søndag 3. mars 2024

Polakken - ny bok fra J.M. Coetzee

J.M. Coetzee er en av vår tids fremste forfattere, og en forfatter jeg har vært innom mange ganger. Til 1001-lesesirkelen har jeg valgt hans bøker tre ganger, blant annet Vanære som scoret full pott på terningen. Verkene til Coetzee er ofte korte, og tilsynelatende enkle, men har en kompleksitet som krever litt av leseren. Polakken er en grei oppvarming, hvis du ønsker å bli kjent med hans forfatterskap.

Forlaget om handlingen:
Romanen stiller spørsmålet om vår forhåndsforståelse av hva kjærlighet er. Kan man drive frem kjærlighet? Er det i det hele tatt mulig å forstå hverandre?

Etter en konsert i Barcelona faller den polske pianisten Witold for arrangøren Beatriz. Hun gjengleder ikke følelsene, i alle fall ikke innledningsvis. Med slående utholdenhet sender han henne musikk, brev, poesi, invitasjoner til å reise. Etter hvert, nærmeste motvillig, men også på egne premisser, begynner hun å utforske hans verden.

Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2022/på norsk 2024
Sider: 144
Kilde: Biblioteket

Beatriz og pianisten Witold kjenner hverandre ikke, men må tilbringe tid sammen i forkant og etterkant av konserten han holder i Barcelona. Han var født i de verste av tider, Polen 1943, mens hun ble født i 1967, og levde opp under helt andre forhold enn ham.

De konverserer, småpraten er ikke enkel, siden begges engelskkunnskaper kommer til kort, når de beveger seg inn på tematikk som virkelig opptar dem. I sin uvitenhet tolker hun ham, ilegger ham tanker og meninger han kanskje ikke har, mens hun også tilegner ham en bakgrunn, som hun bare antar han kommer fra.

I tillegg til å handle om språk og kulturforskjeller, har teksten en fin klang av Chopin over seg. Gjennom hele romanen hører vi om poeten Dante Alighieri og hans Beatrice, dette underbygger kjærlighetshistorien som Vitold opplever, på en glimrende måte.

Til tross for stor aldersforskjell og hennes uvilje mot å innlede et forhold til mannen, så finner de ut av det med hverandre. Etter han har reist videre møtes de, først i Girona, en kort kjøretur fra Barcelona, og siden på Mallorca, hvor han holdt konsert og hun inviterte ham til å bli noen dager i hennes fritidshus.

13. På motorveien, ved avkjørselen til Malgrat, kjører hun forbi et ulykkessted: et virvar av metall, politibiler, en ambulanse. Hun grøsser. Hva om det hadde vært meg? Hva ville folk sagt? Hva gjorde hun i Girona?


Han vil ha henne med til Brasil, men der setter hun foten ned. Det er aldri tvil, han elsker henne høyt, og hun gjengjelder ikke kjærligheten. Hun har medlidenhet med ham, og hans litt ubehjelpelige måte å formidle dette på. 

Romanen er delt i seks deler, og hver del har avsnitt tydelig merket med nummer. Det er mye luft i romanen, til glede for den som leser sakte og lar betydning av ord og setninger synke inn. 


28. Hun tenker på hvordan det ville være å dele seng med den store, knoklete kroppen, og gyser av motvilje. De kalde hendene på kroppen hennes.


Teksten har et lineært hendelsesforløp, men byr på noen overraskende vendinger med jevne mellomrom. Historien avsluttes også i motsatt ende av hvor den begynte, en slutt helt etter min smak, som var med på å gjøre dette til en roman jeg gjerne anbefaler videre ⚄

Elida og jeg leste boken samme dag, les gjerne hennes omtale!

12 kommentarer:

  1. Takk for lenke, eg har oppdatert med din lenke :-) Det eg liker så godt med at fleire leser dei same bøkene er at det er ulike ting me blir opptatt av og eg beit meg lite merke i Dante og Beatrice for eksempel. God søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nok sånn, vi legger merke til forskjellige ting. Er enig med deg, det er gøy å samlese :)

      Slett
  2. Det här är en författare som jag tänkt jag ska läsa. Har olästa böcker av honom i hyllan (äldre böcker) men det har inte blivit av. Intressant att läsa vad du tycker!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt å høre! Er du så heldig å ha Vanære i hyllan din, så anbefaler jeg den :)

      Slett
  3. har läst annat av Coetzee som jag gillat. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  4. Jag läste två böcker av Coetzee för väldigt länge sedan. Så länge sedan att jag inte ens riktigt minns vad jag tyckte om dem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sånn er det når vi lese mye, det er derfor bloggen er grei å ha :)

      Slett
  5. Denne lurer jeg på om ikke jeg må lese. Jeg så vi hadde fått den på jobb, men det var allerede kø for å låne den.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke noe å lure på, på Hovedbiblioteket i Bergen var det heldigvis ikke lang kø på denne (utrolig nok)
      Fortsatt god søndag til deg også :)

      Slett
  6. Har någon bok av den här författaren oläst i bokhyllab, dock int den här. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  7. Så morsomt jeg står på venteliste på biblioteket på denne, har enda 7 stykker foran med så jeg når jeg sjekka, nå. Jeg har også lest veldig mange av hans bøker og Vanære er nok den finte så langt. Gleder meg til denne, men din omtale har jeg ikke finlest. Hilsen Ingun.

    Jeg klare ikke å få til å reg.meg her i-padden med brukernavn. Ha en fin uke:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenkte nok det var deg, som har kommentert anonymt noen ganger, forstår det er litt krøkkete på iPad.
      Vi er enig om Vanære, den beste jeg har lest av ham (fremdeles) de andre er ok, men jeg har følt at jeg har gått glipp av "noe".
      Håper du har hatt en fin helg!

      Slett