tirsdag 12. desember 2023

Årets vinner av Nobelprisen i litteratur: Jon Fosse!!!!

Selv for meg som fremdeles jobber med å knekke "fossekoden", var det en storartet nyhet vi fikk 5 oktober i år. 1900-tallet ga oss tre prisvinnere; Bjørnstjerne Bjørnson i 1903, Knut Hamsun i 1920 og for 95 år siden, Sigrid Undset i 1928, og nå i år altså Jon Fosse. Det er mange som hyller det faktum at han skriver på nynorsk, det er nesten som de ville bejublet hvem som helst bare det var nynorsk som gjaldt. Klart det er gledelig, men det er da vitterlig litteraturen hans, som har vunnet pris.

Jeg hadde lest en del Fosse før denne utmerkelsen, dikt og barnebøker har jeg ikke befattet meg med, men hans romaner har jeg lest en del av. Siden jeg er en ivrig teatergjenger, har jeg også sett noen av stykkene han har skrevet, noe som har utløst mer, eller mindre begeistring hos meg. 

Før hans nobelpristale 7 desember strømmet jeg Brennes intervju med Fosse, og ble på den måten bedre kjent med mannen. Han har bodd lenge i Bergen, men å gjøre mye ut av seg i bybildet, er ikke hans stil. Fosse ble uteksaminert med hovedfag i litteraturvitenskap i 1987, og 28 år senere ble han utnevnt som æresdoktor ved UIB. I 2015 mottok han Nordisk Råds Litteraturpris, og i fjor var han nominert til den gjeve Bookerprisen.


Som de fleste av oss vet er det Jon Fosse som for tiden hospiterer i Statens æresbolig, kunstnervillaen Grotten utenfor slottet, mens hans egentlige bosted for tiden, er i Østerrike. Jeg har utforsket området utenfor Grotten, men jeg synes historien om boligen er mer spennende enn selve bygget.

Det vestnorske Teater, i samarbeid med DnS, NRK og flere andre kjørte i gang et fantastisk arrangement til ære for Jon Fosse. 47 skuespillere skulle på 40 timer lese alle hans 41 skuespill. Tenk over det! fra fredag kveld kl. 20:00 til søndag formiddag, ble det lest Fosse-tekster på scenen på "Vestnorske". Hele arrangementet ble sendt på NRK, så det var mulig for alle å få dette med seg.

Jeg lot meg engasjere, TV til fredagen for lengst hadde blitt lørdag, og seks timer på teateret. Så litt på lørdagskvelden, og var tidlig oppe søndag morgen for å få med meg de siste stykkene jeg hadde blinket meg ut. 


En huskeliste, så jeg kan friske opp hukommelsen min senere:

Nokon kjem til å kome 
Og aldri skal vi skiljast
Gitarmannen
Namnet
Barnet
Leve hemmeleg
Besøk
Sov du vesle barnet mitt
Vinter
Ettermiddag
Dødsvariasjonar
Jenta i sofaen
Telemakos
Desse auga
Juletresong
Sterk vind
I svarte skogen inne
Slik var det
Leika leiken


19 teaterstykker tok en god jafs av helgen min, men det var det verdt. Legg merke til manushaugen på det runde bordet. Tårnet vokste fra lesning til lesning, men sto støtt etter det siste stykket Leika leiken var slutt, søndag formiddag.

Mange gamle travere og kjente fjes fra DnS deltok i opplesningen, men blant de 47 skuespillerne som deltok, var det også mange ukjente. Flere av dem gjorde sterkt inntrykk, med sin fremføring. De satt naturlig og leste med stemmeleie og mimikk, men bortsett fra å røre litt på hodet og hender, så satt de stille. Jeg undret meg stadig over at de greide å unngå å reagere på scenehenvisningene, som det er mange av, og blir fremsagt ganske så tydelig. For en gjeng, dere var gode!

For et stunt, og for et arrangement NRK og kulturinstitusjonene i Bergen har fått i stand! Publikum var fåtallig da jeg var der på lørdagen, tenk om det hadde vært gratis, kanskje flere hadde ramlet innom, og fått med seg litt av dette, for det var unektelig en annen opplevelse å se opplesningene på teateret. BT hadde vært i salen da jeg var der, for en liten linselus lurte seg inn i nettavisen i går (uten at hun visste det).

Mannen som ikke liker å bli løftet frem til almen beskuelse, har denne helgen blitt akkurat det. Nobeltalen hans var utrolig fin, men jeg er ikke en for pomp og prakt, så selve utdelingen sto jeg over. 

Gratulerer Jon Fosse for en formidabel innsats for litteraturen!! Neste gang jeg er på ferie i utlandet og sier at jeg er norsk, håper jeg at de sier "aha, Jon Fosse!" i stedet for "aha, Haaland" ☺

Barnet fra 1995 var første stykke ut på lørdag kl. 00:50

Besøk var andre stykke på teateret, og det som gjorde mest inntrykk på meg

12 kommentarer:

  1. Fint innlegg om Fosse og prisen Tine - (Mor og barn bør du kanskje ha på listen din) - Jeg kom gjennom 20 skuespill sist helg - hadde en Fosse-periode for 10-15 år siden og fikk repetert mye nå, han er ganske konstant i sin stil, og viser oss mange trøblete karakterer.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Randi, noterer meg Mor og barn, den fikk jeg ikke med meg forrige helg, den var vel midt på natten. Begynner å like (forstå) stilen hans, og ja, mange har det vanskelig.

      Slett
  2. Nynorsk i mitt hjarte! Det har vore to andre nynorsk-forfattere på den gjeve Nobel-lista tidlegare, og etter det eg har lest dei siste dagane var det på hengande håret at prisen gjekk til Knut Hamsun og ikkje Arne Garborg i 1920. Tarjei Vesaas har og vore innom Svenska Akademien.

    Eg såg litt på fredag og litt i opptak på lørdag, men skal få med meg meir ein dag/kveld eg har lite å gjere. Eg har sett alt som er å sjå om Fosse dei siste dagane, og på søndag såg eg både utdelinga av fredsprisen (skjønte fint lite av talen til barna til Narges Mohammadi då den var på fransk) og litteraturprisen. Eg er jo rojalist så når Jon Fosse skulle motta prisen frå sjølve kongen av Sverige så er det win-win for denne dama :-)

    Artig at du har utforska området rundt Grotten. Eg såg programmer med både Hans Olav Brenner og Siss Vik på NRK TV, og då det viste seg at Fosse hadde det norske slott til nabo så måtte eg google meg fram til kor Grotten er. Det viser seg jo at eg har gått forbi Grotten fleire gonger utan å vite kor den låg (!). Neste gong eg er i Oslo må eg verkeleg finne den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Interessant om Nobel-listen. Herlig at du fikk med deg litt, NRK tar ansvar og holder poteten varm for oss. Ser at Mor og barn gikk kl. 02:15 natt til lørdag, så det forklarer hvorfor jeg ikke fikk det med meg (ref. Randi)
      Grotten må du finne, jeg tenker nok at du har gått der flere ganger, så kongeligaktig som du er :)

      Slett
    2. Eg veit eg har gått forbi fleire gonger, både frå Slottet og frå Litteraturhuset :-)

      Slett
  3. Bra innlegg Tine:) Imponert over at du orket så mange timer opplesing i helga. Jeg må nok ta det mer gradvis, i alle fall nå da det er så mye annet som skjer, og skal skje. Har forøvrig kjøpt meg Melancholia i dag. Har den også i kjellerne, kjøpt for mange herrens år siden, men den finner jeg ikke så lett. Synes de nye utgavene til Samlaget er fine, og skriftem er tykk og fin:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det finnes jo på NRK så gradvis går greit. Tenk å ha så mange bøker i kjelleren at du ikke finner dem, de nye er fine det er sant. Jeg valgte meg lydboken, for jeg har heller ikke lest dem.

      Slett
    2. Hehe, ja, det har jeg . Kasser oppå kasser , og det krever hardt arbeid å løfte, flytte på dem og lete.. Har nettopp hatt en runde og lett etter andre bøker.. Må tas i etapper.

      Slett
  4. Fint innlegg, Tine 🙂 Jeg har sett litt men må som Anita,ta det litt over tid. Jeg har lyttet til mange av bøkene hans, men tror jeg vil lese selv også.
    Det satt langt inne men jeg får mer og mer sansen for litteraturen hans.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Jeg har lest en del, men syntes det var kjekt å se disse teaterstykkene lest opp av gode skuespillere. Ser frem til Melankolia, men foreløpig har det blitt podcast på øret, trengte noe lystig akkurat nå :)

      Slett
  5. OY, at du orket så mye, imponerende. Jeg prøvde å se det på tv, men det ble for kjedelig for meg. Det er naturligvis en helt annen opplevelse å sitte i salen og oppleve dette. Jeg foretrekker nok bøkene hans som lydbøker og har faktisk fått med meg seks stk. etter at han ble tildelt Nobelprisen. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Storytel var redningen for meg også, men tv funket for meg. Har hatt et hekletøy liggende i evigheter, og ble ferdig med det, så det var kanskje derfor :)

      Slett