søndag 31. august 2025

Himmelens krystall - ny roman fra Gaute Heivoll

Det er en liten fest hjemme hos meg hver gang det kommer en ny roman fra Gaute Heivoll. Siden han debuterte som forfatter med antologien Postboks 6860 i 2000 har han gitt ut en laaaaaaaaang rekke romaner, men også barnebøker, skuespill, prosa og noveller. 

Forlaget om handlingen:
Tomas går den samme ruta med posten, dag ut og dag inn. Gjennom årene har han gått jorda rundt, og vel så det, og samtidig brakt verden med seg i postvesken. Broren hans Salve døde i en tragisk ulykke sommeren 1897, men hva vet folk i bygda ellers om ham? Lite. Han er en enkel mann, som bor sammen med foreldrene, og som forblir ugift og alene. Men selv et bortgjemt liv rommer en hel verden.  

Hva skjedde egentlig med Salve? Hvorfor ble det aldri noe med Anna Kristine, nabojenta, som lovet ham en fremtid? Hva er det læreren Nils Abelseth ser i den stille, reserverte postmannen? Og hvor ble det av fotografiet som ble tatt av ham den marsdagen i 1911? Det hender Tomas tenker på dette bildet, og hvem han vil være hvis han en gang i fremtiden får sett det.  

Tomas er 38 år når vi blir kjent med ham, vi følger ham videre i livet til han er en gammel mann, men hører litt om oppveksten hans også. Han er den eneste i familien som har blitt fotografert, og det skjedde bare en gang. Det er denne hendelsen som starter opp romanen, og introduserer folkeskolelærer Nils Abelseth til historien.

Gjennom måten Tomas oppfatter andre mennesker og deres gjøren og laden, og hvordan han tolker ulike situasjoner han kommer opp i, skildres et ettertenksomt menneskesinn. Dette gjøres på en lavmælt og fin måte, som gjør lesingen til en nytelse.

Historien er preget av 1900-tallets koloritt, med levesett, skikker og materiell fremgang. Tomas forblir ugift men ved en anledning er han villig til å gi vekk hjertet sitt. Når det lille håpet om giftermål brister, knuses noe inni ham, men i den rolige mannens ytre liv, er i det ingen som kan se det.

Himmelens krystall har noen besnærende naturskildringer, jeg følte at jeg var med ut, og tok del i betraktningene som Tomas gjorde seg. Romanen er til å få ro i sjelen av, bare den jevne traskingen til denne utholdende postmannen, gjorde at jeg hvilte i meg selv da jeg leste. 

Høres dette kjedelig ut, så lover jeg deg, at det er det ikke. Gaute Heivoll har en ryddig språk, handlingsforløpet drives fremover og er engasjerende, her er også tilløp til dramatikk, som bidro til å holde på min begeistring. 

Jeg anbefaler gjerne Gaute Heivolls Himmelens krystall videre


Forlag: Tiden
Utgitt: 2025
Sider: 199
Kilde: Lånt på Bookbites

fredag 29. august 2025

Stille grender av Martin Baldysz

Stille grender er den første boken i Ryer-serien. Krimserien utspiller seg på Sunnmøre i begynnelsen av 1900-tallet. Av utgivelsene til Martin Baldysz har jeg tidligere lest Vardane som jeg likte godt, og Fallgard som jeg likte enda bedre. 

Forlaget om handlingen:
Sunnmøre, Hausten 1902. Dotter til storbonden, Hedda Fosen, blir funnen brutalt drepen i den avsidesliggande Mardalen. Johan Ryer, fersk overkonstabel frå Ålesund, blir send for å etterforske. Med seg får han systera Sonja som assistent.

Krøkt mellom fjord og fjell ligg grenda der det usagde veg tyngre enn det sagde. Sterke krefter står steilt mot kvarandre, og no har noko mørkt sloppe laus.

Ryer-serien følger det umake etterforskarparet Johan og Sonja – han nøyaktig, mild og oppteken av detaljar, ho intuitiv, frittalande og med lite til overs for autoritetar. Eit klassisk mordmysterium i historisk drakt – med sterke karakterar, lun humor og den stille uhygga som berre ei avsides norsk fjordbygd kan romme.

Tenk å være en nyutdannet politibetjent, og så få et ferskt drap å hanskes med. At han tar med seg sin egen søster som assistent, sier kanskje litt om forholdene på begynnelsen av 1900-tallet. 

Stille grender er en krimroman som byr på mye stemning fra naturen, det liker jeg. At leseren også får innblikk i leveforhold på landsbygda på denne tiden, ga enda et pluss i min bok. 

Rammen rundt handlingen minner nesten om Romeo og Juliet, siden bygden vi befinner oss i er preget av konflikten mellom de to største gårdene. Dette er en feide som har pågått i generasjoner, alle vet at Fosenslekten og Jordalslekten ikke vil og kan ha noe med hverandre å gjøre, men ikke alle har fått med seg hvorfor. 

Hedda Fosen blir funnet av en bonde som ser lyset fra lykten hennes.  Hun er livløs og sterkt skamfert, så Anton Fosen tilkalt, og han får datteren i jorden før noen andre får sett henne. Verken lensmann eller lege på stedet har tatt affære, så Johan Ryer blir sendt av gårde for å sjekke hva som foregår. 

Søsteren Sonja Ryer jobber på et asyl i byen, men hun vantrives i jobben, som også innebærer å hanskes med en innpåsliten sjef. Denne karakteren likte jeg godt, en jente med bein i nesa, som tenker mye fortere enn broren, og som har sine fysiske utfordringer å stri med. Ekstra artig var det å se bygden med Sonja sitt "byblikk", på toppen av det bildet, som allerede hadde begynt å danne seg hos meg.

Stille grender er en magisk historie, som jeg tok inn med alle porene i kroppen, lyden av den buldrende elven, det tette mørket, lukten av mold og mose, lyset i skogen og skodden som kom og gikk. Handlingen er sanselig på mer enn en måte, så det er bare til å glede seg til å lese denne.

Det er en krim dette, og selv om det er mye stemning og historie glemmer en aldri det. Her er det et tydelig plott, mange det skal prates med, og mye som skjer i kulissene. Det er en handling med temperament, og intrigene som utspiller seg engasjerer. 

Jeg gleder meg allerede til neste bok i serien


Forlag: Samlaget
Utgitt: 2025
Sider: 475
Kilde: Leseeksemplar

torsdag 28. august 2025

Forbannelsen på Senja av Elin Brend Bjørhei

Leste du, eller barnet ditt Døden i Munkemyra i fjor, er jeg sikker på at dere gleder dere over at bok nummer to i serien Feriemysteriene nå er å få tak i. I forrige bok var det påskeferie hos farmor på Gråskog som gjaldt, i årets utgivelse er tvillingene på sommerferie til Senja, Gabriel har fått være med denne gangen også.

Forlaget om handlingen: 
Mathias, Sara og Gabriel skal tilbringe sommerferien på Senja. En kveld Mathias vil bade, oppdager han en mystisk ring med merkelige tegn inngravert. Alt tyder på at ringen tilhører «Senjaheksa», Anna Severinsdatter, som ble brent på bålet på øya i 1654. De tre vennene bestemmer seg for å undersøke mer rundt ringen, selv om de blir advart om at det kan være livsfarlig. Raskt begynner en rekke uforklarlige og skumle ting å skje. Gjengen forstår at de har vekket opp krefter de burde holdt seg langt unna.

Forlag: Kagge
Utgitt: 2025
Sider: 170
Kilde: Leseeksemplar

Åpningen av historien levner ingen tvil om at dette er en spenningsserie. Med nød og neppe unngikk de å kjøre på en ustelt mann som ravet ut i veien, da de ankom Husøy for sin ferie. Ringen som Mathias finner i vannkanten spinner fantasien til barna av gårde, og reaksjonene til menneskene de møter like etter, bekrefter at her er det noe mystisk på gang. 

Farmor som forsvant i forrige bok har ennå ikke kommet til rette, hva har skjedd med henne? og ikke minst hvilke følelser er det som gryr i Mathias, og vil de bli gjengjeldt?

Det er mye å gruble på i en bok som har en spennvidde fra 1600-tallets heksebrenning, til spionasje og russernes mulige inntog i Norge. Barna har ikke greie på noen av delene, men nysgjerrig som de er (og lite villig til å gjøre som de får beskjed om) så går det (nesten) galt denne gangen også.

Forbannelsen på Senja gjør bruk av kjente spenningsmarkører, som driver opp tempoet i teksten. Dette gjør lesingen lett for 9-12 årige lesere, som helt sikkert ikke vil reagere på språket i boken. I min omtale av forrige bok skrev jeg dette: 

"Når en godt voksen dame leser barne- og ungdomsbøker, må det bli med bevissthet om målgruppen. De aller beste bøkene jeg leser i denne sjangeren, er de som får meg til å glemme at jeg ikke er i målgruppen. Dette er en sånn bok!"

Dessverre kan jeg ikke si det om denne boken, for her går det i seriøst, fett, serr og seff, weirdo, creeped out og så videre. Det er fryktelig slitsomt å lese, når barna i tillegg er ekstremt opptatt av å gå viralt på TicTok, animer og reels, da måtte nesten en stakkars kaste inn håndkledet. 

Det er tre modige barn vi møter her, de er ikke helt fryktløs, men drevet av nysgjerrighet og stor uvilje mot å la andre få tak i ringen, moter de seg opp til å komme tett på fienden. 

Bortsett fra den ungdommelige slangen er boken godt skrevet, alt henger sammen med alt og de mange spenningstoppene gjør Forbannelsen på Senja både medrivende og vanskelig å legge fra seg.

Selv om de tre heltene i denne spenningsromanen ikke la fra seg mobilene på noe tidspunkt, er jeg sikker på at ekte, levende barn i målgruppen vil ha stor glede av å forlate mobilen for å lese Forbannelsen på Senja.

Gamlemor i Bergen anbefaler gjerne boken videre ⚃ 

tirsdag 26. august 2025

Johanne den vanvittige av Sunniva Lye Axelsen

Satire og fandenivoldskhet er to ord som, sammen med tittelen og det herlige bildet, lokket meg til å ville lese denne romanen. Jeg har tidligere lest Sunniva Lye Axelsens roman Herfra til Hiroshima en bok som i likhet med denne har en utstrakt bruk av humor. 

Forlaget om handlingen:
Alle i den lille sørlandsbyen vet hvilket jerngrep Johanne har på Hilmar. Ikke får han gå ut lenger, ikke får han møte Jesper Eriksen og de andre pensjonistene på senteret, og julebordet på samme sted kan han bare glemme. Det er sjalusien som fortærer henne. Når skal det ta slutt?

I etasjen under Jesper Eriksen bor Philip, som lider av kronisk utmattelse, long covid og handlemani. Sykepleieren Ella sliter også med sitt, for vannet renner inn i kjelleren på det koselige sørlandshuset hun har kjøpt seg, sammen med regningene. Kan Jesper og hans tiltagende avhengighet av piller være løsningen på pengeproblemene?

Johanne den vanvittige er en skarp satire om vold i nære relasjoner og menneskers blindflekker, skrevet med nådeløs fandenivoldskhet. Det er også en roman om en kvinne som til slutt innser at tilnavnet hun har fått, også gir henne noen muligheter, noen vanvittige sådan.

Det er Jesper Eriksen som åpner romanen der han svimmel og skjelven på hånden prøver å treffe låsen i døren sin med nøkkelen. 

Han har et kritisk blikk på alt og alle, og det skorter ikke på fordømmende kommentarer fra den kanten. Det er også han som først skildrer forholdet mellom Hilmar og Johanne, og uttrykker sterk misnøye med hvordan kompisen Hilmar blir behandlet av sin kone.

Måten romanen avsluttes på sier litt om hvordan Jesper Eriksen selv er å leve med, så han har vel seg selv å takke. Så er det Johanne sin tur, og jeg som hadde gledet meg til å møte dette vanvittige kvinnemennesket satt litt snurt tilbake. Hun koker eggene akkurat sånn som mannen ønsker dem, pynter og steller i huset og tenker tilbake på de fine årene like etter han sjekket henne opp.

Før vi får oppleve Johanne på sitt verste, får vi servert flere grunner til at hun med tiden har begynt å heve stemmen mot mannen og kanskje også naboene. Det tok brodden av satiren i mine øyne, for jeg heiet på Johanne og følte med henne i alle hennes prøvelser med ektemannen og andre mennesker.

Hva som har skjedd mellom ekteparet kommer vagt frem gjennom handlingen, men det er Johannes fastlåste situasjon som gir meg pustebesvær. Det handler om mannens flørting og hennes sjalusi, at et forhold uten kjærlighet ikke er liv laga, og hvor umulig det føles å begynne på nytt alene.

Historien om Johanne er godt skrevet, situasjoner og snakk er preget av humor, men denne traff dessverre ikke meg. Kanskje jeg relaterte til Johanne litt for mye, til at jeg klarte å synes at det som ble sagt om henne var morsomt. Hennes tanker er såre og full av ensomhet, følelsene hennes er fylt av forbitrelse over hva livet har sendt hennes vei. Dette er bare trist og gjør romanen vemodig, og det er ikke det jeg forbinder med satire.

                        Jeg skulle ønske han av og til ville svare. Men dette er jo ikke noe nytt. Det er for å straffe meg. Hadde Hilmar gått rundt og himlet med øynene til alle han møtte, kunne jeg forstått det. At han bare var sånn. Men han gjorde ikke det. Med andre var han hyggelig forekommende, høflig og blid. Han spøkte med fremmede. Han  ga av seg selv. Men ikke hjemme. Og så gikk årene. Ja, de bare rant vekk mens jeg prøvde å drive butikken og forstå hva jeg gjorde feil.

Sunniva Lye Axelsens nye roman er velskrevet, korte kapitler og mye luft gjorde at lesingen av boken gikk radig. At handlingen bommet litt på akkurat min humor skal du ikke bry deg om, kanskje den treffer deg midt i blinken, så jeg anbefaler gjerne Johanne den vanvittige videre ⚃

Forlag: Tiden
Utgitt: 2025
Sider: 215
Kilde: Leseeksemplar

søndag 24. august 2025

Dødsverk av Kjersti Anfinnsen

Årets utgivelse fra Kjersti Anfinnsen er den avsluttende boken i trilogien om Birgitte Solheim. Jeg har fulgt serien, og så med forventning frem til å ta fatt på denne siste romanen.

Forlaget om handlingen:
Birgitte Solheim ligger på dødsleiet på et privat pleiehjem utenfor Paris. Aldringens siste kapittel har begynt, hun er blind og fullstendig pleietrengende. Døgnets ensomhet avbrytes av besøk av levende og døde, og en bråte pleiere. Tilværelsen er uutholdelig, og hun lengter etter døden. Dødsverk er en roman om alderdommens siste fase og veien mot den uunngåelige slutten.

Dødsverk er tredje roman i trilogien om den pensjonerte hjertekirurgen Birgitte Solheim, som utsier sine siste sukk fra et sted i mørket. 

De to første bøkene, De siste kjærtegn og Øyeblikk for evigheten, har fått fantastisk mottakelse i Norge. Bøkene er solgt til 13 land og har fått flere litterære priser.


Jeg bærer Birgitte Solheim med meg i hjertet, for en skjebne det er for et selvstendig menneske å bli mottaker av betalt omsorg. Når vi møter henne for tredje gang er den seiglivede kvinnen blind og sengeliggende. 

I korte sekvenser, forteller Birgitte om sine opplevelser på pleiehjemmet. Det er vemodig lesning, men også lærerikt, hvordan hun opplever å bli flyttet til et annet rom, eller å ligge flat å bli nødt til å tisse i sengen. Det er ikke sikkert at pårørende og ansatte tenker over hvordan pasienten opplever disse tingene.

Det er en artig dame vi har med å gjøre, en som gjør seg vanskelig, bare for å få lov å bestemme noe selv. I denne fasen vil hun bare bli latt i fred, hun vil ikke ha mat og hater å være til bry til alle døgnets tider.

I løpet av romanen forvitrer Birgitte mer og mer, at hun surrer kommer bedre frem, hun hører lyder som ikke er der og kommuniserer dårlig med personalet. 

Tilstanden Birgitte er i, er selvfølgelig trist, men romanen er egentlig ikke trist, for selv om hun glemmer og misforstår enkelte ting, så har hun en skarp tunge. Døden er det eneste den gamle hjertekirurgen ønsker seg, så jeg heier henne over målstreken, mens jeg smiler av vittighetene hennes.


Dødsverk er en usentimental og engasjerende roman, som på en troverdig måte skildrer de siste dagene i et menneskes liv. Denne situasjonen skal de fleste av oss gjennom, så det er godt å være forberedt - jeg anbefaler deg å lese denne romanen ⚄


Beathes Bibliotek har en fin omtale av boken!

Forlag: Kolon
Utgitt: 2025
Sider: 108
Kilde: Leseeksemplar

fredag 22. august 2025

Most - Cecilie Løveid sin skjønnlitterære debut fra 1972

Jeg sitter med en liten bunke på tre bøker av og om Cecilie Løveid foran meg på arbeidspulten. Dette fordi jeg venter på at Piggeple skal komme ut, en bok jeg hørte om og bestilte på biblioteket i februar 2022. Ventetiden har blitt lang, siden Piggeple kommer ut først nå i høst, så da jeg overraskende fikk Most tilsendt, ble jeg glad. 

Forlaget om boken:
Most veksler mellom sanger, dikt, eventyr og korte prosatekster. Virkeligheten er ingen sammenhengende fortelling, men mangfoldig. Most har tre kvinnelige hovedpersoner: Veslemøy, Inger og Marit, og en mannlig hovedperson, John Wesley, en Robin Hood-figur, med røverheltens erotiske tiltrekningskraft. 

Boken åpner på vestlandsøya Most og slutter i en blokkleilighet i byen, og handler om folks bruk og misbruk av hverandre, og undersøker muligheten for en ny solidaritet.


Forlag: Kolon
Utgitt: 1972/mitt eksemplar 2025
Sider: 108
Kilde: Leseeksemplar


Most er den første av de fire prosalyriske romanene som Cecilie Løveid ga ut i begynnelsen av sitt forfatterskap. Vil du lese alle fire, må du også få tak i Tenk om isen skulle komme, Skyer over Askøy og Sug. Nå må det sies at jeg leste denne for tre år siden, uten at den ga meg noe, men etter mitt dypdykk i tekst og illustrasjoner som kommer i Piggeple (utstilling på Christinegaard) så leste jeg Most på nytt, og sitter beveget og imponert tilbake.

Teaterdame som jeg er, forbinder jeg Cecilie Løveid med skuespill og til dels dikt, men det var altså romanen som gjorde henne til forfatter, det er gøy. 

Min første tanke om Most er at det er en modig tekst hun gir ut som sin første, full av sensualitet og tematikk som på begynnelsen av 70-tallet ikke nødvendigvis ble snakket om. Teksten flyter og har en musikk i seg, som det var lett å like. 

Her er mye eksperimentering med form, alt fra dikt og stikkord, til halvferdige setninger og artig lek med ord. Her må leseren bruke sin egen musikalitet og fantasi, for å fylle setningene med følelse og betydning. 

Ta bare setningen "Nå bor jeg alene, som en undulat": Noen vil gjerne tenke at å bo alene er toppen på ensomhet, men jeg tenker mer at å bo alene er toppen på frihet. Så var det den undulaten da, og da jeg kom på buret, og at det holder meg stengt inne, og jeg var tvunget til å spise det jeg ble tilbudt, ble denne enkle setningen fylt med sterke motsetninger.           

Vel, i denne historien møter vi Marit og Inger, Vigdis og Veslemøy, og ikke minst John Wesley, Veslemøys kollega fra lærerskolen. Deres skjebner blir vi kjent med underveis, i en litt springende handling, hvis fortellerstemme veksler, noe også sted og tid gjør. 

                    Ingvald slengte ut bøtten og heiste opp en bølge. I kåthet slengte han den over oss begge. Vi skrek så alle kaikatter for. Hadde det begge i underlivet og leppene. Makrellen, rekene klare til å elske. Elske til den sene natt. Dette er minne, ikke utroskap. Jeg lyger så jeg kjenner det i samvittigheten. Det er så avsindig deilig, John. En gutt fra barndommen.

Skildringer av følelser gjøres på en poetisk høyverdig måte, selv om det innimellom er ganske så saftige bilder jeg får på netthinnen. Vi hører om jenter som finner frem til hverandre (sprengstoff i 1972),  prostitusjon, prevensjon og utføring av abort. Kvinner som vil flekke av seg det klaustrofobiske husmorhabitten er også et tema, og vi får innblikk i boforhold, der de i leiegårdene manglet dusj.

Jeg likte godt den orange/brune gløden fra 70-tallet, som fremdeles omfavner denne lille (store) romanen, og er overrasket over at fortellerstilen fremstår som om historien var skrevet i dag. At romanen har holdt seg gjennom tiårene gjør den selvskreven til å komme på listen over norske klassikere. 

Jeg anbefaler gjerne Most videre


Dette har jeg lest av Cecilie Løveid: 

Most - lest for tre år siden 
Flytterester - dikt
Vandreutstillinger - dikt
Sug - den siste boken i romankvartetten

tirsdag 19. august 2025

Den røde døren av Gert Nygårdshaug

I sin nye spenningsroman tar Gert Nygårdshaug fatt i et svært aktuelt tema, nemlig utviklingen av en teknologi som kan føre til vår egen utslettelse. Blant karakterene møter vi kvantefysikere og avanserte hackere, som sammen med flere andre diskuterer faren som KI kan representere.

Forlaget om handlingen:
I Bibelen står det at Gud befalte israelittene å slakte et lam og stryke blodet fra lammet på dørene slik at de ble røde. Dette var tegnet som gjorde at Dødsengelen gikk forbi hus med røde dører.

Den røde døren i denne romanen er ikke nevnt i Bibelen. Men den er mye, mye farligere.

Her møter vi noen samfunnsbevisste mennesker som ser med stor uro på hvordan verden har utviklet seg, og bestemmer seg for at noe må gjøres. De arrangerer en stor samling av freds- og naturforkjempere fra flere land i Vikingskipet på Hamar.

Utgitt: 2025
Sider: 464
Kilde: PDF fra forlaget

Den første personen vi blir kjent med er tilsynelatende bare en avslappet kranfører. Johan Svovel er 33 år og har hatt en dramatisk start på livet. Hans rebelske side blir vekket av kjæresten Tiril Tind som er en aktiv politisk rebell og opprører. 

I det store og hele handler denne romanen om menneskehetens fall. Gjennom handlingen diskuteres hva som ødelegger og hva som stabiliserer et samfunn, og tanker rundt hvorfor krig og konflikt oppstår.

Begivenhetene finner stort sett sted i Norge, men vi besøker blant annet Sør-Korea og Canada, for arrangementet som skal gå av stabelen på Hamar får oppmerksomhet internasjonalt. Vi befinner oss noen år frem i tid, samfunnet er likt det vi har nå, men ting har skjedd, både politisk og i form av teknologiske fremskritt.

Betydningen Thwaitesbreen på Antarktis har på stigende havnivå, og kunstig fremstilt virus som kan ramme store deler av befolkningsgrupper, er innspill som ga denne leseren klump i magen. Der jeg noen år tilbake ville avskrevet sånt om ren fantasi, tenker jeg nå at dette er fremtiden for barnebarna våre, så det er skumle betraktninger Nygårdshaug kommer med her.

For meg ble det litt fall i fremdriften da jeg leste, innhold i samtaler og hendelser ble viderefortalt, og gått igjennom, sånn at det litt for mange ganger ble repetisjon. Det er mye prat om hacking, fremtidens teknologi, astrobiologi og avanserte livsformer, noe som ble litt for abstrakt for meg.

Den røde døren er en tankevekker, den besnærende dramatikken viser helt tydelig at forfatteren har en agenda med romanen, parallelt med at den skal være spennende. Jeg stusset over bruken av ordene "skifer" og "skarpt" og kunne ønske meg noen synonymer, men ellers er oppbygging av handlingen og språkføringen av ypperste klasse. 

Er du fan av Gert Nygårdshaug sine bøker, kommer du til å elske hans nyeste bok. Liker du spenningsromaner med temperament og som løfter et rødt flagg for sivilisasjonen, da er dette boken for deg!

Jeg anbefaler gjerne Den røde døren videre

torsdag 14. august 2025

Toril Moi - I frihetens tegn, en samtalebiografi av Ane Farsethås

Tidligere i sommer leste jeg Toril Mois bok På jakt etter Norge, så denne samtalebiografien, blir årets andre bok som har mye om litteraturprofessor Toril Moi i seg. Boken er ført i pennen av den erfarne journalisten, forfatteren, kritikeren og redaktøren Ane Farsethås. Jeg har ikke lest noe av henne før, men denne fine biografien om Toril Moi har satt henne ettertrykkelig på kartet. 

Forlaget om boken:
Siden brakdebuten med Sexual/Textual Politics i 1985, har Toril Moi vært en av sin tids ledende litteraturteoretikere. I tillegg til å være en internasjonalt anerkjent forsker og en innflytelsesrik forfatter, er hun en populær foredragsholder både i og utenfor Norges grenser og en hyppig bidragsyter i den offentlige debatten. Hun er en godt kjent offentlig skikkelse, som ofte blir intervjuet i norsk presse, men som sjelden er verken privat eller mer personlig enn rollen som kjent akademiker tilsier.

I denne boken danner nettopp hennes eget liv materiale for en utforskning av de filosofiske, politiske og eksistensielle spørsmålene hun har undersøkt gjennom sitt forfatterskap og sin forskning. 


Moi snakker med Ane Farsethås om oppvekst på 1950-tallet, om radikale miljøer i Bergen, Oxford og Paris, om språk og litteratur, om transdebatt og identitetspolitikk, om flørt og filosofi – og om Nietzsches paraply.

Etter en kort innledning, en presentasjon av Toril Moi som fagperson og som menneske, tas vi i fortsettelsen med tilbake til barndom og oppvekst. Mye av det som kommer frem her, har Moi delt med oss i boken Jakten på Norge, så dette ble som et velkomment gjensyn med en følgesvenn fra sommerferien.

Boken har en ryddig fremstilling, hvor vi beveger oss fra oppvekst, til studier i Bergen og de ti årene hun oppholdt seg i Oxford. 1979 - 1989 sammenfaller temmelig nøyaktig med regjeringsårene til Margareth Thatcher, så jeg har ikke vanskelig med å se for meg samfunnet hun kom til. (jeg bodde i London et år på 80-tallet)

I retrospektiv ser hun at dette var en brytningstid, Oxfordcolleger åpner opp for at kvinner og menn kan studere i samme college, og de første kvinnelige foreleserne får innpass i det konservative miljøet. 

Jeg leser om politisk aktivisme, feministiske teorier, hennes forsøk på å reformere pensumlisten og hennes tanker om å være en intellektuell uten å bli høy på pæra. Et utfordrende og stivt arbeidsmiljø, gjorde at hun søkte seg til USA, nærmere bestemt North Carolina. 

Her ble hun nærmest pådyttet en fast stilling som forsker, og det er her hun har bodd siden. Toril Moi er en forsker som også setter stor pris på å undervise. Hun foreleser litteratur, oppjusterer ambisjonsnivået sitt, skriver og publiserer artikler, blant annet finnes det en fin passasje om transkjønn og transekskluderende radikalfeminister i denne boken, som jeg satt stor pris på å lese. 

        Hvorfor må man oppgi kjønn i passet? Er ikke passets funksjon bare å dokumentere at jeg er meg? I stedet for å lage flere kjønn kunne man kanskje vurdere å kvitte seg med hele kjønnskategorien i denne typen papirer? 

        Moi har vært en av de klareste kritikerne av ideen om kjønn som en ren sosial konstruksjon, samtidig som hun som feminist er grunnleggende solidarisk med de transkjønnedes fanesaker.


Filosofi er en naturlig del av helheten, med dette følger definisjoner av begreper som sannhet og frihet. Språk er en naturlig beskjeftigelse for en litteraturprofessor, når jeg leser denne boken skjønner jeg hvor mye man kan legge i betegnelsen "språk", og jeg fryder meg over å utvide horisonten min.

Samtalebiografien I frihetens tegn er lettlest og underholdende, ikke la deg skremme av det som kan virke tørt og akademisk. Boken er jordnær og nedpå, akkurat som hovedpersonen selv. Teksten er spekket med litterære referanser av folkelig karakter, og vi får et lite sniktitt inn i et liv, som til nå har vært alt annet enn kjedelig (sett fra mitt ståsted) 

Jeg anbefaler gjerne samtalebiografien om Toril Moi videre


Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2025
Sider: 368
Kilde: Lånt på biblioteket

tirsdag 12. august 2025

Bomberen av Samuel Bjørk

Bomberen er den sjette boken i serien med Holger Munch og Mia Krüger. Jeg leste Det henger en engel alene i skogen da den kom ut i 2013, og har etter det fulgt med på krimserien med stor forventning. Uglen, Gutten som elsket rådyr, Ulven og Hitra er de neste bøkene. Serien anbefales hvis du er ute etter spennende lesestoff, nå når de lange høstkveldene snart melder seg.

Forlaget om handlingen:
En lørdag formiddag går en kvinne inn på T-banen i Oslo iført en bombevest. Eksplosjonen ryster hovedstaden. Byen stenges ned, kongefamilien bringes i sikkerhet, og alle enheter settes i alarmberedskap. Journalisten Jessica Blomqvist får en telefon fra en mann som hevder å stå bak angrepet. Han sier at dette kun er første bombe, og at det vil komme flere, én hver tjuefjerde time. 

Drapsetterforsker Holger Munch har sommerferie. Mia Krüger har akkurat kjørt søsteren Sigrid til en rehabiliteringsklinikk. Begge blir vekket fra dvalen og kaster seg inn i en jakt som blir et desperat kappløp mot tiden.

De må finne gjerningsmannen.
Før neste bombe går av.

I denne historien befinner vi oss hele tiden i Oslos indre kjerne, noe som er med å bidra til den klaustrofobiske stemningen som festet seg i meg, så snart jeg hadde begynt å lese. 

Ugjerningsmannen spiller hele tiden en aktiv rolle i det som utspiller seg, og gjør en god jobb i å skremme både karakterene i historien og denne leseren. En skjønner fort hvordan plottet er bygget opp, for neste bombe går jo av, og den klokken som hele tiden tikker frem til 9:07 hvert nye døgn, bidrar til høy puls.

Etterforskerne med Holger Munch i hovedrollen blir lurt trill rundt av en terrorist, hvis motiv ikke kommer klart frem. En sidehistorie som gir ekstra fart på spenningskurven handler om journalisten Jessica Blomqvist og hennes involvering i saken. 

Måten Samuel Bjørk skildrer rutinger og tempo i etterforskningsarbeidet gjør at jeg ikke kjedes av gjentakelser og unødvendige detaljer. Persongalleriet vi blir presentert for har alle slags typer, bare noen få av dem får vi vite noe om bakgrunnen til, noe jeg synes er helt topp. Personligheten til Mia Krüger, hennes historie og måten hun jobber på, er en av seriens styrker, men så liker jeg jo litt sære mennesker.

Til tross for at dette ble en slukebok for meg, så må det sies at plottet følger en kjent mal, hvor politiet blir jaget fra skanse til skanse, av en seriemorder som det tar tid å forstå. Flere av spenningsmarkørene underveis var litt tam, siden en dreven krimleser lett gjennomskuet dem. 

Jeg anbefaler gjerne Bomberen, men få gjerne med deg
de første bøkene i serien også
⚃ 

Forlag: Bonnier
Utgitt: 2025
Sider: 542
Kilde: Lånt på Bookbites

søndag 10. august 2025

Superbloom av Harmeet Kaur

Superbloom er Harmeet Kaur sin debutroman. Alt jeg vet om henne er at hun er fra Oslo, - at hun har gjort en sterk debut som forfatter det er helt sikkert.

Forlaget om handlingen:
Amrita har reist på utveksling til New York, fast bestemt på å unnslippe seg selv og sitt eget speilbilde. Men det er først da hun møter Deepika at byen virkelig åpner seg. I Deepikas verden kan jenter som dem utfolde seg fritt. Så hvorfor er likevel ikke alt som det skal?

Rundt tjue år tidligere foretar en annen kvinne en lignende reise. Meera drar fra Punjab i India til Oslo for å bo med en mann hun knapt kjenner. Når hun for første gang er fri fra andres vurderende blikk, kommer hun i kontakt med lengsler hun ikke visste at hun hadde.

Med Superbloom har Harmeet Kaur skrevet en gripende debutroman om arven fra en kvinne til en annen, og et av vår tids store spørsmål: Hvordan forstår man seg selv i en verden der alt handler om hvordan man blir sett av andre?


Romanen åpner med at hovedpersonen tenker tilbake på en gang hun spurte moren om hun noen gang hadde gjort noe hun angret på. Denne milde åpningen, som inviterer leseren inn i et eksotisk miljø, skal komme til å spille en viktig rolle i andre del av boken.

Amrita befinner seg i New York, og på den litt trange lunchrestauranten setter hun seg ned ved siden av Deepika. Hun spør henne om hvordan tipsing foregår i NY, og etter denne samtalen blir Deepika den livet dreier seg om, for Amrita.

Hun er fascinert av den mye mer selvsikre Deepika, hun vil bli som henne i ett og alt. Amrita er i NY for å lære å skrive, men hun tilbringer mye tid sammen med Deepika og vennene hennes. Mye av historien skildrer kulturforskjeller mellom mennesker med indisk avstamning og "alle andre". Dette kommer frem naturlig i handlingen, gjennom tilfeldige kommentarer og små bemerkninger.

Gruppen Deepika tilhører har et bevisst forhold til kvinners rett til å blir hørt og sett, med et spesielt fokus på kvinner med indisk familie. Gjengen heier hverandre frem og våger å ta plass, selv om det av og til kan gå litt brutalt for seg.

Amrita skriver om moren sin, vi får lese noen snutter i løpet av denne første delen, så overraskelsen burde ikke vært så stor når vi halvveis i romanen plutselig får en helt annen historie. 

Meera er en ung indisk kvinne som blir hentet til Norge for å gifte seg. Historien er fengslende og interessant på en kulturutforskende måte, men den skildrer ikke noe, vi ikke har lest om mange ganger før. 

Superbloom forteller historien til to kvinner som famler og prøver å finne fotfeste i et nytt liv. Her reflekteres det rundt ensomhet og frihet i samme kontekst, noe som fant klangbunn i meg. Når en er "fargeblind" sånn som jeg er, og mener at alle liv er like mye verdt, så er det nesten skremmende at vi fremdeles diskuterer rasisme, kulturkonflikt og kvinnesak i 2025. 

Det er dessverre ikke tvil om at diskusjonen må holdes i gang, og med Superbloom har Harmeet Kaur kommet med et godt innspill til fortsatt dialog om denne viktige tematikken.

Jeg anbefaler gjerne Superbloom videre


Forlag: Tiden
Utgitt: 2025
Sider: 223
Kilde: Leseeksemplar

fredag 8. august 2025

Tragedie under drivende skyer av Rune Christiansen

Årets roman fra Rune Christiansen kan med rette kalles en mysterieroman, som er noe helt annet enn en kriminalroman. Les, og du skjønner hva jeg mener ☺

Forlaget om handlingen:
Det var noe annet også, et minne, kanskje bare noe så ubetydelig som den hastige skyggen over farens ansikt den høstdagen da hun for første gang skulle være med for å fiske kreps i sjøen. Men hvordan skulle hun som barn finne ord som forklarte det uforklarlige? En flyktig skygge, fortrolig, men like fullt sørgmodig mens han tente en sigarett. For er ikke skyggen det mest paradoksale av alle vesener?

Etter farens død bryter Kerstin opp og reiser til et lite sted ved kysten nordvest i Frankrike. Men på pensjonatet, med sine hemmelige dører og sine fåmælte, skyggeaktige skikkelser, utsettes hun for forstyrrelser og skremmende trusler. Hun befinner seg i et drømmeaktig landskap med forrevne klipper, vintermørke brenninger og dype grotter. 

Når en ung gutt blir funnet død ute ved kalksteinsbruddet, blir Kerstin trukket inn i en rekke gåtefulle hendelser som utspiller seg på det ødslige stedet.

Lesingen jeg har bedrevet i sommer har inneholdt mange filosofiske tankesprang, noe også Rune Christiansen sin nye roman er preget av. 

I løpet av handlingen får leseren tygge på refleksjoner som "hvor forsvinner tankene hen?" og grunne litt over om det går an å sørge over levende og nærværende mennesker. Her er mange søvnige grublerier, og når hovedpersonen vår Kerstin drar alene til Frankrike, opplever hun mer enn hun kanskje hadde håpet på.

Hun blir vitne til en hendelse, som gjør at den lokale etterforskeren får henne i kikkerten. Flere ganger forveksler hun det hun opplever med drømmer, og mye av teksten flagrer litt fra meg med sine mange overnaturlige og litt okkulte innslag. 

Vi blir kjent med et lite knippe karakterer, som alle har en viktig rolle. Kriminalplottet er ikke det essensielle i denne romanen, betraktningene Kerstin gjør seg i forhold til eget liv og egne forbindelser til andre mennesker, er det som bærer handlingen i mål.

Rune Christiansen bruker et spennende språk som er ispedd lite brukte ord, som kataleptisk og forborgne. Lesingen fløt lett, og forventningen til hva som kommer til å skje, var til stede hele tiden. Dette er nok ikke en historie som brenner seg fast i minnet, men leseopplevelsen der og da var fin.

Jeg anbefaler gjerne Tragedie under drivende skyer videre

Forlag: Oktober
Utgitt: 2025
Sider: 227
Kilde: PDF fra forlaget

onsdag 6. august 2025

Dans dans dans av Haruki Murakami

Dette er en frittstående fortsettelse av Sauejakten som kom ut i 1993. Boken er Haruki Murakamis sjette roman, den andre som er oversatt til norsk, og den fjerde boken i Serien om rotta. Denne serien startet med de to kortromanene Hør vinden synge og Flipperspill 1973, de ble gitt ut på norsk i 2015 i en og samme bok. 

Forlaget om handlingen:
Hovedpersonen, en navnløs tekstforfatter leter etter en kvinne han ikke kan glemme. Det fører ham tilbake til Hotell Delfinen, men han finner at det er revet og erstattet av et stort internasjonalt kjedehotell. Midt inne i denne nye skyskraperen oppdager han et annet sted . mørkt, og med lukt av noe gammelt. Her møter han igjen den mystiske Sauemannen, som har en viktig melding til ham: Dans!

Det er en kald, glatt verden vår mann må danse i. Han møter en gammel venn som er blitt filmindustriens superstjerne og har fått livet sitt tømt for mening. Han blir kjent med en 13-årig jente som stadig glemmes, og gjenglemmes av sine kunstnerforeldre. Han får innblikk i den moderne kapitalismens nyeste former, som seksuelle tjenester per sex-o-gram. Han får flere varsler om død, og han blir selv mistenkt for mord.

Dette er den fjerde boken i en serie, som holdes sammen av litt underlige hendelser og fenomener. Det finnes et handlingsforløp gjennom serien, men siden det skjer mye, som tilsynelatende avviker fra handlingen, tenker jeg at det går greit å ikke lese dem i rekkefølge.

Hovedpersonen har fremdeles ikke fått et navn, men han er lett å kjenne igjen på livsførsel, musikkpreferanser, drikkevaner og Subaruen han fremdeles kjører rundt i. Det som gjør ham så interessant er holdningen han har til andre mennesker, noe som viser seg på en nydelig måte, når han kommuniserer med den 13 år gamle Yuki.

Det er en eventyrlig historie dette, hvor forbindelser går i surr og virkelighetssansen får litt å jobbe med. Tid og rom kommer i ulage når når han går ut av heisen i 16. etasje i Hotell Delfinen. 

Haruki Murakami har en usentimental sjargong, men refleksjonene han gjør seg gjennom hovedpersonens observasjoner og syn på livet, gjør at jeg blir veldig glad i denne NN. Han har et avslappet forhold til penger og karriere, er ikke opptatt av materielle ting, men drikker god whiskey og lytter mye til musikk. 

Du har kanskje lest noe av det ferskeste Murakami har gitt ut, men jeg vil påstå at disse fire romanene om Rotta skårer høyere enn dem på originalitet. Det er som om disse bøkene er skrevet uten tydelig bruk av virkemidler, men med en forståelse av menneskesinnet det står stor respekt av.

Oversetterduoen Risvik har oversatt mange av Murakamis bøker, men i akkurat denne stoppet jeg opp flere ganger og reflekterte over hvordan oversettelsen bidro til min følelse, av å lese på originalspråket. Jeg klarer ikke utdype dette nærmere, men jeg tilskriver denne fornemmelsen til oversetterne - godt jobbet!

Er du på jakt etter noe helt for seg selv, trenger du ikke lete lengre


Forlag: Pax
Utgitt: 1988/på norsk i 1994
Sider: 344
Oversatt av: Kari og Kjell Risvik
Kilde: Kjøpt selv

mandag 4. august 2025

Sommerboken av Tove Jansson

Vi som er oppvokst med historiene fra Mummidalen, synes kanskje det er litt rart å skulle lese Tove Jansson sine voksenromaner. I disse romanene kommer Jansson sin milde og reflekterte stemme enda bedre frem. Jeg leste boken i et idyllisk hjørne av campingplassen, og fikk en sterk opplevelse av denne farmor/barnebarn-relasjonen.

Forlaget om handlingen: 
Sommerboken er historien om Sophia, en seks år gammel nysgjerrig og vitebegjærlig jente, og hennes farmor. De tilbringer sommeren på en liten øy i den finske skjærgården. 

Sammen streifer de rundt på øya, svømmer i dypt, forbudt vann, bygger båter av bark og blader, studerer insekter og blomster, tegner og skriver - men først og fremst følger de hver især deres egne luner og innfall, og snakker om tilværelsen og naturens små og store mysterier og undere.


Forlag: Heinesen
Utgitt: 1972/min utgave 
Oversatt: William Heinesen
Sider: 187
Kilde: Kjøpt selv


For en nydelig roman Sommerboken er! jeg kan ikke skjønne at jeg ikke har lest den før. Jeg har lest Det usynlige barnet, og de to sakprosabøkene Billedhuggerens datter og Paul Gravett sin bok om Illustratøren Tove Jansson

Selv om jeg ergrer meg over alskens spinoffprodukter med mummi på, så vil jeg gjerne lære mer om denne spennende kunstneren, og litteraturen hun har etterlatt seg.

Romanen består av 22 kapitler, som hver tar for seg en situasjon, et tema eller en hendelse. Selv om dette høres ut som en samling småfortellinger, så har boken allikevel noe av romanen i seg. Streken til Tove Jansson er mettet med følelser, se bare på forsidebildet! Det er mange små illustrasjoner gjennom boken, hvis betydning trer frem gjennom teksten.

Farmor er over åtti og Sophia er seks. Det dveles ikke ved det, men vi forstår at mammaen er død, mens pappaen er på øya. Han passer nok på, men i likhet med mummipappa er han opptatt med sine egne greier, og tar ikke mye plass. Noen få andre karakterer har gjesteopptredener, men stort sett er det farmor og Sophia som boltrer seg i fantasi og lek på den lille øyen.

Farmoren sin helse nevnes helt kort i nesten alle historiene, uten at temaet får stor plass. Livets gang skildres på en måte gjennom aldersutfordringene til begge to, i tillegg til øyas skiftende årstider og vær. Sophia kommer med dype spørsmål til farmor, og hun kommer med svar, som ofte biter overraskende godt fra seg. Hun jatter ikke med, eller forskjønner, og mange ganger gir ikke farmor muntlig svar, men gir den lille jenta rom til å tenke selv.

I den første historien våkner Sophia til synet av farmor som står på terrassen og kikker over gjerdet. Hun leiter etter gebisset som hun har mistet ned i gresset mellom peonene. Sophia finner det til henne, og sier "sett dem inn".

        Men du må ikke seg på, sa farmoren. Dette er privat.
       Sophia holdt tennene på ryggen. Jeg vil se på, sa hun. Da satte farmoren hennes gebisset på plass med et schmokk, det gikk glatt og var egentlig ikke noe å snakke om.
        Når dør du? spurte barnet.
        Og hun svarte: Snart. Men det har du slett ikke noe med. 
        Hvorfor ikke? Spurte barnet.
        Hun svarte ikke, hun gikk ut på knausen og fortsatte videre mot kløften.
 

Har du lyst å lese deg inn i et miljø helt uten klisjèer, oppleve undring og naturlig samkvem på tvers av generasjonene, da er Sommerboken noe for deg. 

Jeg likte Tove Janssons Sommerbok veldig godt, og lar den ligge i campingvognen som fast følge på turene våre fremover ⚄

søndag 3. august 2025

Sommerferie 2025 del II - fra Urke til Voss

Ekvipasjen fotografert på Veganeset Camping på Dragsvik

Etter to netter på Åndalsnes Camping tøffet vi videre med mål for den lille bygda Urke. Nå befant vi oss ved Norangsfjorden, midt i Sunnmørsalpene i Ørsta Kommune, og for et drømmested dette var! Urke Camping var plassen å være for oss som lengtet etter en liten uke i flatlandet, lengtet etter noen skikkelige topper igjen. Les gjerne om historien til campingplassen og bygda! 

Vi ser hytten der fremme 

Her er jeg klar for turen opp til Patchellhytta

Urke Camping - et rolig sted med butikk like bortenfor

Tirsdag 29/7, etter å ha rigget oss til, pakket vi sekken og la i vei oppover mot Patchellhytta. Slogen er den mest karakteristiske toppen i området, men med sine 1564 høydemeter legger det seg lett skyer rundt toppunktet. Vi valgte DNT-hytta med det slående navnet, som ligger på 818 meter over havet. Etter en rask rast der gikk vi rundt Slogen og ned til campingen derfra. En slitsom tur var det, men fjellene som ruvet over oss, ga styrke hele veien.

Onsdag 30/7 gikk Frode på tur til  mens jeg syklet til Øye og tok inn på grusveien som følger fjorden på den andre siden. Vi fikk oss en fin kveld på campingen før vi for alvor vendte nesen hjemover. 

Fra Torsdag 31/7 var det dagsturhytter som styrte turmålene våre. Etter å ha tatt farvel med vakre Urke kjørte vi til Grodås hvor vi gikk opp til dagsturhytten Nakkebruna. Det var ikke mange høydemeter å snakke om, så de 20 minuttene det tok å gå opp, ble mest som en strekk på beina for oss. Hytten har fin utsikt mot Hornindalsvatnet, som er Nordeuropas dypeste vann med sine 514 meter.

Haugaro i Viksdalen - lettgått med grusvei helt opp men for bratt for rullestol


I Viksdalen i Sunnfjord ligger dagsturhytten Haugaro. Vi parkerte nede på skolen og fulgte grusveien opp i lia, og forbi en gård før vi var oppe etter 30 minutter. 1,6 lettgåtte kilometer tok oss opp 284 meter over havet. Ferden videre gikk over Gaularfjellet, en fjellovergang vi ikke har kjørt før. Etter å ha stoppet ved utkikkspunktet fulgte vi serpentinsvingene ned på andre siden av fjellet. Etter å ha fulgt flere av Sognefjordens mindre armer, havnet vi i Balestrand. 

Den svingete veien ned fra Gaularfjellet

Etter å ha besøkt Balabu kom vi oss opp på Raudmelen 972 moh


Balabu er en av tre dagsturhytter i Sogndal Kommune, vi har vært på alle tre, og kan lett kåre Balabu som hytten med den flotteste tilkomsten. Ikke minst har turen et fint "påbygg" som tok oss opp 972 meter over havet til toppen Raudmelen. Her var det også et lite hvileskur, som vi spiste nisten vår i, før vi hoppet og spratt ned igjen på den fine stien. 

Vel nede kjørte vi mot fergen, men klarte å misse den med et par minutter. Klokken var mange, og siden det var en time til neste ferge, og det tilfeldigvis lå en campingplass like i nærheten, endte det med at vi overnattet på Veganeset Camping. Her var det masse varmt vann i dusjen, (noe det ikke var oss forunt på forrige camping) stedet var stille og rolig, og lå idyllisk til i terrenget helt ved sjøen.

Fredag 1/8 ferget vi fra Dragsvik til Vangsnes og gjorde oss klar for å finne dagsturhytten i Vik Kommune. Først provianterte vi og utforsket den flotte trehusbebyggelsen i Vik, den er det verdt å vie noen minutter til. 

En liten krok av den levende trehusbebyggelsen i Vik

Fin tur opp fra skisenteret, med masse blåbær

Hytten Liabu som vi skulle finne, ligger på 825 meter over havet, men kun 330 av de høydemetrene gås til fots. Turen starter ved skianlegget i Vik, og er godt skiltet de 2,3 km. som skal tilbakelegges. Litt bløt sti, sterkt preget av husdyrhold i området gjorde at vi måtte følge med litt, men det var ikke bratt oppover. 

Det som ble den siste turen på denne sommerferien ble ekskursjonen til dagsturhytten Klepp på Voss. Det hører med til historien at jeg har gått to turer i området, og uten hell tittet litt etter hytten. De fleste av dagsturhyttene er lett tilgjengelige, og skal være et lavterskeltilbud til befolkningen. Tror vossingene glemte dette, for denne hytten ligger 600 meter over havet. 

Vi startet nede på Vangen, og fulgte stien opp forbi Voss Folkemuseum, og videre oppover langs Bavalen. Største delen av stien oppover var tørr og fin, men mot slutten var det yr i luften og vi gikk på en sti som var så godt som gjengrodd. 

Like før vi var fremme passerte vi stølen med navnet Skirset, nysgjerrig som vi er på kulturminner, beundret vi hytten (og dens beliggenhet) men kunne ikke finne noe om den, da vi kom hjem på pc`en. 

Det var godt å komme ut av det våte buskasset og få seg en hvil på trammen.Vi valgte den lette grusveien ned igjen, selv om den ble lang, turen endte på nesten 11 kilometer og ble belønnet med et herremåltid på To Brør. 

Klepp - dagsturhytten på Voss

Med det var ferien over, 4 uker med camping og fjellturer. Del I finner du her!

Det har vært en drøm, selv om været ikke alltid spilte på lag. I fjor campet vi i oktober og november, men dagene er korte, og lange kalde kvelder i forteltet er ikke noe å trakte etter, men vi holder på noen måneder til ☺ 

lørdag 2. august 2025

Svalene sover på månen av Susanne Christensen

Svalene sover på månen er danske Susanne Christensens skjønnlitterære debut. Jeg vil påstå hun har gjort noen modige valg i forhold til skrivemåte, og selv om jeg ble litt utfordret i lesingen, applauderer jeg henne for disse valgene. 

Forlaget om handlingen:
Så snart jeg kunne gjøre meg den typen tanker, begynte jeg å undre meg over min mors mentale fravær. Det var noe fremmed, noe bortvendt ved henne som aldri kunne overvinnes. Hun gled ut av hendene mine, og hun gled også ut av hendene til faren min. Igjen og igjen gled hun ut av hendene våre og ble uforklarlig.

Teo passer moren sin i ni måneder inntil moren dør. Da Teo var ungdom, lot hun seg inspirere av futurismen til å flykte fra den omsorgsfulle, men omklamrende moren. I løpet av pandemien, som tvinger menneskeheten ut i isolasjon, innser Teo at hun må lære seg å se på verden med et mikroblikk. Hun strekker seg etter nye fellesskap og vier seg til studier av ulike trekkfugler og nomadiske eksistenser.

Det var fugletemaet i denne romanen som fanget meg, jeg er veldig interessert i fugler og her befinner vi oss mye i den ornitologiske verden. 

På siden av denne tematikken får vi historien om hovedpersonens forhold til sin mor, hvis ni måneder lange dødsleie avrunder det hele. 

Før vi kommer så langt så gikk jeg gjennom en litt humpete start, vi møter en fortellerstemme som jeg først oppfattet som skuespiller. Jeg noterer meg at hun heter Susanne men like etter blir navnet Teo introdusert. Etter en stund oppfatter jeg at Teo er henne selv, et navn hun har gitt teorien, eller idèen om at en del av henne er en omsorgsperson.  

Romanen handler om Teos oppvekst i et hjem hvor mor er hjemmeværende. Der var en far inni bildet, men han hadde sterk regi på morens tilværelse, og forsvinner ut av bildet. Teo kommer også til å forlate moren, noe hun i voksen alder ser tilbake på som et svik mot moren.

Ved hjelp av utstrakt bruk av assosiasjoner til natur og kunst, og referanser til vidt forskjellige personer blir dette en innholdsrik roman, hvor en ikke vet hva som vil komme på neste side. Det som knytter det hele sammen er henvisninger til "den stille tiden" altså koronatiden, og det fremtidige dødsleiet til moren. 

Underveis koste jeg meg med å lære om forskjellen på låvesvaler og tårnsvaler, en tematikk som tar oss med til Afrikas ørkensand og en diskusjon rundt energipolitikk. Tittelen på boken er ikke bare poetisk, for et tilbakeblikk til 1700-tallet, skildrer hvordan vi tenkte før zoologen Carl von Linnè kom på bedre tanker.

Susanne Christensen har en svevende skrivemåte, men det som kommer frem har stø grunn under seg. Det ble noen timer med undring og frydefull utforskning da jeg leste debutromanen hennes, og det er ikke tvil om at jeg vil finne tilbake til denne forfatteren, når hun kommer med neste bok. 

Liker du at romaner krever litt av deg,
da er Svalene sover på månen noe for deg


Forlag: Oktober
Utgitt: 2025
Sider: 167
Kilde: PDF fra forlaget