søndag 17. mars 2019

Koke bjørn av Mikael Niemi

En glassplate dukket opp på Pajala gamle prestegård i 2016. Den, sammen med funnet av et av de første samiskspråklige dokumentene vi kjenner, inspirerte forfatteren til å skrive denne romanen, hvis handling foregår i hans egne hjemtrakter. Niemi har mange utgivelser bak seg, men det er bare Populærmusikk fra Vittula fra 2001, som er oversatt til norsk.

Forlaget om handlingen:
Det ble prosten som gjorde funnet. Et godt stykke ut i det sviktende dynnet satte han to fingre for munnen og ga fra seg et gjennomtrengende plystresignal, som han hadde lært seg i ungdommen i Kvikkjokk. Jeg satte straks kursen mot stedet der han sto. Vannet var kullsvart, opp av overflaten stakk en hesjestaur.  Prosten tok tak i stauren og rugget på den. I det mørke slammet vaiet noe lyst, noe som minnet om høy. Men så forsto jeg at det var hår.
Det er sommeren 1852 i bygda Kengis langt nord i Sverige. Prosten Lars Levi Læstadius’ åndelige vekkelse treffer samer og tornedalinger med uant kraft. Truffet blir også Jussi – en fortapt samegutt som prosten finner i grøftekanten, tar til seg og gir et navn. 
Samtidig forsvinner en tjenestejente, så en til, i de dype skogene. 

Folk drar ut for å jakte på den slagbjørnen som de antar herjer i sognet, men prosten frykter at det er en langt mer skremmende morder som er på ferde. Sammen med Jussi finner han spor av en ondskap som trenger seg stadig nærmere.

Posten som har en av to viktige roller i denne romanen er den historiske karismatikeren Lars Levi Læstadius. Han fremstilles i denne romanen som klok og empatisk, og helt uten de egenskaper en gjerne forbinder med vekkelsespredikanter.

Sammen med unge Jussi, er de først på åstedet til flere drap, og som Sherlock Holmes og Dr. Watson finner de med kløkt frem til ledetråder og løsninger som den brautende lensmannen ikke er i nærheten av å se.

Vi er i en tidsalder hvor mye er nytt, prosten har kjennskap til hvordan fingeravtrykk kan fremskaffes, de har akkurat oppdaget kaffe og poteten, han har nye tanker om å slippe til kvinnene på prekestolen noe de fleste menn er sterkt imot. Men, det er prostens motstand mot brennevinet som gjør ham upopulær i bygda, selv om mye av årsaken til fattigdommen ligger her.

Prosten har tatt Jussi under sine vinger, og gitt ham frihet og tillit. Han lærer ham å lese og skrive, og sammen utforsker de naturen. Litt etter litt får vi vite bakgrunnen til denne litt mystiske Jussi, og det er ikke en gladhistorie som skrives frem.

Jeg var et dyr. Jeg levde som et dyr, hele tiden forsøkte jeg å finne noen å spise. Hun som kalte seg mor, så sulten min, så hvordan jeg slikket skaftet på slirekniven hennes fordi det hang igjen en smak av fiskefett på det. Men hun bare flirte der hun lå på reinskinnet med vasne øyne og brennevinskaggen klemt som et spedbarn mot brystet. 

Det Mikael Niemi har fått til med Koke bjørn er en fantastisk blanding av historisk verk og detektivhistorie. Handlingen er spennende tvers igjennom, og skildrer livet på nordkalotten på en troverdig måte. Befolkningen på det lille stedet snakker bygdefinsk og rikssvensk, og de levende skildringene av fattigfolk og øvrigheten, av skikker og leveforhold er en fryd å lese.

Det er ikke ofte jeg sier dette, men denne romanen MÅ du lese!



Forlag: Oktober
Utgitt: 2019
Sider: 445
Kilde: Leseeksemplar

25 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Den här hade jag tänkt läsa förra året men kom aldrig riktigt in i den.

    SvarSlett
  2. Den skulle jag verkligen vilja läsa, blev ännu mer peppad nu. ;)
    Tack för smakbiten och ha en fortsatt fin söndag!

    SvarSlett
  3. Den här har jag inte läst trots att jag är nyfiken på den.

    SvarSlett
  4. Mikael Niemi brukar jag tycka om. Koka björn köpte jag för ett tag sedan så någon gång ska den bli läst.

    SvarSlett
  5. En av de bästa böcker jag läste förra året.Grattis till upplevelsen att få läsa den. Tack för smakbit och trevlig söndag

    SvarSlett
  6. Tack för smakbiten. Har läst mycket gott om den här, och nu fick jag ju en till uppmaning att läsa den :-)

    SvarSlett
  7. Har sett at denne har fått masse god kritikk. Jeg må nok lese den, men hadde tenkt å vente en stund . (du vet, har dette målet om å lese unna bøker som venter før sommeren)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er et godt mål. Jeg er ajour når det gjelder bøker jeg har bedt om, så nå flakser jeg fra bok til bok helt etter eget forgodtbefinnende. Skal prøve å ikke skrive om alle, og på den måten frigi litt tid til lesing (og husarbeid)
      Ikke glem Koke bjørn da, den er virkelig veldig god!

      Slett
    2. Ja, vi vet jo at mye lesing går utover husarbeidet, og annet vedlikehold, bilvask, orden på verandaen, etc.. ;) Så å blogge mindre er nok best.
      Leser unna hyllebøker i lesesirklene også..
      Har ikke bedt om/takket ja til mer i år, enn at det er overkommelig, men er ikke i mål. Mye av det/blir er påskekrim.:) Men kanskje jeg skal spørre om Koke Bjørn. Slike bøker er det som regel ventetid på , på bib.

      Slett
    3. Begynte å lese om Yeats her, for å få bakgrunn for å starte på diktene- til lesesirkelen- men ble etterhvert distrahert av meg selv til å lete etter bøker til 1001- resten av året. Og noe chatting for å bestille kino til uka med et par venninner- og Vips, er det ettermiddag og mat. Får ta en time med Yeats etterpå, før jeg fortsetter med Galgen.. Ser du leser den nå, hadde du den liggende?

      Slett
    4. Timene flyr når en lar seg lede av interessene sine :) Jeg har skrevet om to bøker i dag, skal fylle litt på om Marie Hamsun og høre den siste timen om skogen. Venter bare på at Liverpool skal vinne, så gemalen kommer seg ut på tur, og roen senker seg i stuen. Har lest 3 kapitler av Galgen, riktig bra spør du meg (boken kom inn som et svar på en mail jeg endte avgårde i går kveld, og jeg heiv meg over den). Kos deg med Yeats (eller Galgen...) :)

      Slett
    5. Ja, det er sikkert..:)
      Ja, når du leser e-bøker så er et jo kjekt med sa rask ekspedering.:) Jeg leste 80 sider av Galgen i går kveld. Bedre språk la jeg merke til med en gang- men det kan antagelig skyldes oversettelsen og korrektur i forrige bok at det var så mye rusk.
      Har lest 40 sier med Yeats, så nå er det tid for Galgen, etter et lite blogginnlegg om diktene..

      Slett
  8. Tack för smakebiten, funderar på att läsa den.

    SvarSlett
  9. Denne hørtes virkelig bra ut så den må jeg lese. Jeg har ikke lest noen andre av Nemi, men jeg finner 7 bøker som er oversatt til norsk :-) Populærmusikk fra Vittula ser jeg har stått på leselisten min en stund, så jeg burde få begynt på enten den eller denne snart :-) Ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også lyst på litt Populærmusikk, for denne her ga mersmak. Glad søndag til deg også :)

      Slett
  10. Du asså. Nok en bra omtale! Nå har jeg nettopp bestilt Koke bjørn :)
    Jeg har lest Populærmusikk og Knølhølet. Begge var underholdende

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha, gøy at du snudde deg om og bestilte boken :)

      Slett
  11. Takk, denne må jeg lese også skjønner jeg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, gjør det, er spent på om du blir like hekta som jeg ble :)

      Slett
  12. Tack för smakbiten! Försökte mig på den här när den kom men det gick inte så bra, läste inte ut den, kanske var fel tillfälle...

    SvarSlett
  13. Tack för smakbiten. Har boken i bokhyllan och skall snart försöka läsa den.

    SvarSlett
  14. jag tror faktiskt att jag ska göra som du säger, det vill säga läsa boken. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  15. Populærmusikk fra Vittula er en av favorittbøkene mine. Standard gavebok når jeg ikke vet hva jeg skal gi bort (plukker den med fra hver eneste loppemarked jeg er på -). Angående oversettelser, vet jeg om en til på norsk, Fallvann, likte den også (men som astridterese påpeker, det er nok flere)..

    Leste du ikke Fallvann, synes å minnes, men det er noen år siden, og jeg er altfor lat til å google. Skal absolutt lese (høre) Koke Bjørn, den ligger klar i storytelhylla. Når, får tilfeldighetene styre. Oppløftende at alle liker dog, noe å glede seg til..

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg digger å la tilfeldighetene styre, og nei, jeg har ikke lest Fallvann og heller ikke Popmusikk, så den må jeg lese skjønner jeg :)

      Slett
  16. Ja, vi er enige der Tine - tror de fleste vil like denne.

    SvarSlett