onsdag 9. mai 2018

J.C. Dahl - Norges første kunstner i moderne forstand


Fjerde mai åpnet en ny utstilling på KODE, som presenterer den bergenske kunstmaleren fra 1800-tallet Johan Christian Dahl. Kunstmuseene i Bergen har den største samlingen av J.C. Dahls malerier, nå var alle tatt frem, og samlingen ble komplettert med verker fra flere utlånere, så på KODE 2 i dag kan du se 200 utvalgte mesterverk. Utstillingen blir stående til 7 oktober 2018.

Foto av bilde som henger på KODE
Da jeg første gang studerte bildene som henger på KODE reagerte jeg på hvordan stilen hans forandret seg med årene. Dette fikk meg til å dypdykke litt i historien om denne kunstneren.

Johan Christian Dahl var født i Bergen i 1788, og vokste opp i enkle kår, som nest yngst i en stor søskenflott. Han livnærte seg først som maler, altså ikke kunstmaler. Han malte tidlig prospekter fra Bergen som alle var "barnslige" i fremtoningen, med blå himmel, en kirke eller lignende og noen mennesker. Heldigvis fikk selveste Lyder Sagen øynene opp for denne pågående og kunnskapsrike maleren, og i 1811 fikk han skrapet sammen penger nok til å sende den unge Dahl på kunstakademi i København.


Under kyndig veiledning av landskapsmaleren Christian August Lorentzen og studier av Jens Juel sine landskapsmalerier, utviklet Dahl sin fremstilling av, farger, lys, atmosfære og oppbygging. Ved å kopiere verker av nederlandske 1600-talls kunstnere, som hadde skapt bilder av norske landskap, fikk han frem det formspråk han ønsket, og som var med på å etablere en nasjonal identitet.

Etter 7 år i København reiser han ut på sin store tur som omfattet både Paris og Roma, men det var i Dresden han stanset, og i denne byen som var et sentrum for den tyske romantikken, ble han livet ut, med bare fem besøk hjem til Norge. Landskapsmaleriene hans fra Norge er som fantasilandskap å regne, siden han ikke så annet av Norge enn Bergen og kyststripen sørover, før han emigrerte.

Hva er det så som karakteriserer J. C. Dahls malerier? I hans friske oljemotiver eksisterer det en spenning mellom form, imitasjon og uttrykk, uten å bli personlig opererte han innenfor rammene av uttrykksteorien. Det nasjonale dannet rammen om hans personlige identitet, så det at han på 1820-tallet mistet sin kone og flere barn, reflekteres ikke i kunsten hans.

To flotte eksempler på bildene hans, en original og det nærmeste har han kopiert

Grunnleggeren av den nasjonalromantiske kunsten, satt Norge på kartet tidlig på 1800-tallet, men det er ikke mange kunstnere som kan sies å ha vært elever av ham. Thomas Fearnley lærte mye av Dahl, men uttrykte seg i et annet formspråk i sin egen kunst. Peder Andersen Balke blir også nevnt som en av få elever, som på eminent måte brukte lys og mørke til å fremstille sine kunstverk.

Da J.C. Dahl døde i 1857 var han var 69 år gammel, han hadde mottatt St. Olavs ordenen, Dannebrog ordenen og Vasa ordenen. Han hadde levd mesteparten av sitt liv i Dresden, og ble også begravet der, for rundt 80 år senere ble levningene flyttet til Bergen.

*******

Utstillingen som åpnet i KODE 2 fjerde mai er flott presentert. Bildene er delt inn i kategorier: Introduksjon, Malerlærling i Bergen og Italiareisen. De tre siste rommene er inndelt tematisk hvor delene tar for seg Elvestryk og fossefall, Forlis og stormpisket sjø, Skystudier, Måneskinn og kveldshimmel og til sist, Bildet av Norge.

En omvisning med kurator som forteller om livet og arbeidet til kunstneren dukker forhåpentligvis opp, for det vil jeg være med på. Dette er en flott utstilling som de fleste vil ha glede av!

Historien fortsetter frem til 1857 da JC Dahl døde 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar