søndag 21. april 2019

Høstdåd av Anders de la Motte

Nylig startet jeg en ny krimserie, og Høstdåd er bok nummer to i den såkalte Årstidskvartetten. Jeg likte Sensommer godt, så spenningen var stor om Høstdåd holdt den samme høye kvaliteten. Bøkene har ikke de samme karakterene, så serien er satt sammen av frittstående historier, som kan leses i selvvalgt rekkefølge.

Forlaget om handlingen:
En sensommerkveld i 1990 telter fem barndomsvenner ved sin hemmelige badeplass, et nedlagt steinbrudd i Skåne. Videregående skole ligger bak dem og voksenlivet venter. Stemningen er høy, men også vemodig, for vennene innser at kvelden både innebærer et farvel til ungdomstiden og til hverandre. Når morgenen gryr og det første høstregnet har falt, flyter det en kropp i det mørke stenbruddsvannet. En tragisk ulykke, slår politiet fast. Ikke alle er overbevist om det.

Historien starter todelt, hvor handlingsforløpene skilles med 27 år, og den første (som er skildret over her) ligger til grunn for etterforskningen i nåtidshistorien.

I 2017 flytter Anna sammen med datteren Agnes fra Stockholm til Skåne, for å tiltre stillingen som politisjef i en liten kommune. Hun får overraskende nok leie et hus som tilhører en gammel dame, som ikke har latt noen komme inn i huset sitt på veldig lenge.

Anna strever litt med forholdet sitt til datteren, og kommuniserer med sin avdøde eksmann. Hun er også utfordret av at hun stammer når hun blir usikker. Disse tre private forholdene skildres på en varsom og fin måte, noe som gir historien et mykt tilsnitt.

Lik den forrige boken Sensommer ligger spenningsnivået ganske lavt, uten at det noen gang blir kjedelig, men til forskjell fra Sensommer foregår det mye politietterforskning i denne historien. Anna bestemmer seg nemlig for å gå et antatt selvdrap etter i sømmene, og i denne forbindelse ser hun også dødsfallet for 27 år siden med nye øyne.

Anders de la Motte skildrer på en fin måte hvordan mennesker i små samfunn lever i relasjon til hverandre. Kameraderi mellom de som har makt i kommunen, er viktige ingredienser i denne krimmen, forhold som greide å hisse meg skikkelig opp.

Mot slutten blir det vanvittig spennende, Anna kommer i den ene kinkige situasjonen etter den andre, som hun med nød og neppe vrir seg ut av. Når jeg var i mål med boken, satt jeg igjen med høy puls, og et sterkt behov for hevn, som jeg ikke fikk utløsning for. Slutten ga svar på spørsmålene som var blitt stilt, men den var vemodig og egentlig litt trist, og litt irriterende, siden jeg kriblet etter å ta rotta på et par stykker.

Høstdåd er en velskrevet krim, som underholdt og engasjerte meg, den er glimrende lest inn av Fanny Vaager, så jeg anbefaler den gjerne videre!


har skrevet fristende omtaler av denne boken!



Utgitt: 2018
Spilletid: 14:00
Kilde: Lytteeksemplar

9 kommentarer:

  1. Må jo bare få lest disse to.. Har lyttet ca en time av Sensommer. (men som sagt; papir...)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette var en herlig serie, er i gang med den tredje nå og storkoser meg :)

      Slett
    2. Har begynt på Høstdåd nå, den e rpå 16 timer på svensk Storytel. har lastet ned boka på eBokBib også, for å supplere med, ellers tar det vel evigheter å komme gjennom.. Sensommer var treg i starten, men tok seg veldig opp på slutten.

      Slett
  2. Ble nysgjerrig på denne serien når forfatteren var på bokmøte i høst og har tre på Kindle men jeg tror jeg venter litt siden det virker som "alle andre" leser dem for tiden. Hadde det ikke vært kjekkere om man fulgte de samme karakterene i stedet for nye hele tiden?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er litt uvant at det er nye karakterer, men egentlig helt ok. Er litt lei av lange krimserier, og her er det variasjon til tusen. Gled deg til å begynne :)

      Slett
  3. Har tatt til meg alle anbefalingene og lagt de sirlig til i storytelhylla. Rekke og rad (til tross for påstander om frittstående og rekkefølge ingen hindring.)

    SvarSlett
    Svar
    1. Glimrende! Jeg er i innspurten på Vinterild nå, det ser ut til at det er det eneste jeg får lest denne måneden :)

      Slett