onsdag 2. januar 2013

Tid for ny giv med faste og påfølgende lavkarbo kosthold

Januar begynner med 3 dager faste, 1 trening + 1 tur i Stoltzen (hvis det ikke begynner å snø)
Endelig! Jeg tuller ikke, jeg har faktisk gledet meg til dette. Etter å ha vært karbojunki i et par måneder, og taklet plagene som det medfører etter beste evne, ser jeg faktisk frem til å få skikk på meg selv igjen.
Det er utrolig mange som har kommet med kommentarer, som gjør at jeg VET, at jeg ikke er den eneste som benytter rundingen av et nytt år til å sette i gang med bedre kosthold.
Slanking er noe jeg kan, å holde kiloene fra livet er det verre med, derfor skjer det igjen og igjen at jeg må skjerpe fokus.
Noen tips å følge på veien:
Få slutt på blodsukkersvingninger ved å ikke spise karbohydrater. Da slipper du søtsug, og veien videre er mye enklere.
Altså ikke spis: Frukt, brød, poteter, rotgrønnskaer, ris og pasta

Lag en plan med mål og gevinster. Bruk både målebånd og vekt!

Bruk kokebok og lag god mat

Du kan frotse i: Salat, asparges, spinat, brokoli, rosenkål, løk, paprika, agurk, celleri, avokado, fet tyrkisk yoghurt, oster, fløte, smør, nøtter, egg

Lag handlelister og menylister for en uke i slengen.

Ikke la deg lure, selv om du har trent så trenger du ikke så mye mer mat.

Drikk vann!

Lag rutiner så du vet lenge før du blir sulten hva som skal spises ved neste måltid.

For min del er det "bare" 5-6 kilo som skal vekk. Det høres ikke mye ut, men det er de som står mellom meg og noen av favorittplaggene mine, så vekk skal de!
Jeg har en god unnskyldning for å slippe å trene for mye og for hardt, for i henhold til Pål Jåbekks nye bok om kosthold og trening, gjør trening bare at vi skjerper appetitten.
Bjørn Ferry sier i sin bok "Treningssuksess med lavkarbo" at "kosthold er kiloene mens trening er grammene". Han sier mye annet bra også, som du kan lese om på de to lenkene.

Jeg har noen treningsmål, som innebærer å klare å gå opp Monte Baldo 1850 høydemeter i oktober
Gå opp Stoltzen på 17 ettellerannet
Muskler forbrenner fett så de er grei å ha, så litt må jeg bevege meg.

3 kommentarer:

  1. Lykke til og godt nytt år :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk jenter, jeg trenger all den lykken jeg kan få. Kjenner at motivasjonen er på topp så da trengs det ikke fult så mye disiplin.

    SvarSlett