fredag 21. juni 2019

Hvit tiger av Aravind Adiga - en 1001 bok!

Det er ikke ofte debutanter vinner Bookerprisen, men det gjorde Aravind Adiga med sin Hvit tiger. Romanen har også havnet på listen over 1001 bøker du må lese før du dør, og siden utfordringen i Elidas lesesirkel for juni var forfattere fra blant annet India, så valgte jeg Adigas samtidsroman fra 2008.

Forlaget om boken:
Balram Halwai er en sammensatt mann. Og i løpet av sju netter, i skinnet fra en gedigen lysekrone, skriver han ned sin historie. Det er historien om en klassereise. Historien om Balram Halwai, et tenkende menneske og en gründer. Bosatt i verdens teknologi- og outsourcing-hovedstad, Bangalore i India.

Balram er født i en liten landsby i dypeste India. Det er jobben som sjåfør for landsbyens rike mann som blir starten på den lange reisen han skal foreta. Den hvite tigeren er kallenavnet Balram får, det er det sjeldneste av alle dyr, skapningen som kommer bare én gang i hver generasjon.
Og i India sitter tigeren i bur i dyrehagen. Men Balram nekter å bli i buret sitt. Han tar det han mener han har krav på – også liv om det er nødvendig.

Hvorfor fungerer Hønseburet? Hva er det som gjør at så mange mennesker i India finner seg i å leve i evig trelldom?

I løpet av noen sene nattetimer forfatter hovedpersonen vår et brev til Kinas statsminister, som skal komme på besøk. Gjennom fargerike skildringer lærer vi den indiske kulturen å kjenne, samtidig som vi følger Balram fra ung gutt, til voksen mann. Han greier å bli privatsjåfør til tross for at han er i feil kaste, og dette er bare en av tingene han får til, for å sikre seg et bedre liv.

   Jeg bøyde meg frem og tørket oppkastet bort fra munnen hans, og pludrer beroligende til ham. Det stakk meg i hjertet å se ham lide på denne måten - men hvor min oppriktige bekymring for ham tok slutt og min egeninteresse begynte, visste jeg ikke, for ingen tjener vet noen gang hvilke motiver han skjuler innerst inne.
   Forakter vi våre herskaper bak en fasade av kjærlighet - eller elsker vi dem bak en fasade av forakt?

Brevet han skriver handler, ifølge ham selv, om hvordan han ble omskapt fra en uskyldig landsbyidiot til en byvant kar full av lidderlighet, fordervelse og ondskap. Historien er fornøyelig og tankevekkende, og skrevet på en sånn måte at leseren hele tiden vil vite mer. Språkføringen er muntlig og ga meg en følelse av å kjenne Balram personlig. Jeg heiet på ham gjennom hele boken, selv når han tok avgjørelser som ikke helt var moralsk på høyden.

Handlingen tar oss med til storbyen Delhi og senere til Bangalore, hvor vi i et miljø preget av fremgang og utbygging lærer mye om korrupsjonen som foregår i kulissene. Hvit tiger skildrer et India tilnærmet i dag, hvor slum, sult og fattigdom finnes, men dette fremkommer kun som bakgrunnsbilder til historien.

Denne romanen fenget fra første side, noe som bidro til 
at jeg leste den ut på en dag. 

Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2008
Sider: 267
Kilde: Biblioteket

11 kommentarer:

  1. Høyres ut som ei meget god bok, setter den på lista!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne var det verdt å prioritere :)

      Slett
  2. Det er kjekt når man blir såpass engasjert i hovedpersonen at man heier på dem selv de gangene de "gjør det rette". Denne har jeg hatt på ønskelisten min leeeenge så nå blir den dytter lenger opp på kjøpe-listen! :-)

    Så nå nettopp at jeg glemte å svare deg her om dagen, det gikk i et bankande kjør hele dagen. Om du har lyst og anledning kan du jo plukke ut noen du tror jeg vil like å lese - vil gjerne hjelpe deg å bli kvitt noen av bøkene :-D

    Ha en god helg, Tine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne må du lese Beathe, tror du vil like den. Selv har jeg flyttingen i fokus, både utflytting og innflytting, så alt annet er pes for tiden. Ikke tenk på den bokdaten, siden du har så mange bøker så tenkte jeg at det var greit at jeg ikke belemret deg med flere, så Fretex har blitt 7 banankasser med bøker rikere :)

      Slett
    2. Skjønner godt at du ikke hadde tid til det, men belemre meg hadde du vel ikke gjort uansett! Lykke til med flytting.

      Slett
  3. Jeg har også hatt denne på leselista lenge. Ligger svært synlig fra hvor jeg sitter nå. Har hørt så mye fint om den at det er passer utmerket med en påminnelse. (Har ikke lest ferdig ei bok på over ei uke, men det er beside the point, faktisk skal jeg logge av å lese, right nå.)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gled deg, kjekt å bli kjent med miljøet og tematikken. Jeg har nå presset meg gjennom bok på både øret og på Kindle, fokus er langt fra tilstede. Skriver et par korte omtaler før jeg legger inn årene. Fremtidens blogging blir sporadisk, hvis ikke interessen tar seg opp igjen. God sommer Ingalill!

      Slett
    2. Håper sporadisk bare betyr sommerferie.
      = god sommer til deg også.
      (skal holde koken hele sommeren, mens jeg venter på at dere kommer uthvilt tilbake til høsten -)

      Slett
  4. "Fremtidens blogging blir sporadisk, hvis ikke interessen tar seg opp igjen."- I hear you sister!
    Det er ganske dødt i blogglandia om dagene,men det er vel kanskje typisk for sommeren. Jeg har ingen planer om å skrive om alle bøkene jeg leser i år og vil heller ikke bare skrive om de bøkene jeg har fått men også de jeg har kjøpt selv så her gjelder det å finne en gylden middelvei så lenge jeg mottar leseeks.

    SvarSlett
    Svar
    1. Blogging er ikke moro lenger, og med hodet i en annen verden (eller i virkeligheten) så sliter jeg. Jeg har gjort meg mange kontakter i løpet av disse aktive årene som bokblogger, så det er ikke så lett å kutte alle båndene. Har litt på gang nå, men kommer ikke til å be om andre leseeksemplarer enn de ebøkene og lydbøkene som havner på devicene mine (trur eg....)
      Det er lenge til jeg skal på ferie, så jeg håper vi treffes før vi snakker høst Beathe :)

      Slett
    2. Akkurat nå er jeg inne i en periode hvor bloggingen ikke gir meg så veldig mye men det er forhåpentligvis bare noe forbigående. Det er kanskje viktig å tenke på at man blogger først og fremst for en selv og ikke at folk skal besøke/kommentere. Og selv om begge deler har gått kraftig ned hos meg kommer jeg til å blogge så lenge jeg har noe besøk, den dagen det er 0 som besøker bloggen over en viss periode skal jeg heller vurdere å legge inn årene.

      Ser den med kontakten med de andre bokbloggerne,du har nok sikkert fått et tettere bånd til dem enn det jeg har siden jeg ikke har møtt så mange av dem i rl. Likevel opplevde jeg savnet etter kontakten med dem de gangene jeg har prøvd å legge ned bloggingen så jeg ser absolutt hva du mener.

      Vi må få til å treffes om ikke så veldig lenge, bare gi en lyd når du er klar :-)

      Slett