torsdag 17. januar 2013

Litteraturhuset i Bergen åpner 31 januar - i dag starter nedtellingen

Litteraturhuset  noen uker før åpningen
I dagens BT kan en lese at billettsalget til de første arrangementene på det fletta nye Litteraturhuset i Bergen starter i dag. Jeg var nok litt rask med å gå inn på siden deres for å sikre meg en billett, for her er det foreløpig ingen steder å kjøpe billetter. Jeg fant heller ikke et program på denne siden deres, som ser ut som en blogg...
Kanskje jeg er på feil sted?

BT`s artikkel på side 5 handler om Litteraturhusets satsing på søndagsskole. Eller jeg får vel si skule, for det hele er skrevet på et så bondsk nynorsk, at jeg føler meg med en gang, ganske utestengt. På grunn av min sterke interesse for litteratur har jeg presset meg selv til å lese gjennom hele artikkelen, noe jeg ikke har for vane å gjøre, når BT velger å trykke ting på nynorsk.
Om jeg skal ta det som BT formidler for god fisk, legger Litteraturhuset seg på en utrolig bondsk linje. Blir dette rett og slett for "kunstnerisk" for meg?
Jeg klarer ikke referere fra artikkelen, noe om en "prestesone"? Jeg trodde jeg leste om en sone med prester, men det står vist om prestesønnen Hovland, som skal være en av søndagsskolelærerne.
Når jeg for første gang går inn på siden til Litteraturhuset og ser at også den er på "nynrosk", kjenner jeg en dyp tristhet over at noe jeg hadde sett sånn frem til, fremstår som noe helt annet enn det jeg hadde gledet meg til.
Men, men jeg lar meg ikke avfeie så lett. I BT står det at fredag 1 februar skal Siri Hustvedt bli intervjuet av Finn Skårderud og lørdag 2 februar skal Pedro Carmona Alvarez intervjue Paul Auster. Nå gjenstår det bare om jeg finner ut av hvor jeg kan sikre meg en billett.
Dypt sukk..... Nå har det vært åpent for billettsalg i under to timer, men alt er utsolgt. Det blir altså intet besøk på det nye Litteraturhuset på en stund, for min del. 

Sånn kan det gå: http://www.bt.no/bergenpuls/Litteraturhuset-nedringt-2828759.html
http://www.bt.no/bergenpuls/.UPhHYF42Bgs.facebook

7 kommentarer:

  1. Så heldig dere er som får litteraturhus! Og for en åpning, med både Siri Hustvedt og Paul Auster. Håper du får billetter og så håper jeg du blogger om opplevelsene!

    SvarSlett
  2. Samme her. Fikk ikke kjøpt siden jeg ikke hadde nok banksikkerhet...akk den teknologien:( Trodde for øvrig det skulle være så mange billetter at det ikke skulle bli utsolgt på 1 time!

    Blir du med å henge utenfor og demonstrere med plakat?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nok "fiffen" som har blitt forært de attraktive billettene. Vi dødelige får smøre oss med tålmodighet. Håper det ikke blir sånn at noen av oss, støtter opp om tiltaket ved å gå på kafèen deres og handle i bokhandelen, også får "de andre" de gode billettene.
      Demonstrasjon hadde vært noe, men det går vel seg til :)

      Slett
  3. Å så heldige dere er...:) Lykke til med ekstrabillettjakten:)

    SvarSlett
  4. Nynorsk er vel ikke sååå gale? Hilsen nynorskforkjemper Susanne:)

    SvarSlett
  5. Tine, forstår du ikkje nynorsk? Kan eg egentlig godt forstå, for bokmålet ditt er no ikkje så svært heller.

    Kanskje Tines syte-blogg hadde ville vere eit meir passande namn?

    OM

    SvarSlett
    Svar
    1. Oops, litt for mange ord der. Ignorer "hadde" :-)

      Slett