søndag 21. januar 2024

Stamina - bok 3 i Thomas Baggers spennende serie

De tre første bøkene i denne spenningsserien har kommet på norsk i rask rekkefølge. Noen episoder fra Mannen i tre deler kommer jeg aldri til å glemme, og akkurat det samme kan jeg si om Den nittende øya. Bøkene har forskjellig fokus, og fremstår nesten som selvstendige, siden bok 2 har Lukas Stage som hovedperson, og i Stamina er det David Flugt som styrer handlingen. Etter å ha lest årets utgivelse, er jeg spent på hvordan neste bok er lagt opp, jeg gleder meg til den allerede!

Forlaget om handlingen: 
David Flugt er gått i dekning i de norske fjellene. Med seg har han Theresa og hennes 10 år gamle datter, som begge er traumatisert på grunn av uhyrligheter begått av Siljas far. David drømmer om å finne tilbake til en normal tilværelse. 

Da hans tidligere sjef i Interpol tar kontakt, presenteres en uventet trussel. Under aliaset Nicó Krause hadde David tre år tidligere infiltrert den kyniske Volosgjengen i Romania og slapp så vidt ut i live. 

David innser at han må gjenopplive Nicó og dra tilbake til Timisoara forå ta kampen opp med den mest brutale motstanderen man kan tenke seg – en kamp David må vinne for å overleve. 


Men en hittil ukjent fiende følger han på reisen – han selv. Reisen til Romania blir som en nedstigning til helvete. En reise som krever stamina. Både for David – og for leseren.

David Flugt var en spesialagent fra Task Force 14 i København. I denne "episoden" opererer han dog helt på egenhånd, både når han gjemmer seg (i fjellene?) i Norge nærmere bestemt i Bindal Kommune, og når han reiser til Romania for å rydde opp i gamle synder. 

Det er ikke mye vi hører om det danske politiet, Jenny Seland i Esbjergpolitiet er sluttet i politiet, men svarer på anrop fra David helt mot slutten, mens Lucas Stage lurer litt i kulissene gjennom historien, uten å vise seg. Det er små detaljer som nevnes i forbifarten som setter tankene mine på at han er der, for at den sære mannen er ute av bildet, er langt fra sikkert.

David har reddet Theresa og datteren Silja på 10 år fra miljøet de befant seg i. De er traumatisert alle tre, spesielt Theresa, har problemer med å være mor for sin datter, på grunn av tanken på genene hun kan ha fått videreført fra sin far.

Superhelten vår befinner seg i Romanias underverden i denne boken. Han blir jaget ned i kloakksystemene i byen, hvor en selvutnevnt leder regjerer med hard hånd. Vi får høre om følgene av at de beryktede barnehjemmene i Romania ble stengt i 1989, en tragedie av dimensjoner som alle på min alder husker godt fra nyhetene.

Politifolkene gikk nærmere. Noen av klumpene hadde alle ytre kjennetegn på å være mennesker. Hud, hår, lemmer. Andre var helt eller delvis blitt skjeletter. Lyset falt på et av likene, mageregionen var et purpurfarget krter, og deler av lårene var gnagd vekk helt inn til knoklene.
        Miluieste-te, Doamne, jamret en av betjentene. For barm deg, Herre.
I en grotesk sekvens begynte hodet på liket å bevege seg fra side til side før underkjeven løsnet med en revnende lyd. Et fettete, svart vesen presset seg ut gjennom munnen.
Rotta hveste og pilte over støvlene hans.

En mektig gangsterleders sønn er tatt til fange, det handler om å beholde sitt territorium, hvitvasking av penger, narkotikaproduksjon og ulovlig dumping av livsfarlige biprodukter. Kartellene som råder er nådeløse, og i "Fabrikken" dumper de likene de vil bli kvitt. 

Historien som utspiller seg er heseblesende til tusen. Du skal ha en sterk psyke for å greie å prosessere bildene du får på netthinnen, noen ganger var det best å bare bla videre, ikke forsøke å se scenene i detalj. Realistisk? neida, ikke i det hele tatt, men hvem vet, det spørs kanskje på fantasien.

Det groteske miljøet og det at David aldri hviler, gjorde denne leseren utslitt og nedstemt, men boken var vanskelig å legge fra seg. Handlingen henger sammen, men enkelte detaljer falt på plass, litt etter litt. Du kan godt lese boken uten å ha lest de første bøkene, men du vil gå glipp av noen sammenhenger. 

Serien er kjempegod, bøkene er velskrevet til tusen, med flerdimensjonale karakterer, som jeg utrolig nok tror på, til tross for at gørra skvetter gjennom hele romanen. En lokkende cliffhanger gjør at jeg håper på en neste bok, (selv om planen visst var en trilogi), for dette er virkelig en serie jeg ønsker å følge videre ⚄


Henningbokhylle og Hildes bokblogg har også skrevet om boken


Utgitt: 2024
Sider: 507
Kilde: Leseeksemplar

9 kommentarer:

  1. Känner inte till boken eller författaren. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke? da må du begynne på Mannen i tre deler, jeg lover deg, du blir hektet

      Slett
  2. Det här är en serie jag skulle vilja läsa, efter att ha läst om den på norska bloggar. Men den är inte översatt till svenska vad jag har kunnat hitta. Kanske ska jag läsa en dansk serie på norska...?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir skikkelig skandinavisk forbrødring :)

      Slett
  3. Ser mange liker denne serien, men det du nevner avskrekker meg, så da var vel den første feelingen på bok en, rett for meg.. Holder meg til slow og medium crime i de svenske skogarna jeg:) God søndag til deg:)

    SvarSlett
  4. den författaren känner jag inte till. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  5. Takk for lenke Tine. Jeg liker denne serien her. Den er nok ikke for sarte sjeler. Ser frem til neste bok jeg. Ha en fin søndag Tine 😃

    SvarSlett