torsdag 3. januar 2013

Håkan Nesser`s "Himmel over London", hm...... hva skjedde?

Håkan Nesser er en forfatter jeg har lest mye av, og likt veldig godt, men denne gangen er jeg ikke helt med. Hans siste roman har London i tittelen, derfor var jeg sikker på at det måtte bli bra, så "vi" ønsket oss den til jul, og fikk den.

"Mitt fravær veier omtrent like mye som mitt nærvær ville gjort..."

Nå er jeg på side 368 og jeg sliter. Jeg har akkurat funnet ut at Leo og Leonard er samme person, eller er de det? Jeg leste til side 300 før  jeg måtte se bakpå boken for å se om det som står der, kunne gi meg et hint om hva det egentlig er jeg leser, og der står dette:
Det begynner kl. 14:50 på Paddington Station, i hjertet av London. Eller kanskje en septemberkveld i 1968, på Trafalgar Square. Eller enda lenger tilbake i tiden, med en løgnaktig stasjonsbetjent og sønnen hans i byen K-.
Himmel over London er en spionhistorie, eller kanskje er den en kjærlighetshistorie, eller noe helt annet, et sofistikert romaneksperiment. Det handler om en døende mangemillionær og det som kan være hans arvinger. Og om bøker, hvorfor det ikke går an å leve uten dem. Det handler også om tiden som ubønnhørlig stjeler livene våre og om hjertets bunnløse ensomhet. 
Og kanskje er fortelleren hovedpersonen i denne kinesiske esken av en roman. Eller kan det være slik? For hvem er egentlig fortelleren?
Jeg ble, med andre ord ikke klokere. Romanen har flere fortellere, og flere historier, men de flettes sammen på en psykedelisk måte i tid og rom. For meg som er veldig glad i London, er lyspunktene alle de gangene han nevner steder i London som jeg vet hvor er. Ellers har jeg allerede en god kandidat for  hedersbetegnelsen "årets nedtur". Heldigvis har jeg mye annet spennende på leselisten fremover.
Les gjerne hva Berit synes om boken, og få et mer nyansert syn på saken.

4 kommentarer:

  1. Tipper jeg hadde lagt bort denne! "Sofistikert romaneksperiment" Ja, ja... Jeg føler meg verken sofistikert eller særlig klar for eksperimenter!
    Vanskelig å vite hvor mye man skal "ofre" for å fullføre ei bok. En gang fikk jeg tips om å lese ca femti sider, og hvis jeg ikke var overbevist, kunne jeg lese et par sider mot slutten! Hvis de stod til forventningene, eller gjorde at jeg ble nysgjerrig, var det verdt å gi boka en sjanse til! Godt tips, syns jeg, men sikkert ingen fasit..
    Kanskje greit å ha gjort unna årets nedtur allerede; godt for alt som er unnagjort, som man sier ;o)
    Det dukker helt sikkert opp gode leseopplevelser også!

    SvarSlett
  2. Kommentar frå Berit nr. 2 :-)

    Ikkje enig! Himmel over London er fantastisk! Men - du må legge vekk alle tankar på tid og rom og fantasi og verkelegheit. Her er min omtale: http://beroene.blogg.no/1351546301_bokomtale_himmel_over.html

    SvarSlett
  3. Jag har ungefär 50 sidor kvar och det är knappt jag lyckas slita mig från boken. Den är briljant! Hittills.

    SvarSlett
  4. Himmel over London er en helt fantastisk roman. Man blir litt svimmel av persongalleriet, hopp i tid og hvordan romanpersonenes liv flettes inn i hverandre, og en dose surrealisme og filosoferinger over livet i sin alminnelighet. For for et språk. For noen detaljer. Og levende og interessante personligheter. Dette er bra. Oversettelsen også. Jeg har ikke tenkt svensk et sekund. Nå har de spist to retter av middagen, og jeg kan knapt vente med å høre mer. Ja. høre, for lydbok er tingen :)

    SvarSlett