søndag 27. januar 2013

I en annen verden av Grace McCleen - ukens smakebit

Denne boken må du lese! Jeg er jeg så heldig å ha fått et leseeksemplar fra Gyldendal Forlag, så jeg har tjuvstartet.
 Da jeg leste bakpå den, ble jeg ikke så veldig begeistret, og måtte liksom "hoppe i det".
Oppvekstskildringer er ikke min sterke side, og etter å ha lest 4-5 av sorten bare i år, var jeg ikke så veldig giret.
Gjett om jeg ble tatt på sengen. Tenk jeg ble sittende oppe til langt på natt, en mandagskveld for å lese videre. Det er ikke påtrengende sentimentalt, og selv om Judith blir mobbet, er hun en sterk jente, som absolutt klarer å takle motstanden.

En liten bit fra side 14:
"Den gulhårete gutten drar meg opp. Han sier: Hva skal vi gjøre med henne?
Henge henne på gjerdet. Dra ned buksa hennes. 
Gutten med gult hår sier: Har du noen gang sett innsida på en do, mongo?
Det ringer i en klokke, og over hele skolegården stiller grupper av barn seg opp foran de doble dørene. 
Den gulhårete gutten sier: Faen. Til meg sier han: Bare vent til mandag, dytter meg bakover og stikker av gårde med de andre. Når de er et stykke unna, snur den gulhårete gutten seg.Han har et søvnig uttrykk i øynene, som om han drømmer og nyter drømmen. Han drar fingeren over halsen og ler mens han løper sin vei."

Denne romanen handler ikke bare om mobbing i skolegården. Faren til den 10 år gamle Judith, er nemlig med i en sekt. Judith er selvfølgelig også involvert, og dette får hun pepper for på skolen. Hun og faren lever et fint liv sammen, men dette kun fordi Judith er for ung til å sette faren fast med spørsmålene sine. På et vekkelsesmøte får hun via en karismatisk predikant kontakt med Gud, og denne direkte kontakten med ham, for ikke å si Ham, gir Judith overraskende gleder og utfordringer.
Litt fra side 182:
"Og jeg spiste alle de bitre urtene mine, hver eneste lille bit, selv om de var blitt kalde og slimete nå, så far kunne fortsette å grunne over syndefallet som hendte for seks tusen år siden, og ikke over den tingen som hendte for tre kvarter siden i entreen vår." 

Grace McCleen ble født i Wales i 1981 og vokste opp i det hun selv har omtalt som en fundamentalistisk familie, tilhørende Jehovas vitner. Hun ble utstøtt fra trossamfunnet for å ha hatt for mange utenforstående venner.  McCleen har studert engelsk litteratur og bor nå i London. Hun er også aktiv som skulptør og musiker. For "I en annen verden" mottok hun Desmond Elliott prisen, som regnes som en av de viktigste utmerkelsene en debutant i Storbritannia kan få. Boken er solgt til 16 land.
Fler smakebiter finner du via bloggen Flukten fra virkeligheten

16 kommentarer:

  1. Låter som en jobbig bok att läsa.

    SvarSlett
    Svar
    1. Å nei, da har jeg ikke fått frem det viktigste. Selv om boken handler om mobbing både av voksne og barn, er den veldig fin. Ikke "jobbig" å lese i det hele tatt. Handlingen går kronologisk fremover, og det er ikke en sånn historie som ryster en.

      Slett
  2. Tusen takk for smakebiten, Tine. I utgangspunktet tror jeg vel kanskje ikke helt at boken er for meg. Ønsker deg og familien en strålende søndag :)

    SvarSlett
  3. Denne hørtes jo veldig interessant ut, særlig når den overrasker deg:) Det er ganske tøft å lese episoder i bøkene som omhandler mobbing. Blir så sint da!Arrg! Men ble veldig nysgjerrig på denne:) Noterer ned:) Takk for smakebiten og ha en fin søndag!

    SvarSlett
  4. Denne skal jeg helt klart kunne lese. Ikke minst er den interessant pga forfatterens bakgrunn. Det at Judith er en sterk jente gir et håp at alt ikke er håpløst. Notert på min excel liste. Takk for smakebiten,

    SvarSlett
  5. Fikk mail om denne fra forlaget men den har ikke kommet enda, venter i spenning på denne. Tusen takk for smakebitene:-) Dette er en bok jeg ser frem til å lese. Ha en fin søndag videre,Tine:-)

    SvarSlett
  6. Den står klar i hylla mi, og vil bli mitt bidrag til "Boken på vent" hos Beathes Bokhylle på tirsdag. Gleder meg ekstra nå etter å ha lest dette.

    SvarSlett
  7. Jeg gleder meg!! Har så vidt begynt på denne, og nyter at det er igjen mye!
    Forresten; er det ikke ei usedvanlig vakker framside på denne boka? Dere må studere detaljene på bildet!!

    SvarSlett
  8. Interessant bok og forfatter - takk for bra smakebit!

    SvarSlett
  9. Alltid fint å oppleve at en bok er mye bedre enn forventet! Låner ofte bøker av for meg ukjente forfattere, og vet ikke hva jeg går til. Da er en slik oppløevelse fin! Ha en fin dag videre!

    SvarSlett
  10. denne var ny for meg, men nå ble eg skikkelig nysjerrig og må kikke nærmere på den. takk for fin smakebit :)

    SvarSlett
  11. Tack för smakbiten- den här boken var ny för mig.

    SvarSlett
  12. Tack för smakebiten. Det låter som en intressant och viktig bok.

    SvarSlett
  13. Tack för smakbiten. Låter som en intressant bok (även om ämnet kan vara tungt). Helt okänd bok för mig.

    SvarSlett
  14. Denne hørtes interessant ut. Takk for smakebiten. :)

    SvarSlett
  15. Notert. Både bok og forfattar var ukjent. Takk for tips og smakebit :)

    SvarSlett