torsdag 16. mai 2019

Iskald - en ny krim fra Agnes Matre

Agnes Matre debuterte som forfatter i 2012 med romanen Stryk meg over håret, en roman som gjorde sterkt inntrykk på meg. Da hun fulgte opp med Kledd naken var jeg like imponert, og jeg har også gledet meg over krimdebuten hennes Skinnet bedrar. Årets utgivelse Iskald, er en spennende og godt skrevet kriminal fra hennes barndoms trakter i Hardanger.

Fra forlagets om introduksjon:
Norseman Xtreme er i gang, verdens tøffeste og desidert kaldeste triatlonkonkurranse. Den lokale lensmannen Bengt Alvsaker er en av 250 nervøse utøverne som hopper i den mørke, iskalde fjorden. Men da han og de andre svømmerne har kavet seg i land i Eidfjord, ligger en skikkelse med startnummer 22 livløs igjen i vannet. Da opptellingen gjøres ved konkurransens slutt, viser det seg at en deltaker med samme startnummer likevel er kommet velberget i mål på Gaustatoppen. 

Det var kjekt å møte igjen lensmann Bengt Alvsaker, hans makker Susanne Hauso og de andre ved Kvam lensmannskontor. Etter en frisk start med svømming i den kalde fjorden, krøp heldigvis både lensmannen og handlingen inn på tørt land.

Spørsmålet Alvsaker og teamet hans må finne en løsning på er, hvem er den druknede? Etterforskningen virvler opp mye gammelt grums, hemmeligheter er i ferd med å røpes, så krefter settes i gang for å holde mest mulig skjult.

Det er en ganske så tradisjonell bygdekrim Agnes Matre har skrevet denne gangen. Det sosiale engasjementet hun har vist i sine tidligere bøker kommer ikke så tydelig frem, hvis ikke søkelyset på Alvsakers elendige måte å være far på, kan plasseres i denne båsen.

Er du på jakt etter "ufarlig" krim, uten blod og gørr og som har fokus på etterforsking, så anbefaler jeg gjerne Ivar Nergaard sin innlesing, han formidler som alltid, på en flott måte.

Utgitt: 2019
Spilletid: 7:33
Kilde: Lytteeksemplar

7 kommentarer:

  1. Fikk denne i går, så d ble kun skumming på konklusjonen din.. Blir artig å lese denne. Ha en fin 17. Mai Tine ��

    SvarSlett
    Svar
    1. Boken dukket ikke opp og nysgjerrigheten tok overhånd, så lydbok ble en effektiv løsning. Du kan glede deg, rolig og fin krim sånn som du liker det :) Riktig god 17. til deg også!

      Slett
    2. Litt for rolig, denne... synes jeg. Håper på mer tempo neste gang.

      Slett
    3. Artig å høre at du er enig med meg i at dette ble for "tamt", jeg har ikke lest annet enn begeistrede omtaler :)

      Slett
    4. Har du lest mange? Har lest Ann Christin sin, og VG- sistnevnte synes også den ble for tam..
      Hun kan skrive og rammefortellingen er bra, men spenningskurven mangler for det meste, selv om den er det periodevis.

      Slett
    5. Nei, hvor tok jeg det fra? Har i selgehusrushet bare overfladisk vært tilstede i blogglandia, og av en eller annen grunn har jeg registrert at mange leser boken. Leste Ann Christin sin nå, og hun er jo enig med oss. Jeg skriker ut hvis jeg finner ut av det, ellers skylder jeg på "ammetåka" :)

      Slett
    6. Ja, si det? Skjønner det er mye i hodet i disse tider.. Håper dere får solgt , eller har dere solgt? Uansett, det blir nok godt å få alt flyttestyr overstått og få roe ned i ny bolig.
      Ann Christin ga boka 5- og det er jo veldig bra etter mitt skjønn..

      Slett