tirsdag 1. januar 2013

Årets første "Boken på vent" Dandy av Jan Guillou

Beate er ikke skvetten, hun inviterer til årets første Boken på vent, før vi har våknet helt opp etter feiringen.  Sånn ble det til at dette ble årets første blogginnlegg.
RIKTIG GODT NYTT ÅR FOLKENS!!
Etter å ha tilbragt en del timer på Finse, og noen timer på tog fra Finse til Bergen, gleder jeg meg enda mer til å lese andre del i Jan Guillou`s historiske serie "Det store århundret", som begynte med romanen "Brobyggerne".
I den første boken ble vi kjent med de tre brødrene Sverre, Lauritz og Oscar som kom fra en fattig fiskerfamilie på Osterøy. Dette er foranledningen til historien videre hvor vi lærer masse om byggingen av Bergensbanen. Helgens bitende kulde og snøstorm uteble for vår del, men det skulle ikke mye fantasi til for å se for seg forholdene som ble beskrevet, den gang Bergensbanen ble påbegynt.
Bok nummer to heter "Dandy". Der Brobyggerne handlet mest om ingeniørkunst, handler Dandy mest om kunst. Her er det den ene broren Sverre vi får høre mest om. Sverre ble uteksaminert sammen med brødrene sine fra universitetet i Dresden, men forsvinner til England, og vi hører bare små drypp om ham i den første boken.

8 kommentarer:

  1. Jeg har hørt mye fint om disse bøkene men de har ikke nådd helt opp til leselisten min enda. Det kan imidlertid forandre seg :-)
    Godt nytt år!

    SvarSlett
  2. Spent på hva du synes om denne- Har lest forskjellige meninger om den. Selv synes jeg den virker interessant..

    SvarSlett
  3. Ja, Guillou har fått blanda mottaking av desse bøkene. Eg ser likevel fram til å lese dei, fordi eg likar godt både Carl Hamliton- og Arn-serien av Jan Guillou.
    Brobyggerne er på vent hjå meg òg.

    SvarSlett
  4. Ja,Tine her er det ikke mye fred å få...hihi... har ikke lest noe av denne forfatteren før men er villig til å gi det en sjanse siden min boktvillingsjel liker disse bøkene. Men det blir ikke helt enda..Ser frem til å høre hva du mener om denne. Ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
  5. Har aldri lest bøker av Jan Guillou. Men jeg har sett litt på filmene om Arn. Men jeg har både sett TV program om forfatteren og lest intervjuer i aviser. Og det er litt av en personlighet. Så det hadde vært moro å lest noe av han.

    SvarSlett
    Svar
    1. Han må du prøve deg på. Tror jeg har lest det meste, og likt det meste :)

      Slett
  6. Har kun en bok av denne forfatteren, og det er arven etter Arn. Begynte på den, men har glemt den bort.

    SvarSlett
  7. Ja Guillou har aldri fristet meg, men nå må jeg kanskje endre mening ... Dette hørtes akkurat ut som bøker for meg :) Takk for tips!

    Godt nyttår!
    Pia

    SvarSlett