fredag 13. september 2024

Svik - ny spennende miljøkrim fra Hogne Hongset

I en lang rekke år nå, har jeg passet på å få med meg Hogne Hongset sine spenningsromaner. I de bøkene jeg har lest er handlingen basert på fakta og tar opp miljøspørsmål, på en overbevisende måte.

Forlaget om handlingen:
Ei jente og tre gutter blir født i den første timen av 1991. De fire blir en velkjent vennegjeng, finner på mye og blir omtalt som «firerbanden». Som russ i 2010 lover de hverandre å holde nær kontakt gjennom livet, uansett hva som måtte skje. 
Men veiene deres går ikke videre i samme retning. Gjennom utdanning og yrkesliv gjør de ulike valg i møte med klimakamp og naturkrise, og det sterke vennskapet fra oppveksten blir satt på harde prøver.

Når en av dem dør på sjokkerende vis, fører det de tre andre sammen igjen, i et ønske om å finne ut hva som førte til tragedien.

Forlag: Kan bestilles her
Utgitt: 2024
Sider: 303
Kilde: PDF fra forfatteren


Svik ga meg en leseopplevelse litt utenom det vanlige, siden handlingen nevner så pass mange virkelige personer ved navn. Det ble det nesten litt vanskelig å huske på, at dette "bare" er en roman. 

Bortsett fra erfaringer gjort gjennom livet, har jeg ingen kompetanse verken på kraftindustri eller miljøspørsmål, men det jeg leser her føltes troverdig, så jeg slo meg til ro med at denne spenningsromanen skildrer virkeligheten (mer eller mindre).

Det eneste som ikke føltes troverdig er at den lille kommunen Melhus hadde fire nyttårsbarn i 1991, og at de forblir venner gjennom livet. Dette har ingenting å si for handlingen, men faktumet bidrar til å bygge oppunder hvorfor Arvid, Beate, David og Cato så lett finner tilbake til hverandre etter noen års fravær fra hverandre.

Historien begynner i Melhus i 2024, før vi går tilbake til fire forskjellige tidspunkt frem mot i dag. På denne måten følger vi de fire hovedpersonene gjennom livet, uten at dette forløpet tar så stor plass. Bernt Øien var den typen "viktig voksen", som alle barn ønsker seg, han holdt dem litt i ørene, fulgte dem opp, og i tillegg plantet sine egne tanker om miljøvern i dem.

Denne danningen førte med seg at alle fire ble engasjert i politikk og miljøvern, uten at de ble særlig enig om veien videre. Klimamålene går igjen som rettesnor i denne thrilleren, og spesielt interessant er det å få belyst, de forskjellige måtene en kan gå frem på, for å nå disse. Dilemmaet som diskuteres, er om vi skal ødelegge noe av naturmangfoldet, for å unngå at hele kloden varmes opp, forbi bristepunktet.

Olje og gass, hydrogen, havvind, vindkraft på land eller kjernekraft. Hvordan skal vi unngå at andre land bygger ut kullkraften sin, når vi reduserer  produksjonen av olje og gass? Vi hører om den betydelige reduksjonen i krigsstyrken vår, og halveringen av heimevernet. Det er mange politiske partier, interesseorganisasjoner, investeringsfond og våpenindustri som skal lyttes til, samt utfordringer knyttet til avfallshåndtering, beredskapslagre og insektdød, som det også må tas hensyn til.

Hogne Hongset har gjort en god jobb med å implementere virkelige mennesker i aktuelle roller, i denne historien. Til slutt i boken står det en liste over hvem alle disse er. Når den spennende krimgåten er løst og historien er avsluttet, får vi også et etterord som forteller oss litt om norsk energihistorie, og litt om FN konvensjonene. 

Jeg følte meg proppfull av nye inntrykk etter å ha lest Svik. Boken er en godt skrevet spenningsroman, som en virkelig kan lære noe av, med enkelte myke partier underveis, hvor en kan senke skuldrene litt. Jeg anbefaler den gjerne videre ⚄

Jeg har også lest og likt:


2 kommentarer:

  1. Vi er ikke helt enige her, Tine. Jeg synes den bar mer preg av en debattroman enn en spenningsroman, selv om det lå et plott i bunnen her. Interessant, men ikke særlig spennende.

    SvarSlett
    Svar
    1. Debattroman, jeg smaker på ordet og kjenner at det kan stemme. Jeg syntes allikevel at den var både spennende og lærerik :)

      Slett