onsdag 26. juni 2019

Spor i støvet av Katherine Webb

Det burde egentlig generere en god følelse når en svoren fan får det hun forventer, men denne gangen kjente jeg på følelsen av å ha lest dette før. Innleser gjorde en fantastisk jobb med å holde meg fast i boken, og alt i alt ble det en grei lytteopplevelse.

Forlaget om handlingen:
April 1942: Bath blir bombet av tyskerne, og seks år gamle Davy Noyle forsvinner i kaoset. Frances Parry, som skulle ha passet på ham, plages av skyldfølelse og nekter å tro at han er død. Da stillheten senker seg og støvet legger seg, blir liket av et barn funnet. Men det er ikke Davy. Det er Frances' bestevenninne Wyn som har vært savnet i over tjue år ... Oppdagelsen fører Francis tilbake til barndommen og tvinger henne til å forholde seg til en forbrytelse som har kastet skygger over livet hennes.

Kanskje husker hun mer enn hun tror? Denne gangen sverger hun på å avdekke sannheten - samme hvor mørk den kan være.

Romanen er todelt, som så mange andre, det som er litt originalt er at de to handlingene er plassert i hver sin verdenskrig. Vi veksler mellom handlingstrådene, men dessverre forklarer den ene den andre, så spenningen blir litt kuppet av dette.

Persongalleriet er troverdig, og skildringene av hendelser og leveforhold gir et fint bilde av hvordan livet artet seg, både i Frances` barndom, og når hun som voksen opplever den kraftige bombingen av Bath i 1942.

Detaljer som underveis føltes litt underlige fikk sin forklaring etterhvert, og historien ble rundet av og sluttet på en fin måte. Liker du denne type bøker, er jeg sikker på at du gleder deg over denne.

Utgitt: 2019
Spilletid: 13:29
Kilde: Lytteeksemplar

10 kommentarer:

  1. Akkurat denne av Webb har ikke fristet meg, det er noe med tema, lokasjon og handling som må fenge. Høres ut som at det var en helt grei vurdering..

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei dette var ikke hennes beste men allikevel et par hakk bedre enn den forrige dameromanen (huff, der sa jeg fy-ordet...) jeg leste :)

      Slett
  2. Dette er også en forfatter jeg har endel bøker av men ikke lest noe av ennå, kanskje en dag. Ser jeg har fått denne for ikke så lenge siden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Og jeg som mener å huske at du var en racer på disse bøkene :) Har du den, så leser du den kanskje i sommer?

      Slett
  3. Jeg har aldri lest en Webb bok. Og etter å ha lest dette kjenenr jeg at det er helt greit :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har lest et par Webb-bøker som jeg har likt veldig god; som Italienske netter og Den engelske piken. Begge med et spennende historisk bakteppe, og sistnevnte løselig basert på en faktisk historie/person fra Oman.

      Slett
    2. Hun har skrevet mye bra Marianne, kanskje du vil "teste henne ut" med en av de titlene Anita foreslår?

      Slett
    3. Det er jo ikke umulig. Flere har nevnt Italienske netter. Takk for tips, damer :)

      Slett
  4. Katherine Webb har jeg til gode å lese, mente jeg hadde en i hyllen, men da jeg så etter fant jeg ingen :D

    SvarSlett
  5. Jeg er enig at Webb har skrevet mye bra. Den engelske piken synes jeg var spesielt bra, hvor hun referere mye til oppdageren/forfatteren Gertrude Bell. Denne tror jeg at jeg hopper over!

    SvarSlett