fredag 1. desember 2023

Oppsummering av lesemåneden november

For en høst vi har hatt, november har vært preget av sol, men etter hvert ble det ganske kaldt. Jeg har ikke vært så mye på farten når det gjelder kultur, men litt har det no blitt. Den siste lørdagen i november ble feiret med lysfest her i Bergen, og en magisk måne som snek seg over Ulriken. Jeg er like spent ved hver månedsslutt hvor mange bøker det ble, for å se om jeg greide å kutte ned litt, men denne gangen ble det drøyt.
 

Dette leste jeg i november: 

  1. Ståle Wig - Havanna taxi - 4
  2. Arnaldur Indridason - Mur av taushet - 5
  3. Bjørn F. Rørvik - Bukkene bruse og julenissen - barn - 5
  4. Ivo de Figueiredo - Stomen 1 om Edvard Munch - sak - 5
  5. Jon Fosse - Stengd gitar - 4
  6. Jon Fosse - Naustet - 4
  7. Jon Fosse - Morgon og kveld - 4
  8. Martine Johansen - Slam - dikt - 4
  9. Kjell Erling Bardal - Cafe Tivoli - 4
  10. Alex T. Smith - Grinebusten - barn -  4
  11. May Lis Ruus - Alle mine barn kom hjem - 4
  12. May Lis Ruus - Ta den ring og la den vandre - 5
  13. May Lis Ruus - Fare fare krigsmann - 5
  14. Graham Green - Den stillferdige amerikaner - 1001 - 3
  15. Lea Ypi - Fri - biografi - 5
  16. Cecilie Løveid - Jeg er Sylv - skuespill - 6
  17. Iris Murdoch - Klokken - 1001 - 4
  18. Karl Ove Knausgård - Nattskolen - 6
  19. Ingvild Bjerkeland - Udyr - barn - 5
  20. Joseph Conrad - Lord Jim - 3
 
Dikt: 1
Barn: 3
Krim: 5
Sakprosa: 1
Romaner: 6
Skuespill: 1
Biografier: 2
   ll

Silje Gipsrud snakker med Vidar M.

Kultur i november:
Måneden startet med rock med Rival Sons før det var tid for DnS og barneteateret Jul i Svingen. 
Dagen etter var det Harmonien og Rachmaninov som sto på programmet, før Silje Gibsrud hadde en fantastisk Lørdagskafè med Vidar Magnussen, som har regissert teaterstykket som siste kulturpost denne måneden. Men før det, lysfest og Odd Nordståga i Grieghallen. 

På Litteraturhuset snakket Vigdis Hjorth på innpust og utpust om Søren Kierkegaard, for en dame! Onsdag så vi Shockheaded Peter, som ga november en heidundranes avslutning på kulturfronten.



I november har jeg tatt TV`en litt i bruk her hjemme. På tips fra Ingun så jeg NRK programmet hvor Brenner snakker med Jon Fosse, det var veldig bra. Jeg har også kjøpt meg en billett til arrangementet på Det Vestnorske Teateret, Jon Fosse ord for ord, hvor 41 teaterstykker leses på 40 timer, sjekk det ut! Jeg har lest Iris Murdoch denne måneden, og fant frem til den biografiske filmen om henne kom ut i 2001, den heter Iris, og anbefales på det varmeste, spesielt til dem som har demensutfordringer i familien.

Og tenk, det var en ire som vant Bookerprisen i år.
Gratulerer til Paul Lynch og hans Prophet Song!
- jeg er i gang med boken ☺



Shockheaded Peter                                                                                                  Bilde: DnS

Vigdis Hjorth om Søren Kierkegaard

Det var det, november er over og vi er inni solsnumåneden og livet ser lysere ut. Jeg gjorde en innsats på å lese 1001-bøker sånn på tampen, så resultatet ble ikke så gale, selv om jeg ikke kom helt i mål. Diktlesesirkelen ble det verre med, får se om jeg hiver meg med et år til, om Anita kjører på igjen :)

God lesedesember gode lesemennesker som jeg kjenner!

10 kommentarer:

  1. Eg har lest Jon Fosse sine romaner av dine leste bøker, og såvidt bladd i Bukkene bruse-boka. Badebussen går på repeat om ungane får bestemme, og det verste er at den er jo fengande sjølv for ei på 37 (!).

    Liker at du har tatt eit skippertak i 1001, det må eg og skal eg bli ferdig :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har tatt et skippertak i huset nå i formiddag også, de må til av og til. Jeg har begynt å gå fra å ville forstå Fosse til å (nesten) like det han skriver. Er spent på maratonforestillingen neste lørdag, enten blir det overdose eller er jeg frelst Fosse-fan :)
      Ha en fin lørdag Elida!

      Slett
  2. Jeg fikk også med meg det programmet om Fosse forrige helg,veldig bra. Har lest 5 av dine denne måneden om jeg regner med tredje boken om Lise Lotte Mehl. Ble 11 leste bøker i november men full stopp fra midten av måneden.
    Litt julebakst før skirenn i dag og klar for litt lesing i ettermiddag.

    Ha en fin desember, Tine🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var kjekt å lese Ruus sammen med deg, og 11 bøker er mer enn nok. Full stopp er jo ikke kjekt da, håper det var positive årsaker (julekos og sport) som gjorde det.
      Ha en fin fin julemåned Beathe!

      Slett
  3. imponert som alltid over alle bøkene du har fått lest, og hva du ellers har fått med deg. Hørtes spennende ut med det Fosse maratonen, men jeg har funnet ut at Fosse skriver bra, men svært spesielt og at nå får jeg ta en pause fra han. Er godt i gang med tredje boka til Knausgård. Ha en fin helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har et tett program, engasjement og nysgjerrighet tar nesten livet av meg av og til :) Fosse i små doser er best, når en ikke har ham helt under huden. Kos deg med Knausgård, og god helg Ingun!

      Slett
  4. Mye bra her, Tine. Bøker , 1001-jafs, annen kultur og til og med husvask, ser jeg i kommentarfeltet:;) Sistnevnte har jeg skrevet med stor skrift skal skje i morgen. Skal få hjelp av to påbegynte lydbøker, da går det forhåpentligvis unna, i alle fall halvveis, så jeg kan ta resten mandag.

    Fossemaraton høres kult ut, selv om fire timer i en sal også høres slitsomt ut. Bør være mer enn en pause da..

    Har du sett alle de fine nyutgavene av Fosses bøker i butikkene nå? De er lekre, og jeg blir fristet til å kjøpe hver gang jeg er på bokhandel, men har holdt igjen. Det er bra skriftstørrelse på dem, og flere er jo faktisk ganske korte.

    Ser frem til Sylv og Nattskolen:)
    Og Cafe Tivoli også, selv om jeg ikke forventer Knausgård-nivå, der, men alt til sin tid.

    I kveld begynte jeg å se "Elskede barn" (Romy Hausmann) på Netflix, og slet med å rive meg løs på skjermen. Ble verken blogging eller lesing av det.. Men godt å la seg rive med, da.

    No e det natt, og jeg ønsker deg en fin søndag og desember:)


    SvarSlett
    Svar
    1. Ps. bildet av Vigdis er som å se henne...

      Slett
    2. Ja, jeg syntes jeg fanget Vigdis godt på det bildet, for et show hun klarer å lage ut av filosofen Kierkegaard. Jeg har sett bokserien til Fosse, men skal klare å gå forbi fristelsene. Gleder meg til maratonet neste helg, jeg hadde ikke greid å sitte 40 timer i en stol, kommer til å ha tv`en på hjemme og se litt der også, men jeg følte jeg måtte innom og se litt "live".
      Takk for filmtips, nå blir Frode glad (vi har mange stille kvelder her, med nesene i hver vår bok)
      Ha en super søndag Anita!

      Slett
    3. Oj, så dere kan se det på TV også. Det er jo mye enklere, da kan man røre seg i blant..

      Ja, Vigdis er bra fanget der, ja, :)

      Bare hyggelig, kos dere med film/serie. Nå er jeg klar for en eps eller to, etter å ha ryddet, hørt masse julelydbok fra Kjølner, laget middag, sett Farmen etc pluss en tur innom bloggene. Takk, du og Tine:)

      Slett