søndag 14. juli 2019

Den som elsker deg høyt av Kristine Storli Henningsen

Kristine Storli Henningsen er en norsk forfatter som har mange utgivelser bak seg. Jeg har lest krigsseilerdokumentaren Om vi heftes underveis og likte den veldig godt, noe jeg også gjorde med spenningsromanen hennes Innlandshete. Denne gangen valgte jeg lydbok, og er fornøyd med å få Fanny Vaager til å lese for meg, for dette ble etterhvert skikkelig uhyggelig.

Forlaget om handlingen:
Fie og hennes lille familie flytter til en spansk fjellandsby for å finne ro etter noen mørke år. Mens ektemannen Simon jobber som sjømann i Nordsjøen, skal Fie og sønnen Lucas etablere en ny tilværelse i det «ekte» Spania, en times kjøretur unna turistene på Solkysten.

Huset de flytter inn i, bærer på en historie. En gravid kvinne hørte truende stemmer gjennom hele svangerskapet. Sakte gikk hun fra forstanden, og på selve termindagen tok hun sitt eget liv. Fie blir som besatt av å finne ut mer om kvinnens skjebne, men blir møtt med illevarslende taushet fra omgivelsene, også fra den tette venninnegruppen hun har blitt en del av.

Trodde du at det bare er i Norge at bygdedyret er et truende fenomen, så tar du skammelig feil, for et steinkast fra Solkysten i Spania møter du på akkurat det samme. Denne historien begynner rolig og fint, med skildringer av den lille familiens hverdagsliv, og vi får innblikk i hvordan det kan føles å starte opp på nytt med barn i utlandet.

Etter en litt lang innledning begynner det å dryppe små hint om at ting ikke er helt som de skal i den lille fjellandsbyen, og historien får en tiltrengt nerve. I fortsettelsen får leseren brynt seg på hva alle disse hintene kan skyldes, og hvem i all verden er det som så hardt prøver å skremme Fie?

Henningsen skriver godt, hun befinner seg trygt innenfor den klassiske oppbyggingen av en psykologisk thriller, noe som for min del gjorde at jeg følte meg litt for avslappet i forhold til at "kabalen skulle gå opp".

Avslutningen tilsier at det kommer flere bøker om Fie og den hjertegode venninnen Stella, men hva skjer med forholdet til Simon, kommer det til å holde? Jeg er klar for en omgang til ☺

Flere bloggere om boken:


Utgitt: 2019
Spilletid: 12:01
Kilde: Lytteeksemplar

8 kommentarer:

  1. Har lest flere bøker av Henningsen og likt dem alle sammen. Har begynt på denne men lagt den til side enn så lenge. Tolker det som du er noen lunken til denne? Har lest litt ymse om denne, aka de to du har linket til som var uenig om boken og det gjør det alltid litt spennende å skulle lese videre.

    Håper du "koser" deg med tatovøren!

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne var litt slow i starten men det tok seg opp til slutt. Litt lang "innledning" gjør nok at jeg var litt lunken. Har faktisk lagt ned Tatovøren, men fortsetter nok, litt slow den også :) Du må lese Vindbaroner, den er ikke slow på noen måte!

      Slett
    2. What?Tatovøren slow? Der var det jo full rulle fra start til slutt? Jeg ble umiddelbart grepet av Lale, ja, håper du plukker den opp igjen.

      Slett
    3. Du har jo også lest mange bøker fra Auschwitz, så jeg kan ikke skylde min følelse av å ha lest dette før på det. Er halvveis nå, håper interessen min tar seg opp, men foreløpig leser jeg den som en kjærlighetshistorie det går 13 på dusinet av...

      Slett
  2. Så bra at du likte denne. En sådan psykologisk thriller er jo krypende spennende, og kan sikkert virke slow i starten hvis man er vant til mye action, eller er i en aktiv periode kanskje..
    og på lyd?
    For meg var den bra fra første stund. Nå skal jeg i gang med en annen norsk psykologisk thriller; Terapeuten av Helene Flood. Artig at flere norske damer har kommet med psykologiske thriller de siste par årene, ikke dagligdags her på bjerget akkurat. Det er en genre jeg liker godt.
    Takk for link:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg aktiv? tuller du :) Nå har jeg heldigvis landet, i morgen stikker gutta til trøndelagen, og etterlater meg med en uke alene hjemme OG ferie :) Er spent på hva du synes om Terapeuten!

      Slett
    2. Flytting, turer etc..ja, du har da vært det en stund nå. Bra du har landet;) Aleneferie blir sikkert bra i Bergen, med utsikt, bøker og det som er:)
      Har ikke kommet helt i gang med Terapeuten enda, det blir i kveld. Har bare lest et par sider på senga sent i går og da ble jeg plutselig for trøtt..

      Slett
  3. Leste akkurat om denne hos Anita, og ble nysgjerrig. Likte godt I skyggen av store trær og Innlandshete.

    Ha en fortsatt fin sommer :)

    SvarSlett