mandag 7. januar 2013

Mons Kallentoft - Den femte årstiden

Mons Kallentoft er en svensk forfatter i sin beste alder. Han har gitt ut 9 bøker. Seks av dem er en serie med  den litt sære kriminalinspektøren Malin Fors. Jeg har lest bøkene etterhvert som de kom ut, og er begeistret.
De er litt vel bestialske etter min smak, men Malin Fors` historie og litt rare personlighet gir historiene en egen dybde. Lesingen går i alle fall helt av seg selv, for de er veldig spennende.
Litt fra bakpå boken:
"Det er tidlig i mai, og en familie på skogstur utenfor Linkøping finner et ille tilredt lik. Kvinnekroppen er fremdeles godt bevart, og sporene etter tortur er tydelige. 
Politietterforsker Malin Fors mener umiddelbart at liket ligner Maria Murvall, den unge kvinnen som sitter stum og apatisk på et psykiatrisk sykehus etter å ha blitt voldtatt og brutalt mishandlet noen år tidligere. Ved en tilfeldighet treffer Malin en lege fra St. Lars-sykehuset i Lund, som kan fortelle om et liknende tilfelle. Plutselig synes Maria bare å være en brikke i et langt større puslespill. Men hvilken ondskap er så grusom at den ikke kan snakkes om?"

Hvis du vil lese dem i rekkefølge:
Midtvinterblod 2007
Sommerdøden 2008
Høstoffer 2009
Vårlik 2010
Den femte årstiden 2011
Engler i vann 2012 (kommer ut på norsk nå i vår)

3 kommentarer:

  1. Jeg likte de første best. Det er vel helst tankene til de som ikke finnes som irriterer meg, tror jeg. Mulig jeg har stoppet å lese dem nå. Jaja, om det blir en tur til Sverige til sommeren, så blir det kanskje en til (har lest alle på svensk).

    Har du lest Lars Kepler? De er gode.

    SvarSlett
    Svar
    1. Å ja, Kepler er en stor favoritt :) Jeg syntes også de tankene var litt irriterende først, men jeg har vist vendt meg til det, for det "plager" ikke lenger.

      Slett
  2. Har ikke lest noen av disse men jeg mener jeg har en eller to av bøkene liggende...må sjekke ut litt her.

    SvarSlett