fredag 14. juni 2024

Hver torsdag klokken nitten av Nicolai Houm

Igjen var det NRK og Åpen Bok som fristet meg til å lese. I likhet med De håpefulle som jeg leste for mange år siden, har også årets utgivelse høy humrefaktor - denne må du få med deg!

Forlaget om handlingen:
Hver torsdag klokken nitten samles ti mennesker på et kurs i kreativ skriving i Drammen. Kurslederen er den fallerte forfatteren Nicolai Houm. 

Noen av deltakerne tenker at han gjør sitt beste, andre vil til bunns i hva som egentlig feiler ham. De ti er fra alle deler av byen, og med høyst ulik bakgrunn, likevel kommer de uvanlig nær hverandre i løpet av høsten. 

Gjennom fortellingene de skriver, får de et dypt innblikk i hverandres liv: i Satinders store sorg og Margrethes skjulte fortid, i Arvids kjærlighetsevner og Lukas gangstervirksomhet, i Randis hevnplaner og Camilla H. sine intriger i lokalpolitikken.


Viktigst blir likevel historien de sammen skaper, en historie om kjærlighet, vennskap, svik og død.

Det er ikke lenge siden jeg leste Jeg skal hente deg, hvor hovedpersonen har det samme navnet som forfatteren, og her skjer det igjen. Begge forfatterne har vært intervjuet på Åpen Bok, hvor de forklarte hvorfor de har gjort dette, på litt forskjellige, men veldig troverdige måter. 

Nok om det, Hver torsdag klokken nitten er en bok med mye handling å ta inn over seg. Disse korte tekstene som kursdeltagerne skriver er som små noveller i romanen, i tillegg skjer det mye, både på og utenfor kurset.

Romanen har noen nydelige sekvenser hvor Nicolai Houm tar livet helt på kornet, jeg kunne relatere til flere situasjoner som ble skildret, og lo godt av både språklige krumspring og enkelte av karakterenes utspill. I tillegg til godt språk møter man her gode karakterer, og et plott som byr på mye mer enn bare tanker om litteratur. 

I sommer har du kanskje lyst å lese en roman, som kan legges ned og tas opp mange ganger uten at du minster tråden i handlingen, da er Hver torsdag klokken nitten helt perfekt!

Forlag: Tiden
Utgitt: 2024
Sider: 272
Kilde: Bookbites

3 kommentarer:

  1. Jeg likte denne godt. Fornøyelig. Blogget om den for en tid tilbake:) Ha en fin helg Tine:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Din omtale var med å overbevise meg om at denne måtte leses. Tenkte på deg da jeg leste, siden jeg mener du har gått på sånne skrivekurs :)
      God helg Anita!

      Slett
    2. Så bra! Ja, jeg har da gått en del skrivekurs opp gjennom, kan man si.. Takk, du og:)

      Slett