torsdag 18. april 2024

Krigens modigste menn av Solgunn Solli

En gang før, har jeg lest om Tirpitz, så hver gang jeg passerer Fættenfjorden, på vei til og fra svigerforeldrene mine, tenker jeg på den historiske hendelsen som båten har en rolle i. Krigens modigste menn har en helt annen vinkling, og når sant skal sies, så likte jeg denne boken bedre enn den andre

Forlaget om handlingen:
2. desember 2019 presenterte BBC en nyhetssak om dødsfallet til John Lorimer. Den siste helten fra miniutbåtangrepet på Tirpitz i Kåfjord var gått ut av tiden. John Lorimer ble 97 år gammel, og 76 år tidligere, den 22. september 1943 satt han i en miniubåt i Altafjorden og var den som lyttet til BBC sine sendinger. Historien om John Lorimer, og besetningen på X-6 er historien om krigens modigste menn.

Forlag: Komsa
Utgitt: 2023
Sider: 103
Kilde: PDF fra forlaget

Winston Churchill: Å ødelegge eller skade Tirpitz er det største som kan skje til sjøs akkurat nå. Intet annet mål kan sammenlignes. 

Hele krigens strategi dreier seg om dette skipet, som binder fire ganger så mange britiske fartøyer, samt to amerikanske slagskip som må holde seg i Atlanteren. Saken har absolutt høyeste prioritet.

Fire måneder før det smalt, går tretten år gamle Henrik i fjæresteinene og sanker tang. Dette skal bli mat til kyr og sauer, nå som tyskerne har invadert landet og daglig forsyner seg av maten deres. Dette er dagen hvor slagskipet Tirpitz kommer dundrende inn fjorden, og legger seg til, bare hundre meter fra gården hvor Henrik bor. 

Aksemaktene er i en knipe, de har blitt bombet vekk fra Frættenfjorden og befinner seg nå, sammen med mange andre tyske krigsskip, i Kåfjord, mye lengre nord. På båten jobber atten år gamle Klaus, ungdommen, som har fått i jobb å ta den daglige turen opp til Henrik sin familie, for å hente melk. 

Europas største krigsskip Tirpitz ligger i juli 1943 plassert, så den og de 17 andre skipene stenger for convoiruten til Sovjetunionen. Sovjet var vår allierte sammen med England og USA, og som Winston Churchill sa, var det påkrevd å få løst opp i floken i nord, for å vinne krigen.

Vi får så høre om Donald Cameron, som sammen med andre soldater, i to år har blitt trent for å utføre et hemmelig oppdrag. Ikke før han entrer en av fire X-craftubåtene som settes inn i styrken for å få stoppet tyskerne i Nord Norge, får han vite hva de er satt til å gjøre. Det er litt av et vågestykke de forventes å gjennomføre, når de nå skal ta seg gjennom forsvarsverket for miniubåter og feste sprengstoff til kjølen av Tirpitz.

Romanen er bygget opp av sekvenser som skildrer Henrik og det han gjør, blant annet samkvemmet han har med Klaus. I september 1943 var det 200 fastboende i Kåfjord og 10 000 tyske soldater, de måtte finne en måte å leve sammen på, og dette skildres veldig realistisk i denne boken.

Henrik har funnet seg en gruveåpning i fjellet, som han åler seg gjennom. Når han kommer ut på andre siden, får han panoramautsikt til angrepet som setter Tirpitz ut av spill. Dette er spennende, men det som skjer i miniubåten(e) fikk virkelig pulsen til å øke hos meg. 

Krigens modigste menn er sjøfartshistorie fortalt for aldersgruppen 9+, men jeg vil påstå at alle som interesserer seg for krigshistorie vil ha glede av å lese om angrepet på Tirpitz. Boka er illustrert med fotografier, og er intenst spennende.

Solgunn Solli skriver drivende godt, i tillegg til en spennende historie har boken faktabokser beregnet på barn (eller voksne) som setter pris på noen enkle rammer rundt hendelsene. 

Det hadde vært spennende å visst på hvilken måte niåringer finner boken spennende. Vi voksne som er vokst opp med historier fra 2.verdenskrig, og gjerne har lest hundre bøker om temaet, har det kanskje mer under huden. For meg ble dette et skremmende bilde på en enkelthendelse, som jeg visste mindre om enn jeg først trodde. 

Jeg er veldig glad for å ha lest boken og anbefaler den gjerne videre,
både til barn og voksne ⚄ 




Solgunn Solli er ikke en nær venn av meg, men våre veier har krysset hverandre i bokbloggmiljøet.
Mine tanker om boken er helt mine egne, og ikke påvirket av dette

7 kommentarer:

  1. Ikke sant dette var en god bok:) Traff forresten Solgunn i dag, ikke planlagt i Oslo. Indiebokfestival i morra, så da ses vi igjen:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hun er nominert til Indiebokprisen for barne- og ungdomslitteratur. Heia !

      Slett
    2. For et kjekt møte da, kos deg i Oslo og hils Solgunn hvis du ser henne :)

      Slett
    3. Traff henne i dag også på festivalen:) Veldig trivelig. Så ikke kommentaren din før nå, så fikk dessverre ikke hilset, men håper hun leser innlegget ditt:) Du sender det vel til henne? Dagen i dag gikk i ett, og så dro jeg hjem og var hjemme litt over midnatt.

      Slett
  2. Dette er en bok jeg kunne tenke meg å lese, så jeg håper den dukker opp på Bookbites en gang. Fint at det skrives bøker om tema for den aldersgruppen også!

    Ha en god helg, Tine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne må du få med deg Beathe. Det er kort ventetid på biblioteket, jeg henter og leverer (etter å ha sett litt på bildene) boken i morgen :)

      Slett
    2. Vedlig bra bok Beathe:) Har blogget litt om den.

      Slett