søndag 10. mars 2024

1001-lesesirkel - Paul Austers roman Usynlig

I 1001-lesesirkelen i april skal vi lese en forfatter fra Amerika. Siden jeg aldri har lest Paul Auster før, falt valget mitt på hans roman Usynlig fra 2009. Dette var et valg jeg ikke angret på, her skal du få en smakebit fra den, samtidig som jeg med glede anbefaler boken videre ☺

Forlaget om handlingen: 
New York 1967. Den unge litteraturstudenten Adam Walker får oppfylt sin store drøm: En fransk gjesteprofessor, Rudolf Born, tilbyr ham en større sum penger så han kan starte et litterært tidsskrift. Men hvorfor vil han gi så mye penger til en ung mann han knapt kjenner? 

Hvem er Born egentlig, og hva slags forhold har han til vakre, mystiske Margot? Adam trekkes inn i et underlig trekantforhold som får store konsekvenser, både for ham selv og andre.


Forlag: Aschehoug
Utgitt: 2009
Sider: 223
Kilde: Biblioteket


Det er et lite knippe karakterer vi møter i denne romanen, og selv om vi hører om resten av verden, er det ikke mange andre mennesker involvert. 

En helt spesiell skrivemåte gjorde at denne historien stakk seg ut, blant alle bøkene jeg har lest, og det skulle ikke forundre meg om jeg husker den godt langt inn i fremtiden.

Adam Walkers er hovedpersonen, i begynnelsen en ung student, som har sine prinsipper i orden. Han har tidlig i livet bestemt seg for å være et snilt menneske, men sine egne foreldre har han ikke noe til overs for. 

Søsteren Gwyn derimot elsker han, det er to år mellom dem, og i oppveksten blir de rett og slett litt hekta på hverandre. Noen heftige scener som utspiller seg innenfor denne tematikken, er noe av det mest erotiske jeg har kommet over, mellom to permer.

De to opplevde å miste en lillebror da de var liten, et traume som har fulgt dem inn i voksenlivet. Det påvirket også foreldrene, spesielt morens helsetilstand hører vi om.

Historien er skrevet i førsteperson og i tredjeperson, den er delt i fire deler, hvorav en del fortelles av Jim, en heller anonym fortellerstemme som har jobbet med et manuskript, som Adam har etterlatt seg. New York i 1967 er et interessant sted å være, både geografisk, men også politisk. Vi reiser i tillegg til Paris en tur, for etter at Adam ble først venner, siden uvenner med Rudolf Born, vil han oppsøke ham i Paris for et endelig oppgjør.

                                                Berkeley, California. Tre år med jusstudier. Tanken var å gjøre en god gjerning, å jobbe for de fattige, de underkuede, å engasjere meg for de foraktede og de usynlige og se om jeg ikke kunne forsvare dem mot det amerikanske samfunnets grusomhet og likegyldighet. Mer høyttravende sludder? Noen vil kanskje synes det, men det føltes aldri sånn for meg. Fra poesi til rettferdighet, altså. Poetisk rettferdighet, om du vil. For det er stadig et trist faktum: Det er langt mer poesi enn rettferdighet i verden.


Usynlig er full av mellommenneskelig manipulasjon, refleksjoner rundt det å være menneske, og hvordan vi kan forstå hvorfor våre egne følelser kan være så annerledes en de hos mennesker vi omgås. Hevnen er søt heter det jo, og i denne romanen kan en ane opphavet, til akkurat det uttrykket.

Jeg likte Usynlig veldig god, handlingen er enkel å følge, en god spenningskurve og begivenheter som gjorde at tankene mine ble i boken, imellom leseøktene. Jeg hadde ikke lest Paul Auster før, men det skal jeg sannelig gjøre igjen, har du en favoritt å anbefale til meg??

Dette leser jeg i 1001-lesesirkelen i 2024

14 kommentarer:

  1. Så rart at du ikke har lest Paul Auster, han er bare fantastisk. Han må du lese mer av, han er dyktig. Jeg digger bøkene hans. Ha en fin søndag, hilsen Ingun - kleppanrova

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg snuste på en bok av ham en gang, men akkurat da hadde jeg lest noe av konen hans som jeg ikke likte, og da glapp han unna. Skal finne meg en ny tittel av ham igjen, det er helt sikkert.
      God søndag til deg også, nå har solen kommet godt frem, så jeg våger meg en tur opp på Fløyen :)

      Slett
  2. Jag har inte heller läst Paul Auster men är lite nyfiken. Nu blev jag ännu mer sugen på det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å høre at det ikke er bare meg han har sneket seg unna, det må vi gjøre noe med Lotten :)

      Slett
  3. Tack för smakebiten jag har inte läst något av författaren.

    SvarSlett
  4. har läst annat av Auster som jag varit väldigt förtjust i. tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hva da? jeg trenger et tips om hva jeg skal velge :)

      Slett
  5. Jeg har heller ikke lest noe Paul Auster enda, men har forsøkt meg på flere av kona.
    Noteres*

    SvarSlett
    Svar
    1. Forsøkt deg? betyr det at det ikke bare er jeg som har kommet til kort der?

      Slett
    2. Nei da, ikke bare du.. Har tatt frem den lyseblå i 1001- mange ganger ; Det jeg elsket. (Ingalill hyllet den opp i skyene) og ikke greid å komme i gang. Leste også en del i Minner i fremtiden, uten at den fenget nok til å fullføre.. Har også en annen av henne her, som Rose Marie bl.a hyllet..
      Så vi er enten ikke noen god match, ellers så har timingen vært feil..
      Mulig jeg skal gi 1001-boka en sjanse igjen når lysten dukker opp.)

      Slett
    3. Det der var litt godt å høre Anita, ha en fin ny uke!

      Slett
  6. Den läste jag för nästan exakt tio år sedan och jag tyckte inte alls om den. Blev ganska avskräckt från att läsa mer av honom, men tyckte att han väl förtjänar en andra chans så jag tänkte läsa hans New York-trilogin i år 😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har funnet noen av titlene hans på Storytel så jeg begynner der. New York-trilogien er oversatt til nynorsk, det går ikke, i mitt hode hører nynorsk hjemme på landet, ikke i storbyer, så der begrenser jeg meg selv :)

      Slett
  7. Har läst annat av den författaren. Tack för smakbiten!

    SvarSlett