg har lest sensommer, høstdåd og vintertid. Synes alle er fantastisk lesning. Kos deg med disse bøkene og kos deg med sol og påske.

    SvarSlett
    Svar
    1. Høstdåd hadde mer etterforskning enn Sensommer, så krimfølelsen er større. Koser meg med denne mens jeg maler og går på tur. God påske Stig!

      Slett
  2. Du kan glede deg til de to neste også! Jeg holder på med Eremittedderkoppen og er fullstendig oppslukt God påske, og husk å ta litt fri fra oppussingen ��

    SvarSlett
    Svar
    1. Vargas er helt konge, hakk i hel på Belinda Bauer som virkelig tok kaka med årets krim. Det blir soloppgangstur i morgen siden arbeid på langfredag er lite populært, men så må vi til med maling og rydding igjen. Alt går som en lek når solen skinner og lydboken er god :)

      Slett
  3. Har så vidt begynt på denne, men som lydbok så blir den liggende for det meste, siden papirbøkene blir prioritert. Spørs om jeg må skaffe meg denne og Høstdåd i papir/ på bib e.l. Vinterild var jo bare så bra!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Lykke til med oppussing btw.:)

      Slett
    2. Nå hører jeg disse tre på rappen, så det blir lett for meg å sammenligne. Det er kjekt når forfattere greier å skrive litt varierende, noe Sensommer og Høstdåd viser at Anders de la Motte kan. Gleder meg til fortsettelsen.
      Når det gjelder oppussing, OMG kor flink jeg har vært i dag! Er så heldig å ha foreldre som hjelper, så vi har fått gjort en hel masse. I morgen blir det soloppgangstur, så får vi forholde oss rolig til etter kirketid :)

      Slett
    3. Ja, du er kjempeflink...:) Greit å ha gode lydbøker også når man gjør slikt kjedelig arbeid.

      Slett
  4. Du har kommet igang med disse du å. Jeg har hørt to, men det blir nok flere, denne sensommer har jeg ikke hørt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ble gjort oppmerksom på at Sensommer er den første, og selvfølgelig ville jeg høre den først. Har lagt merke til at det er forskjellige innlesere, men etter å ha begynt på den andre boken, skjønner jeg hvorfor :)

      Slett