onsdag 3. april 2024

Liksteinen av Marit Reiersgård

Liksteinen er den femte boken i serien om Verner Jacobsen og Bitte Røed. Jeg har lest alle bøkene, og frydet meg over at det kom enda en bok i serien, etter seks års ventetid. Spørsmålet er om det kommer flere?

Forlaget om handlingen: 
I en leilighet i Drammen blir en mann funnet død innelåst i en rosemalt kiste fra 1800-tallet. Drapsofferet var en aktiv jeger, og jaktlaget mannen tilhørte, viser seg å ha forbindelser til alvorlig miljøkriminalitet. Etterforskningen avdekker etter hvert en tragisk familiehistorie som strekker seg gjennom generasjoner. Etterforskerne Bitte Røed og Verner Jacobsen skimter snart et sterkt motiv og frykter at flere liv står i fare. Samtidig skaper deres gjensidige tiltrekning skyld og dårlig samvittighet overfor Verners gravide kone. Det hele ender i et iskaldt drama i en liten bygd i Hallingdal.  

Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2024
Sider: 368
Kilde: Bookbites

Kriminaletterforsker i Drammen Bitte Røed, blir kontaktet av en gammel venninne, og bedt på besøk. Rett før hun skal kjøre til Hallingdal melder Siri avbud, men Bitte har hotellreservasjon, så hun kjører avgårde.

Kollegaen hennes Verner Jacobsen har det ikke så bra. Kona Ingrid er gravid og han innser at det er ingen vei utenom, han må finne frem strikkepinnene. Det nære forholdet han har hatt til Bitte er avsluttet og de unngår hverandre på jobb, men han får henne ikke ut av tankene.

Bitte oppsøker Siris bror og mor, og etter samtaler med dem blir hun enda mer urolig for hva som kan ha tilstøtt den gamle venninnen. Hun får høre om jaktlaget som Jonny er en del av og at en av medlemmene nylig er død.

Når innholdet i den rosemalte kisten i Drammen blir avslørt, knyttes de to lokasjonene sammen, og til stort hell for politiet i Drammen, kan Bitte Røed ta tak i tingene fra der hun er, i Hallingdal.

Det er ekte mennesker vi har med å gjøre i Marit Reiersgård sin krimserie, de fleste har en sær side, og ingen er bare slem. Plottet holdes skjult lenge, men jeg kan røpe at lyssky affærer åpenbarer seg i forbindelse med miljøkriminaliteten som avsløres. Jeg likte den gode fremdriften i historien, og etterforskingen er ikke av den tekniske sorten, noe jeg også satt pris på. 

Er du på jakt etter velskrevet krim, så trenger du ikke leite lengre

Artemisias Verden har også skrevet om boken!


Serien i rekkefølge:
 


2 kommentarer:

  1. Ja, denne likte jeg også godt, som du vet:) Takk for link og god helg Tine:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja visst vet jeg det, takk for supert lesetips!
      Håper du har en fin helg :) Jeg har vært og hørt et foredrag om Strindbergs Dødsdansen, som settes opp om noen uker, har billett og gleder meg til å se det.

      Slett