lørdag 5. januar 2013

Ønske for 2013: Gjøre ting jeg ikke har gjort før del I og II

Det lot seg kombinere
Livet mitt er veldig forutsigbart, og når jeg ser tilbake på de ti siste årene går det stort sett i fjellturer, matlaging, lesing og jobb.
Vel, i år vil jeg prøve å gjøre ting jeg ikke har gjort før, og til nå har jeg gjort to små nye erfaringer. Det er ikke noe halsbrekkende greier dette, men å gjøre småting en aldri har gjort før, får en til å reflektere, og det gjør kanskje livet rikere, sånn på sikt...

Første lille sprell: Jeg har ofte gått lange turer, og jeg har hørt en del lydbøker. Jeg har aldri hørt lydbok og gått på tur samtidig. Jeg fikk litt teknisk assistanse å fikk tryllet lydboken inn på iPhonen og dermed var jeg i gang. På torsdag gikk jeg hjemmefra til by`n (nesten 2 timer) og lyttet til Per Petterson`s "Jeg nekter".
Hvorfor har jeg ikke gjort det før? Det var kjekt å trimme og lese samtidig.
Portvin og Stilton ost på årets første fredag

Andre lille sprell: Før jul kjøpte vi den dyreste osten i ostedisken på Meny. En flott Stilton som jeg har drømt om å smake i mange år. Portvin ble også handlet på polen, så da var vi klar. Julen forsvant fort forbi, og siden Stilton sto igjen i kjøleskapet i går, laget vi kvelden i går om til en skikkelig kosekveld.
Portvin har jeg bare drukket en gang for evigheter siden, og Stilton har jeg bare drømt om. Tenk at det skulle ta så mange år før jeg fikk smakt det.
Nå er det gjort, og det var kjempegodt :)
God lørdag! Har du tenkt å gjøre noe du aldri har gjort i dag?

7 kommentarer:

  1. Fint med nye ting. Jeg bruker lydbøker når jeg går på tur - gode lydbøker gjør at jeg får trimmet mer enn planlagt! Og i høst var jeg på portvinkurs, det hadde jeg aldri trodd jeg skulle gjøre :-)
    Jeg liker å gjøre nye ting. Prøver å ta nye stier, smake nye smaker, lese forskjellige typer litteratur, - og har vært bevisst på dette i mange år. Men det er nok fordi jeg har så lett for å kjede meg, og jeg liker ikke rutiner. Jeg leste for noen år siden at det å gjøre én ny ting hver dag ville føre til bedre helse og et lykkelig liv, så jeg har satset hardt på akkurat det!

    SvarSlett
  2. Er egentlig veldig glad for å oppleve nye ting, så jeg må også gjøre noe nytt snart! Må planlegge litt, tror jeg. Kommer nok tilbake med nye opplevelser og gleder etter hvert. Det er noe med det å bli bevisst på at vi endrer vaner også, slik at ikke alt kjennes ut som rutiner. God helg!

    SvarSlett
  3. Selv er jeg egentlig flink med repeterende oppgaver og rutiner,og det skal mye til før jeg kjeder meg. Det er uansett godt å mestre litt, selv om det er de enkleste ting som "alle andre" kan på fingertuppene.

    SvarSlett
  4. Jeg gjør stadig vekk nye ting. D er vel litt meg. Men jeg kan også stivne i hverdagsrutiner, og de kan godt brekker opp nå og da. I dag har jeg våknet på nytt sted, ny bolig, og alt er nytt. Velkommen 2013. Taster på mobilen så d kan bli småfeil her beklager. Lydbok når jeg går har jeg prøvd og synes d er både-og. Liker at tankene får flyte når jeg går tur. God helg:)

    SvarSlett
  5. Hei Tine.
    Ost og portvin høres deilig ut, i alle fall portvin :-)

    God, spansk rødvin er også godt når det nytes fra terrassen med utsikt over havet og
    solnedgangen.

    Pappa

    SvarSlett
  6. Kom til å tenke på dette lille verset:
    For første gang!
    For første gang- gir mang en småting rang!

    Det er akkurat DEN FØLELSEN! Ikke bestandig så mye som skal til ;o)
    Hmmm... Skal jammen pønske ut noen sånne små første-gang-ting jeg også, takk for i spirasjon!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha, tror jammen jeg må ta det med neste gang jeg skal skrive om noe jeg gjør for første gang, for jeg har nemlig noe "stort" på gang. Kjekt å kunne inspirere :)

      Slett