onsdag 11. september 2019

Sølvveien av Stina Jackson

Vi mennesker er satt sammen på mange ulike vis, noe denne spenningsromanen helt tydelig viser. Stina Jackson imponerer med Sølvveien, som har en jevnt høy spenningskurve som holder historien ut.

Forlaget om handlingen:
I tre år har Lelle tilbrakt de lyse sommernettene med å kjøre bil. Han kjører ut på riksvei 95 som strekker seg gjennom landet og munner ut ved den norske grensen. Veien kalles Sølvveien.
For tre år siden forsvant hans syttenårige datter sporløst, og hennes forsvinning gnager i stykker Lelle innenifra.
Meja og hennes mor flytter til den vesle bygda der Lelle bor. Meja er like gammel som Lelles datter da hun forsvant.


Er du glad i godt oppbyggede karakterer som står krystallklart frem for deg? da er dette en bok du bør se nærmere på. Historien er mollstemt til tusen, det er mange mørke skjebner vi møter her, men handlingen har en rolig og neddempet følelse ved seg.

Fortellingen om den middelaldrende skolelæreren Lelle som har blitt frarøvet sin datter og sviktet av sin kone er trist, men det at han står på og leter etter datteren, og ikke gir opp, har en styrke i seg selv.

Meja er 17 år, hun følger med på lasset når den nervesvake moren finner det for godt å flytte, inn og ut hos forskjellige menn. Når de havner langt fra Stockholm på et lite tettsted, blir Meja kjent med en gutt og hans familie. Skildringene av mor-datter forholdet er trist lesning, men jeg tviler ikke på at mange barn har det sånn som dette.

Gjennom hele historien leter Lelle etter sin datter, og når enda en jente forsvinner begynner det å bli skikkelig spennende. Historien tar også opp tematikk som er ganske så aktuell for tiden, og etter som intrigen bygges opp rundt dette, blir romanen til en thriller som bidrar til en ettertenksom ettersmak.

Reidun Berntsen leser akkurat sånn som jeg liker det, så dette ble en fin lytteopplevelse. Sølvveien byr på dunkle hemmeligheter godt fundamentert i et plott som holder mål helt inn. Denne må du lese!


Utgitt: 2019
Spilletid: 9:20
Kilde: Lytteeksemplar

10 kommentarer:

  1. Har hørt mye bra om denne, så vi får se om den blir plukket opp etterhvert.. Må holde meg hard og lese det som ligger her først, samt det nye som jeg bare MÅ lese.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er viktig å ta det første først, også slippe til litt lyster innimellom :) Jeg prøver å se vekk i fra de bøkene som kommer, som jeg ikke har bedt om, men det er ikke så lett alltid.

      Slett
    2. Sant det. Noen av de ubedte bøkene virker jo også interessante. Det viktigste er vel egentlig at man leser bøker man liker/får noe ut av/ at man treffer:)

      Slett
    3. Men jeg føler jo en sterkere forpliktelse til å lese de bøkene jeg har spurt om/takket ja til.

      Slett
    4. Ber jeg om en bok så leser jeg den sporenstreks, og blogger om den, ikke noe å tenke på det :)

      Slett
    5. Hei Anita, jeg kommer ikke inn på din sine. Mitt Norton stopper så jeg ikke kommer inn hos deg, vet ikke hvorfor??????
      Har prøvd mange ganger, men er inne bare to-tre sekunder, frustrerende!

      Slett
    6. Hm, merkelig. Aner ikke.. De andre med blogspot kommer jo inn..

      Slett
  2. Ser du er igang med Betzy. En rolig bok i forhold til Sølvveien, som jeg tror jeg vil tenke for mye over. Jeg har tusen andre tanker i hodet akkurat nå, men kanskje seinere!

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner at du har det travelt, med Milano og greier. Kos deg masse i travelheten, så ligger Sølvveien og venter på deg. Takk for tips om Betzy, liker tematikken og handlingen så langt :)

      Slett