søndag 6. januar 2013

Smakebit på søndag gir deg to gode lavkarboråd

Min første smakebit på søndag bærer preg av at det nye året har startet, og jeg har avsluttet 2012 med litt faglig lesning.
Smakebitene handler om kosthold og er fra boken "Helt naturlig mat og trening" av Pål Jåbekk. Boken fikk jeg tilsendt fra Renessanse forlag før jul, så jeg har hatt god tid til å lese den før den kom ut i butikken 2 januar 2013.
De siste par månedene har jeg skeiet skikkelig ut. Jeg har spist både brød, poteter og ris, og jeg har ikke nektet meg selv sjokolade eller kaker og kjeks.
At dette er tusseskap for kroppen min fikk jeg raskt bevis i form av gass, kviser, stive ledd, og ekstra kilo som bet seg fast. Blodsukkeret svinger så mye at jeg ikke klarte å stå i mot hvis en fristelse kom min vei. Jeg tillot meg selv å frotse i julen, og mens jeg snavlet marsipan gledet jeg meg storveis til 2 januar, når det nye regimet skulle tre i kraft.
Fra denne boken har jeg tatt med meg tre gode råd, som jeg vil dele med de som er interessert:
"For mange som ønsker å prøve lavkarbo blir kostholdet fort preget av knekkebrød eller andre erstatninger for brødskiver. Dette er en problematisk form for lavkarbo, og sannsynligvis årsaken til at flere opplever å mislykkes. Man må slutte å tenke på mat som noe med pålegg på. Glem alle produkter man kan kjøpe som er merket lavkarbo. Det kan være vanskelig å endre på maten om vi tviholder på matvanene. Spis naturlig mat, ikke fall i knekkebrødfella, og ikke forsøk deg på grovkarbo".
Jeg har selv gått i knekkebrødfella, og vet av erfaring at når jeg holder meg borte fra alt som minner om brød/pålegg, så er det mye lettere å gjennomføre et lavkarbokosthold over tid.
Det neste kapittelet jeg vil referere fra heter "Pastillmage". Her har jeg ingen erfaring siden jeg selv ikke tyr til pastiller, tyggis eller sukkerfrie varer. Jeg ser mange som gjør det og tar derfor med litt herfra (noe forkortet).
"Mange som kutter ned på karbohydrater i maten, føler for å unne seg noe og spiser mer pastiller, tyggis eller lignende. I sukkerfrie produkter er sukkeret vanligvis erstattet med karbohydrattyper og sukkeralkoholer som kan bidra til dårlig tarmhelse. Sukkerfrie varer er ikke nøytrale, og ofte er de verre enn tilsvarende varer med naturlig sukker. Glyserol, maltitol og xylitol blir ikke brutt ned i tynntarmen og kan bli mat for bakterier i tykktarmen."
Når det kommer til trening er Pål Jåbekk ganske "grei". Han mener at hard trening og masse løping ikke er bra for kroppen. Det naturlige for oss er å være i aktivitet, men å løpe, det bare stresser organismen. Han forteller også at trening har lite med slanking å gjøre.
Her kan du finne veien til fler fine smakebiter: Flukten fra virkeligheten

18 kommentarer:

  1. Är detta alltså LCHF (Low Carb High Fat) på norska eller gäller det bara att undvika kolhydrater?

    SvarSlett
    Svar
    1. Han snakker ikke om fordelen av fett sånn som Skaldeman, men hva karbohydrater (sukker) gjør med kroppen vår. Og så trening da... veldig spennende!

      Slett
  2. Dette er en bok jeg kunne tenkt meg, skal nemlig begynne på an igjen med lavkarbo i morgen. Satser på ketose etterhvert siden jeg skulle gått ned noen kilo.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg startet opp igjen med lavkarbo 2 januar og er glad for å være godt i gang. Det er nesten en livsstil, så det er ikke plagsomt lenger, derfor føles det bare godt at søtsuget er borte.

      Slett
  3. Dette er en bok jeg neppe kommer til å lese. Og det er ikke fordi den ikke virker interessan ut ifra din beskrivelse, tvert om. Det er fordi jeg har svart belte i jojo-slanking og bestemt meg for at det beste er moderat trening og ikke så mye snask. Og det hjelper. Men selv om jeg ikke har prøvd lavkarbodiett, så tenker jeg på det. Kutter ned på poteter, brød. Og knekkebrød, tror jeg hater det pga at jeg har spiste mye av det ifm slankekurer. Det som er så synd er at det er så vanskelig å legge om kostholdet til ikke å tenke brød og pålegg. Og pastiller, det spiser jeg heller ikke mer. At trening ikke hjelper stemmer ikke for meg. Det er det eneste som hjelper. Slitsomt til tider, men verdt det når jeg står i dusjen.

    SvarSlett
  4. Denne boken skal jeg ialle fall ikke lese. Jeg har jobbet med kosthold +++ i mange år og har lest haugevis av litteratur om temaet. Nå har jeg bare meg sjøl å tenke på, og jeg spiser alt jeg har lyst på og har det helt fint. Men for all del - alle som ønsker å gjøre noe for sin del - gjør det! Trivsel er vel til syvende og sist det beste!

    SvarSlett
  5. Takk for introduksjon av boken:) Men kunne heller ikke tenkt meg å lese den. Rett å slett fordi jeg har funnet ut at lavkarbo dietten ikke er noe for meg (enda den virker), spesielt når jeg elsker pasta og brød. Skal gå får gamle metoden og kutte ned brus, godteri og begynne å trene regelmessig, så får vi se hvor det bærer:) Ha en fin søndag!:)

    SvarSlett
  6. En fin smakebit. Jeg har prøvd lavkarbo men føler ikke at det var det rette for meg. Jeg ser at den virker, men jeg klarer ikke følge opp den typen kosthold. Selv etter en lang stund går jeg og sikler etter en brødskive :-)
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  7. Tack för smakbiten. Träningsdelen låter intressant, men LC är jag inte övertygad om. Men var och en ska ju ta det som passar en, som man mår bra av. Själv mår jag bra av en annan typ av kost, men det har tagit tid att komma till den insikten.

    SvarSlett
  8. Pål Jåbekk har jeg stor sans for, så denne boken skal jeg sette på ønskelisten, takk for tips!
    Lavkarbo kosthold har jeg hatt i over to år nå og er veldig fornøyd, men det med tyggis har blitt et problem. Jeg er rett og slett avhengig og har bestemt meg for å kutte ned, for problemet er som Jåbekk nevner i smakebiten din: luft!

    SvarSlett
  9. Har holdt meg til LCHF i 2,5 år nå og ser at det er det eneste kostholdet som passer min kropp. :-)

    Kan dessverre ikke ta meg råd til å kjøpe boken du skriver om, eller noen andre bøker for den saks skyld...må vinne i lotto først... ;-)

    Nå kan jeg så mye om LCHF og kosthold generelt at jeg egentlig ikke har bruk for å lese disse bøkene, men det er kjekt å ha bøker i bokhylla likevel...ikke så enkelt med datamaskin på senga, og bøker er jo litt kos da.... :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. De får den sikkert inn på biblioteket snart, så kan du ta en titt :)

      Slett
  10. Gøy med en annerledes smakebit!

    SvarSlett
  11. Jeg skal kjøpe boken og gleder meg til å lese den, har fulgt bloggen til Pål Jåbekk i 1.5 år, like lenge som jeg har spist lavkarbo/høyfett. Det er blitt til mitt kosthold som jeg tror er det beste for mennesket. Genetisk sett er vi fortsatt ikke tilpasset det hypermoderne samfunnet vi lever i...med tilgang på utrolig mye unødvendig og, på lang sikt, farlig mat å spise. Jeg tror helseperspektivet er viktigst, vektnedgang er en hyggelig bivirkning av kostholdet.
    Jeg har etter julen startet på en såkalt Paleo challenge, 30 dager med steinalderkost, for å booste fettforbrenningen etter juleeskapader ;) Legger ut bilder av maten jeg spiser + annen inspo på min instagram-konto, dersom noen har lyst å ta en titt: mariasliv

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tipset Maria, jeg skal finne deg :)

      Slett
  12. Tok inn boken til butikken, pluss ett eksemplar til meg selv. Er veldig mye interessant i denne, og etter hva jeg forstår så langt (har bare kommet ca 60 sider inn) burde man ikke sette denne i bås med "alle andre lavkarbo" systemer..

    Pål tar for seg historiske og vitenskapelige fakta om menneskets utvikling.

    Gleder meg til å lese mer, veldig fascinerende stoff!

    SvarSlett
  13. Denne skal jeg også kjøpe meg når jeg kommer meg i bokhandelen. Jeg har levd på et lavkarbo kosthold, med noen perioder med utskeielser, i snart 6 år og det er blitt en livsstil. Jeg liker å lage det meste av maten fra bunnen av, og synes ikke det tar for lang tid. Men jeg spiser ikke null karbo, jeg baker egne knekkebrød og egne brød av mel jeg maler fra nøtter o.l. Jeg spiser mye salater, smoothie etc som erstatning for brødmat på dagen. Favoritten er tyrkisk yoghurt med bær og egenlaget müsli.

    Anbefaler forøvrig dette foredraget: (Kjempeinteressant):
    http://tv.nrk.no/serie/kunnskapskanalen/mdfp17003212/22-12-2012

    SvarSlett
    Svar
    1. Utrolig kjekt å se at det er fler bokormer som også går for lavkarbo. Det har vært min kjepphest lenge, og et kosthold som har blitt naturlig, selv om sjokolade og kaker er min store last. Tyrkisk yoghurt med bær, frø og nøtter er også min daglige frokost :)

      Slett