torsdag 24. januar 2013

Hører du på lydbøker? I år er jeg oppe i 4 lydbøker

Lydbøker er ikke oppfunnet kun for at blinde og svaksynte skal få med seg en roman eller to. For travle mennesker er lydbok en perfekt måte å få lest litt. For meg som leser mye, er det også en fin avveksling.
Liker du å lese men er også glad i å gå lange turer? Nå trenger det ikke bli enten eller, last ned lydboken på iPhonen din og lang ut. Trim, frisk luft og litt litterær inputt, tre ting på en gang! Ja, det er mulig.

Mokka har jeg lånt på biblioteket. Jeg har ventet lenge på den, men kan selv levere den tilbake samme dag jeg har hentet den, siden det bare tar meg en halv time å legge den inn på pc`en, for så å overføre til iPhonen. Sånt gjør underverker for de lange køene biblioteket har på nyhetene sine.
På biblioteket kan du være heldig å finne noe interessant i hyllene, men godbitene er som oftest utlånt kontinuerlig. Er det nyheter du er ute etter, gjør som meg. Gå inn på Lydbokforlaget.no og finn ut hva det er du vil høre. Hvis du ikke vil kjøpe den, kan du gå inn på bibliotekets nettside og bestille den der. Da får du mail når det er din tur å låne den, og det er bare til å gå bort å hente den. Biblioteket i Bergen har fått selvbetjening både på henting, låning og innlevering. Dette funker fint, når en har "knekt koden".

Tirsdag hadde jeg hatt fri. Brannvesenet skulle komme på hjemmebesøk for å se om vi har alt på stell. Jeg lyttet på lydbok mens jeg laget veggie-burgere, og etter han hadde gått, hørte jeg videre mens jeg tømte ovnen for aske. (Noe måtte han jo pirke på)
Siden det var 13 minus ute, nekter jeg å gå ut selv om det var sol og flott blå himmel.

Mokka var vidunderlig! Ingrid Bergstrøm leste helt nydelig, både de franske navnene og de engelske setningene innimellom. En brutal hendelse i begynnelsen av boken gjør at hovedpersonen må gå runder med seg selv følelsesmessig. Jeg syntes det var fint å høre på de kvaler hun går gjennom. Historien overrasker et par ganger mot slutten, og da jeg hørte den siste halve timen gikk jeg hjem og tårene trillet i mørket. 

8 kommentarer:

  1. Må bare innrømme det. Men jeg har ikke hørt på en eneste lydbok annet enn de jeg hørte dattera mi hørte på da hun var liten. Når jeg går tur har jeg med med 2 stk ulldyr og da må alle sanser være skjerpet. Plutselig kommer mann med sykkel og hund. Eller mann med sykkel uten hund. Og da har vi det gående.Men hadde jeg strikket,da hadde det nok vært noe. Men det er det lite tid til for tida. For jeg skulle gjerne gjort det.

    SvarSlett
  2. Du er flink og har fått lest og hørt mange bøker hittil i år. Det frister veldig å prøve lydbøker så jeg får se. Er lite flink til å låne på biblioteket og derfor tenker jeg det blir veldig dyrt med disse lysbøkene. Denne boken er jeg meget spent på så den blir nok lest snart tenker jeg.

    SvarSlett
  3. Jeg holder på med min 3.lydbok i år tror jeg. Helt enig i dine grunner for å varirere med lydbok. På den måten får jeg lest/hørt mer..
    Viktig at oppleseren er god. Nå hører jeg på Varsleren av Karin Fossum, mest i bilen så langt.

    SvarSlett
  4. Jeg hører minimalt med lydbøker. Det går så innmari treigt, og jeg blir litt koko. Og selvsagt har jeg hatt noen irriterende opplevelser med lesere som ikke er så flinke..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser den. Jeg har vent meg til det rolige tempoet, og passer på å bruke lydbok som en sånn "to fluer i en smekk" greie. Ytterst sjeldent jeg ligger på sofaen og bare lytter.
      Savnet lydboken da jeg løp (gikk) Stoltzen idag, jeg er død halvveis og skulle gjerne hatt noe som kunne distrahere meg :)

      Slett
  5. Lydbøker er supert som underholding når man holder på med andre ting som ikke krever mye konsentrasjon, enig med deg!
    Måtte trekke på smilebåndet da jeg så at du nektet å gå ut fordi det var så kaldt! Her har tempen vært mellom tjue og tretti kuldegrader i ukesvis, kun to dager med temp over femten!! Ho-ho... Kaldt nok nå! (Ok; det ER fordkjell på innlandsluft og kyst-/fjordluft, men likevel...) Sola begynner å krype høyere på himmelen, og snart kan vi nk kjenne at den varmer ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. I dag var vi oppe i -3 først og vi gikk ut uten lue og syntes det luktet vår. Senere ble det +1 og vi frydet oss. Nå skal vi få to dager med snø og så +5 og pisseregn i flere dager. Ekte bergens vinter endelig!! :)

      Slett
  6. Veldig veldig enig når det gjeld lydbøker. Eg har alltid ei bok på øyret når eg går tur åleine. Mokka har eg verken lest eller høyrt enno, eg må sjekke biblioteket "mitt".

    SvarSlett