søndag 4. februar 2024

Det kom et brev fra München av Håkan Nesser

Dette er den åttende boken i serien om politietterforsker Gunnar Barbarotti og hans kollega og samboer Eva Backman. Jeg har fulgt serien, og likt alle bøkene hittil. Når det gjelder jul og corona er jeg fint ferdig med begge deler akkurat nå, men denne gangen ble jeg advart, og noen prinsipper må en ofre for å få lese den nyeste historien om Gunnar Barbarotti.

Forlaget om handlingen:
Det er jul, pandemiåret 2020, og den kjente kunstneren Ludvig Rute inviterer alle søsknene sine til julefeiring i det avsidesliggende Sillingbo, til tross for alle restriksjoner. 

Det er noe han vil fortelle dem. De har ikke sett hverandre på mange år, og stemningen er spent. Det blir ikke bedre av at det skjer et mord på julaften.

Paret Barbarotti-Backman får saken og begynner etterforskningen som i snøvær og pandemiens skyggeside nesten minner om en gammel britisk krimfortelling. I alle fall innledningsvis. Finnes det en ekstern gjerningsmann, eller kan det være en i familien? 


Det var ikke noe problem å la prinsippene fare, når det gjelder denne historien. Jeg digget hvordan Nesser har bygget ut et godt utprøvd Agatha Christie konsept, nemlig det lukkede roms mysterium, og hvordan han smurte godt på med klisjèer.

Innledningsvis presenteres vi for de fire søsknene Rute. Ludvig, den verdensberømte og styrtrike billedkunstneren som bor på Rivieraen, inviterer de tre andre til å tilbringe noen juledager i huset han har lånt på det avsidesliggende stedet Sillingbo i nærheten av grensen til Norge. 

Filosofidosenten Leif lever alene i Sundsvall, Lars tar med seg sin kone Ellen fra Oscarshamn og Louise har sin datter Linn på 25 år, med seg fra Stockholm. Legger vi til Ludvigs livsledsager, så er de syv stykker i det nedlagte og oppussede skolehuset, fra forrige århundre. 

Etter introduksjonen av karakterene forteller Ludvig legenden om lærerinnen som jobbet på skolen i mange år, og datteren hennes. Dette utvikler seg til en skikkelig spøkelseshistorie.

Ludvig kaller søsknene sine til et møte, ingen røper overfor de tre andre, hvilken overenskomst de har fattet, derfor blir stemningen blant de syv drastisk endret. Jeg røper vel ikke mye når jeg sier at det skjer et mord den påfølgende natten. Etterforskerne som er nærmest til å rykke ut, befinner seg 6 mil fra Sillingbo, nemlig Gunnar Barbarotti og Eva Backman. 

Før vi har kommet så langt er mange frø sådd. Leseren får virkelig være med å løse gåten, for underveis får vi vite mye om karakterene som kan utløse motiv for ugjerningen som blir begått.

Etter å ha skvist meg gjennom en håndfull ulidelig kjedelig svensk krim, fikk jeg tilbake troen med denne boken. Ja, plottet er langsomt og nei, boken er ikke full av action og grufulle scener, men allikevel holdt handlingen meg på pinebenken. Interessen min ble vekket fra første side og nysgjerrigheten på hvordan alt henger sammen, slapp aldri taket. Det som gjorde at smilet mitt strakte seg fra øre til øre da jeg leste, var begeistringen jeg følte, over oppbyggingen, språket og humoren. 

Hvordan Nesser greier å få et tragisk familiedrama eller etterforskning som står i stampe, til å bli så underholdende, det er meg en gåte. Halvveis i boken samles endelig hele etterforskningsgruppen for første gang, inklusiv monsieur sjefen Stig Stigman, som har dummet seg ut og tatt en tur til Gran Canaria og fått en golfball i hodet. Gunnar Barbarotti vet ikke hvor han skal gjøre av latteren sin:

Ti dager av det nye året var gått, til og med helligtrekongersaften var overstått, og det fanes intet lys i den lange tunnelen som het januar måned. I hvert fall kunne ikke Gunnar Barbarotti oppdage noe. 
        Det måtte i så fall være kulen.
        Drapet på Ludvig Rute, innledet Stigman, og reddet med disse ordene Barbarotti fra den farlige skoggerlatteren. Det har gått mer enn to uker, og etterforskningen står like stille som en pyramide. En pyramide, si fra hvis jeg tar feil. 
        Korrekt, sa Barbarotti etter noen sekunders taushet. Eller tankevirksomheten hos en full nynazist. Det finnes ikke et fnugg av tekniske bevis, og ingen har stått frem og påtatt seg skylden.


München blir nevnt for første gang når kapitlet handler om Linn, den 25 år gamle datteren til Louise. Hennes kjæreste Dieter vil ha henne hos seg i München og han frir til henne. Linn vil dette, men moren oppfører seg så rart, så hun tviler. Hva var det egentlig de snakket om den juleformiddagen?

Etterforskningen virker låst, men saken og boken får en logisk og ryddig avslutning. Dette er ingen hardkokt krim, men et briljant fortalt mysterium som engasjerte. Nesser holder kortene tett til brystet, men jeg kan røpe at jeg var inne på noe, ganske tidlig i historien.


Det kom et brev fra München er velskrevet til tusen
- jeg anbefaler den gjerne videre ⚅

Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2023
Sider: 368
Kilde: Lånt på biblioteket

16 kommentarer:

  1. Noteres. Da er du på linje med Krøger i Dagbladet. Selv om denne var rolig, funket det tydeligvis. Jeg synes også den siste av Tvedt er rolig, og begynner å lure på om nyhetene i verden er av den karakter at krim ikke lenger duger som spenningsavkobling..

    God søndag Tine:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt at Krøger og jeg er enige da :) Godt å få bevist for meg selv at jeg kan like rolig krim. Har prøvd å tenke på hvorfor denne funker så godt, og ikke disse svenske damene jeg har lest i det siste.
      Vi har sett andre sesong av The OA i kveld, ikke noe for stressede sjeler det der. (Sikkert derfor jeg sto opp fra sengen igjen, full i uro)
      God søndag til deg også Anita, håper været ikke holder deg inne når det lysner av dag. (Kjekt å se din begeistring for MGP og kulturbyen Bodø på fb)

      Slett
    2. Ja, mener det var Krøger i Dagbla med en 6èr. Ja, hva gjorde at den funket så mye bedre for deg enn feks Strømberg?

      OA aner jeg ikke hva er...? Ser lite serier for tiden btw.

      Takk, håper det roer seg i morgen , været altså, det er i alle fall meldt roligere- men noe vind, men ikke mer enn vi er vant til.

      Og takk, lar meg begeistre av noen typer show og musikk/dans. Også MGP.:) Spent på hva vi får se fra Bodø i året som kommer. Og om Gåte vinner ESC:)

      Men straks, litt mer Brenne på senga. Blir aldri ferdig med bøker for tiden, dvs de tar flere dager.

      Natta:)

      Slett
    3. Først og fremst språket, mye humor og ingen klisjeer og plattheter. The OA, Netflixserie med overnaturlige greier, ganske artig.
      Jeg klamrer meg fast til boken når jeg først har begynt å lese, legger jeg vekk en bok, er det sjelden jeg får avsluttet den.

      Slett
    4. Ok, viktige momenter i en bok:)

      OA- takk, skal sjekke opp.

      Leser på samme boka, legger den ikke fra meg per se, men orker ikke lese så mye av gangen, det blir mest på senga.. Og kanskje jeg leser en annen bok på dagtid innimellom som ikke er den jeg leser på Senga. Har en del annet som tar tiden på dagtid. osv. Men hadde bøkene være mer fengende, hadde det nok tvunget seg frem mer lesestid.

      Slett
    5. Ser forresten at du nå leser alle de jeg har på leselista mi, men jeg venter på Skyggejakten og Skallebank på papir . Max Seeck har jeg liggende, men det er det flere bøker som gjør nå, de krangler innbyrdes som å bli lest først. Må vel ta den jeg har lånt på bib; Befrieren , først, og deretter er det ut på reise en uke og da blir pocketbøker prioritert.

      Slett
    6. Oops, Fallesjuke har jeg lest, men den nye venter jeg på. Skallebank.

      Slett
    7. Normalt leser jeg en roman og en krim, men Skyggejakten er krim, så da blir det til at Djevelpakten må vente til jeg er ferdig. Hadde ikke den boken jeg leser fenget sånn, så hadde jeg nok begynt på den andre. (I alle fall i helger hvor jeg leser 6-7 timer for dagen)
      Jeg er som du vet fornøyd med e-bok, ville høre de to første til Fuglehaug, før jeg leser Skallebank, så den må vente litt. Er snart klar for Tonedød, men siden jeg ikke er ute og går timesvis hver dag lengre, så blir det mindre lytting, og mer lesing :)

      Slett
  2. Tack för smakebiten jag har inte läst serien.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke lest noe av Håkan Nesser? eller bare serien? Jeg som trodde at Nesser nær sagt er pensum i Sverige :)

      Slett
  3. Nesser är så fantastiskt bra! Just denna har jag inte läst än, men kommer att göra det under året. Jag har med den i min Finish That Series-utmaning 🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. For en spennende utfordring, kjekt at Barbarotti er med!

      Slett
  4. Ja! Takk for at du minnet meg på Nesser. Leste ham for flere år siden, men han er gått i glemmeboken. Jeg våget nesten ikke lese innlegget ditt her i ren begeistring over gjenoppdagelsen av forfatteren. Fikk likevel med meg rolig plot, men svært god. Dah...er Nesser tilbake på krimlista. Jepp!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre Marianne, er spent på å se om vi er enige :)

      Slett
  5. Alltså jag borde läsa mer av Nesser. Men det är ju många böcker i serien. Noterar här också Sundsvall!

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kan helt klart leses uten å ha fulgt serien :)

      Slett