mandag 7. oktober 2024

Fra Snorre til Skaranger av Janne S. Drangsholt og Therese G. Eide

Endelig! denne boken har jeg virkelig ventet på, helt siden jeg avsluttet prosjektet med Fra Shakespeare til Knausgård i 2020. Den gang leste jeg 56 av de 66 bøkene radarparet presenterte, og hadde det veldig gøy så lenge prosjektet varte. Nå kjører jeg på igjen, for i denne boken var det mye spennende ☺

Forlaget om boka:
Fra Snorre via Hamsun og Vestly til Knausgård, Hjorth og Skaranger: Janne Drangsholt presenterer dem alle med vidd og finesse, så du med overbevisning kan gå ut i verden og briljere med din kunnskap og spissfindige lesninger av hele den norske litterære kanon fra 1200-tallet til 2024! 

Hvorfor snakker vi fremdeles om Undset og Vesaas? Hvorfor kunne ikke Trude Marstein ha skrevet Hel ved? Og hva er egentlig poenget med Jon Fosse? 
Forlag: Tiden
Utgitt: 2024
Sider: 294
Kilde: Leseeksemplar

Denne boken er konstruert over samme lest som den forrige, med korte forklaringer på hvorfor den presenterte boken er en klassiker, hvordan du kan imponere over å ha lest den, og ikke minst hvem som blir imponert, altså hvem som har litt interesse for boken fra før. Her er sitater fra boken og ikke minst Therese G. Eide sine morsomme illustrasjoner, som jeg har blitt så glad i. 

Tittelen på årets bok "Fra Snorre til Skaranger" sier noe om hvor bredt boken favner, det begynner med dikt og sagalitteratur fra 1200-tallet med Snorre Sturlason, via Holberg og Petter Dass på 1700-tallet. Så videre via dikt, barnebøker, historie og sakprosa helt frem til Maria Navarro Skarangers bok Jeg plystrer i den mørke vinden som kom ut i 2023.

Du undrer deg gjerne over betegnelsen "klassiker", når vi snakker om en, for de fleste ukjent roman som kom ut i fjor, men Janne Stigen Drangsholt har en god forklaring til oss. Noen ganger er grunnen litt tynn, som med Vigdis Hjorths Arv og miljø, som er den 27ende boken hennes, men allikevel benevnes som gjennombruddsromanen. Jon Fosse er representert med Septologien, fordi han vant Nobelprisen i litteratur i fjor, Hel ved av Lars Mytting fordi den skapte furore. 

Andre sjangere som er representert i boka er en husholdningslærebok fra 1845, Ivar Aasens grammatikkbok, reiseskildringer i Ferdaminni av Vinje og ikke minst Nansens På ski over Grønland. Her er en sang bok, og du gjetter kanskje hvilken? Ja, Margrethe Munthes Kom skal vi synge (selvfølgelig). Her finner vi også litteratur for barn, biografier og humor.



Om klassikerbegrepet er litt strukket ut her, så inspirerer boken meg til å ta en pause fra nyheter innen roman- og krimsjangeren, og få lest litt mer variert enn det jeg ofte gjør.

De 66 bøkene er listet opp over tre sider i innholdsfortegnelsen helt først i boken. Jeg satt meg sporenstreks ned og haket av 23 bøker som jeg allerede har lest. Mitt første mål er å få haket av en hel side, og siden siste side bare manglet 7 haker gikk jeg i gang med denne.

Fra Snorre til Skaranger er en morsom bok å lese, selv om du ikke gjør et prosjekt ut av det. Språket Drangsholt bruker i skildringene av bøkene er bygget på humor, og hennes skråblikk på på livet og litteraturen får meg alltid til å le. 

Jeg anbefaler gjerne boken videre

********


Jeg har ikke ambisjoner om å blogge om alle bøkene, men lager en liten liste her for selv å følge med på fremdriften. 

Min liste over bøkene jeg har lest i kjølvannet av denne boken:

  1. Ingvar Ambjørnsen - Døden på Oslo S
  2. Lars Mytting - Hel ved
  3. Hanne Ørstavik - Like sant som jeg er virkelig

Disse hadde jeg lest fra før: 

  1. Amalie Skram - Hellemyrsfolket
  2. Sigrid Undset - Jenny
  3. Torborg Nedreaas - Av måneskinn gror det ingenting
  4. Thorbjørn Egner - Folk og røvere i Kardemomme by
  5. Axel Jensen - Line
  6. Tarjei Vesaas - Is-slottet
  7. Herbjørg Wassmo - Huset med den blinde glassveranda 
  8. Margit Sandemo - Sagaen om isfolket
  9. Lars Saabye Christensen - Beatles
  10. Bjørg Vik - Elsi Lund-trilogien
  11. Roy Jacobsen - Seierherrene
  12. Jostein Gaarder - Sofies verden 
  13. Frode Grytten - Bikubesong
  14. Per Petterson - Ut å stjæle hester
  15. Tore Renberg - Mannen som elsket Yngve 
  16. Karl Ove Knausgård - En tid for alt
  17. Anne B. Ragde - Neshov-bøkene
  18. Jo Nesbø - Snømannen
  19. Linn Ullmann - De urolige
  20. Jon Fosse - Septologien
  21. Vigdis Hjorth - Arv og miljø
  22. Maria Navarro Skaranger - Jeg plystrer i den mørke vinden

Her er en oversikt over klassikerprosjektet basert på Fra Shakespeare til Knausgård

10 kommentarer:

  1. Denne gleder jeg meg til. Må bare skaffe meg den først:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har lest 17 av de på lista de btw.

      Slett
    2. 17 av de 22 jeg hadde lest? det var bra! du har sikkert lest noen av de resterende også. Jeg har lest Døden på Oslo S nå i kveld, skjønner ikke hvorfor jeg ikke har lest den før.

      Slett
    3. Av de du har lest ja, vet jo ikke hvile resterende som er omtalt i boka, men jeg har sikkert lest flere av dem tenker jeg. Blir gøy å krysse av når jeg får boka. (har sendt mail nå, takk for påminnelsen;))

      Døden på Oslo S har jeg ikke lest, men har sett serien/filmen på TV i alle fall, hvis det teller. Er jo en ungdomsroman, så ikke rart om du ikke har lest den, husker ikke om du var ungdom da den kom. Kom vel på 90-tallet, mulig jeg husker feil. Kanskje det var på 80-tallet, da var jeg voksen per se.

      Slett
    4. Jeg fikk mitt første barn i 1988, da boken kom ut, og på den tiden leste jeg svært lite. Du kan glede deg til boken :)

      Slett
    5. 1988 ja. Da var jeg småbarns-alenemor og i ny jobb etter utdanning. Ble ikke så veldig mye lesing i de åra, selv om jeg var glad i å lese, langt i fra så mye som nå, - siden de to neste kom i 90- og 92. Uansett følte jeg meg vel for gammel til Døden på Oslo S da. Men leste en del av det som kom i Bokklubbene på den tiden, og blant dem var mange av dem du har lest , omtalt på lista di over.

      Slett
  2. Ja,denne boken var herlig! Dere hadde lest mange av de på listen, både du og Anita. Jeg er i gang og lyttet til "Hel ved" her i helgen og i gang med en ny bok. Trodde jeg hadde lest Døden på Oslo S men har nok bare sett filmen. Det skal bli kjekt å følge med. Som den listegurien jeg er har jeg selvsagt oppgradert listen over bøkene som er å finne i Drangsholts bøker, samt de som er med i podcasten, det er flere bøker i podcasten så man kan håpe at det kommer en bok til.
    Lykke til med lesingen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at du også er med, kanskje vi får utveksle lesetips fra boken :) Jeg trodde også jeg hadde lest Døden på Oslo S, men det har sikkert vært mye snakk om boken, eller det er filmen, som du sier.
      Ha en kjempefin dag!

      Slett
  3. Utrolig nok har jeg faktisk lest 20 av de bøkene på lista. Denne boka skal jeg ta en titt på :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke verst Ingun, og du har sikkert lest mange flere, dette var jo bare de jeg hadde lest :)

      Slett