søndag 17. februar 2019

Vera av Anne Svärd

Vera er Anne Svärds fjerde utgivelse. Boken fikk en varm mottakelse da den kom ut i Sverige og er allerede oversatt til atten språk. Forfatteren fra Skåne er illustratør og kunstpedagog, og forhåpentligvis i full gang med å skrive oppfølgeren til Vera ☺

Forlaget om boken:
Under falskt navn kommer franske Sandrine fra krigens mørke til et varmt forsommer-Sverige. Året er 1945. Hennes eneste bagasje er et ufødt barn hun ikke vil ha, og en hemmelighet som hun er forberedt på å gjøre hva som helst for å holde på.

Sju måneder senere står hun brud på en øy langt ute i skjærgården. Ingen i brudefølget kjenner bakgrunnen hennes. Ved å si ja til den dobbelt så gamle legen Ivan, gifter Sandrine seg inn i en fremmed verden: den fryktinngytende overklassefamilien Ceder. Under bryllupsnatten raser en snøstorm over skjærgården og hele festfølget blir værfast. Det er som om denne natten bærer bud om hvordan resten av ekteskapet skal bli – en iskald allianse bygget på hemmeligheter, løgner og redsler.

Sandrine har kommet seg fra Frankrike, gjennom Polen og helt til trygge Sverige, bare for å bli innesperret i familien Ceders jerngrep. Hun er 17 han 33, når de gifter seg har de aldri tatt i hverandre, hva er det med dette paret? Historien om deres første møte kommer etterhvert, og når vi har fått det på det rene, tas vi med tilbake til Sandrines barndom.

Alt det jeg gjorde for og få lov til å leve. Uten å tenke på at jeg senere også skulle leve med det.

I fortsettelsen kryssklippes det sømløst mellom Sandrines hverdag i den nifse Cederfamilien, og forskjellige beskrivende hendelser tidligere i livet hennes.

Er hun medgjørlig eller livsfarlig, den fødende unge hustruen som ikke lager en lyd? Konene til Ivans tre brødre, og hans mor sirkulerer i utkanten av Sandrines oppmerksomhet. Hun har født lille Vera, et barn hun ikke vil ha noe med å gjøre, så det plager ikke henne at Ivan lar noen andre ta seg av henne.

Leseren oppdager litt etter litt hva det er med Ivan, men det er ikke før godt forbi halvveis at det som virkelig foregår åpenbarer seg. I mellomtiden har vi følt med Sandrine i hennes ensomhet, i den store klemmen hun er satt i, mellom svigermorens krav om et barn til, og mannens manglende vilje til å invitere henne opp i ektesengen.

Det er en spennende roman Anne Svärd har forfattet med Vera. Språket er sanselig og flott, og vakkert tolket og lest av Maria Sand. Det er ikke en "søtsupperoman" dette, men en uventet alvorlig historie om ensomhet, som også skildrer hvordan samfunnet vårt har utviklet seg de siste 70 - 80 årene. Slutten var en tanke åpen, og for en gangs skyld tenker jeg at her må det komme en oppfølger!

Vera anbefales på det varmeste!


Utgitt: 2019
Spilletid: 10:57
Kilde: Lytteeksemplar

14 kommentarer:

  1. Du er jammen effektiv om dagene, jeg har ikke fått med meg alle innleggene ser jeg. Denne vurderte jeg som lydbok,men valgte bok nummer to om Esther i stedet,men jeg har denne liggende på vent og blir sikkert lest en eller annen gang. Virker som en fin bok som begynner rolig eller?

    SvarSlett
    Svar
    1. Den begynner egentlig ikke rolig, for det er i begynnelsen vi får høre om når hun blir tatt til fange og det der. En periode i midten når hun bare innfinner seg er det rolig, også tar det seg opp igjen.
      Jeg må skrive etterhvert, ellers går det i ball for meg, og da må det også ut. Skjønner at "folk" ikke henger med i svingene, men det får jeg tåle når jeg pøser på med omtaler. Nå har jeg tre tjukke bøker på gang, så trøkket avtar nok etterhvert :)

      Slett
    2. Jeg er ikke så flink til å få de ut for jeg bruker så lang tid på omtalene at jeg ofte bruker tiden på annet, eventuelt lesing. Nå har jeg brukt deler av dagen å lage meg et skjema for lesingen ut måenden så da håper jeg at jeg får lest litt mer strukturert. Jeg skal i gang med to 1001 bøker til uken som jeg tror jeg kommer til å bruke lang tid på dem. Blant annet Lolita som jeg skal lese før jeg får Stridsbergs #Drømmefakultetet" inn dørene en av dagene..

      Slett
    3. Det er godt med en plan. Jeg skriver bøkene opp på boklisten, også prøver jeg å holde meg til den rekkefølgen de står i der.
      Omtalene dine bærer preg av at du bruker myyyyye tid på dem, noe jeg er veldig glad for, for de er lærerike og veldig fine. Selv har jeg ikke den tålmodigheten, så det blir som det blir :)

      Slett
  2. Ja, var ikke denne fin. Det må komme en oppfølger. Vera kom ut i 2017? Jeg har et prøveabon. på storytel så jeg hørte den på svensk, med det funka bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har aldri hørt lydbok på annet enn norsk, men svensk passer sikkert fint til denne. Vi heier på oppfølger :)

      Slett
  3. Tack för smakbiten. Den här har jag bara hört gott om och fått rekommenderat. Men jag har inte kommit mig för att läsa den än.

    SvarSlett
  4. Läst och gillat! Hoppas också på fler..

    SvarSlett
  5. Den här tyckte jag mycket om. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  6. en mycket bra bok av en sympatisk författare. tack för påminnelse och smakebit!

    SvarSlett
  7. Så spennende! Denne førere jeg opp på leselisten :)

    SvarSlett