lørdag 12. januar 2013

Årets første fjelltur: Gullfjellet høyeste toppen i Bergen Kommune

Sondre finner boken på toppen og skriver oss inn
Sist vi var på Gullfjellstoppen regnet det kraftigere enn i dusjen, så det var kjekt å få se denne flotte toppen med sterkt blå himmel over. At vi i tillegg fikk vår vandring nesten helt for oss selv, var også kjekt. Hvor er alle sammen på en sånn dag?
Til de som ikke har vært på Bergens høyeste topp 987 moh. kan jeg fortelle at fra Unneland siden tar det 50 minutter opp til Redningshytten. Her selges det vafler på søndagen, men hytten er åpen hvis du vil varme deg ellers og, og doen på utsiden er alltid en redning.
Fra Redningshytten tar det ca. 1 time og 40 min. videre til toppen. Du kan følge store fine varder helt fra bilen og til toppen. På denne turen får du følelsen av høyfjell. Lenge ser du verken veier eller bebyggelse, og bortsett fra vardene og hytten er det ingen infrastruktur. I dag var det isete, og vi kunne gå oppå skaren. Broddene fikk prøvd seg litt, og det var en smule verre å gå ned enn opp.

4 kommentarer:

  1. Kjempefin tur! En vakker dag skal jeg også gå opp dit:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du skal få tilbud neste gang vi skal avgårde, det er en kjempefin tur, selv jeg kan finne veien uten "sjerpaen" min :)

      Slett
  2. Urettferdig! Vil også ha sol i Paris :(

    SvarSlett