fredag 11. januar 2019

Dagen da min bestefar var helt av Paulus Hochgatterer

Det er ikke ofte jeg leser bøker fra Østerrike, men Dagen da min bestefar var helt kommer herfra. Paulus Hochgatterer er psykolog og forfatter og har gitt ut både noveller og romaner tidligere. Jeg kan ikke se at han er oversatt til norsk før. Har du lyst å lese en skjønn liten roman, som ble hyllet som et mesterverk innen tysk litteratur, da er dette en godbit for deg.

Forlaget om boken:
På en bondegård i Østerrike, dukker det en dag i oktober 1944 opp en pike på rundt tretten år, for.virret og åpenbart uten erindring. Nelli blir tatt imot og blir en del av familien på gården, og bare noen måneder senere kommer det også en ung russer til gården. Han har ikke noe annet med seg enn en lerretsrull under armen, som han hegner om som sin egen øyensten. Mellom ham og piken oppstår det en sart forbindelse, som brått blir avbrutt idet en gruppe Wehrmacht-soldater ankommer gården. 

Dagen da min bestefar var helt er en gripende fortelling om angst, lengsel og hverdagen på landsbygda under krigen - og ikke minst om en enkel mann som en dag blir en helt. 

Hovedpersonen i denne historien er tretten år gamle Nelli, som er sammen med mennesker hun nettopp har blitt kjent med. Det er ikke et barns perspektiv vi får her, og ingenting ved hvordan romanen er skrevet er "barnslig" på noen måte.

Relasjonen mellom innbyggerne på det lille stedet skrives frem uten å bruke for mange ord. Forholdene dem i mellom er litt forvirrende i begynnelsen, men alt faller på plass. Siden noen av karakterene er tyske wehrmachtsoldater og andre er mennesker som gjemmer seg for dem, har fortellingen en besnærende nerve, uten at det blir så veldig dramatisk.

Bestefar hadde lagt seddelen med navnet mitt, fødselsdatoen min og stempelet på stuebordet, og nikket stumt til bestemors spørsmål om jeg tilhørte dem nå da. Bestemor hadde brettet sammen seddelen og bare sagt en setning: «Hos oss heter hun Nelli.» 

Fortellingen bæres frem ved karakterenes egen historiefortelling, og vi før høre om hvordan Nelli kom til dem, om amerikanske bombeflygere og om da den lille gutten Rudi falt i elven. Hverdagen skildres, og når soldatene banker på og krever det soldater pleier å kreve, føler vi med bøndene, som blir mer frustrert enn redd. Det er helt på slutten av krigen dette, så fem år med overgrep har vel gjort dem hardhudet.

Boken leste jeg i en jafs på noen korte timer, og jeg anbefaler den gjerne videre!


Forlag: Bokvennen
Utgitt: 2019
Sider: 120
Kilde: Leseeksemplar

12 kommentarer:

  1. Så gøy at du likte den :D Boken er oversatt av fantastiske Stein Dahl Mathisen, som tidligere har vunnet oversetterprisen - og han har oversatt flere nydelige perler hos oss <3 Et tips hvis du ikke har lest den allerede: Piken med fingerbølet. Den elsker vi, helt unisont.
    Takk for at du leser bøkene våre, og sprer det glade budskap!

    SvarSlett
    Svar
    1. Har funnet mye gull hos dere, så jeg peiler meg inn på Piken med fingerbølet også :)

      Slett
  2. Her var krigsboken din ja. Ikke langt fra gamle Moravia til Østerrike. Noe annerledes enn togboka mi, ser jeg. Lettere tilgjengelig språk synes jeg å oppfatte. Språket i Hrabals bok var noe omstendelig, men leste at den var godt oversatt, så den skulle nok være slik i utgangspunktet. Jeg har nok lest min siste krigsbok på en stund. Jeg blir alltid temmelig tynget av å lese om 2.verdenskrig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Språket fløt lett, og boken er absolutt "tilgjengelig". Det går fint for meg å lese om krigen, nå leser jeg om dominerende menn som drikker opp de få kronene ungene tjener til mat, mens konen er redd og kuet, mye verre scenario :)

      Slett
  3. Hm...fikk mail om denne men jeg svarte ikke på den,det burde jeg kanskje gjort...Virker som en fin bok dette og det er en stund siden jeg har lest noe fra krigens dager så kanskje på tide?
    Spent på hvordan hverdagen skildres siden det er noe du vanligvis ikke liker så godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Der sa du noe... tenker det er hverdag av i dag jeg har problemer med, disse historiske hverdagene pleier å gå bra :) Det er ennå ikke for sent å takke ja til boken.

      Slett
    2. Beathe: PDFen lå ved mailen. Trenger ikke papirboka, hvis en ikke foretrekker den da.

      Slett
    3. Nå måtte jeg sjekke og det stemte det,Anita! :-) Takk for tips,nå kan jeg jo bare laste den ned på Kindle.

      Slett
  4. Det hørtes ut som en interessant liten bok. Jeg kjenner ikke egentlig til dette forlaget, så jeg må muligens gjøre noe med den saken :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. De har mange gullkorn, så bli kjent med dem må du absolutt gjøre :)

      Slett
  5. Jeg har denne på pdf, men vet ikke om jeg har tid til å lese den med det første, men jeg noterer meg at du likte den. Solum er kresen med bøkene sine, så jeg tenker det er kvalitet som kommer derfra. Jeg har skaffet meg mange diktsamlinger fra Solum opp gjennom årene. Ønsker deg en fin kveld Tine.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt å ha noe på lur, som du vet at andre har likt :)

      Slett