tirsdag 28. februar 2023

Oppsummering av lesemåneden februar

At februar er årets korteste måned, skulle hjelpe meg å nå målet mitt på mindre enn 14 bøker. Selv før jeg talte opp, følte jeg på meg at jeg hadde gått på en smell. Jeg får skylde på at 2-3 av bøkene var korte slukebøker, og 3 er barnebøker. Måneden har vært preget av mye mørke og regn her i Bergen, så byfjellene har fått fred fra meg. Det har også vært uvanlig lite futt på kulturfronten, så da blir det bok i sofaen da ☺

Dette har jeg lest i februar: 

  1. Toril Brekke - Brostein - 5
  2. Ia Genberg - Detaljene - 6
  3. Läckberg og Fexeus - Sekten - 4
  4. Frans-Arne Hedlund Stylegar - Den siste vikinghøvdingen - 4
  5. Nawal El Saadawi - Firdaws (1001) - 5 
  6. Barnett og Klassen - De tre bukkene Bruse - barn - 6
  7. Vidar Sundstøl - Nattsang - 5
  8. Toril Brekke - Granitt - 4
  9. Joyce Carol Oates - Barnevakten - 6
  10. John Boyne - Alt som er ødelagt - 5
  11. Jon Fosse - Kvitleik - 4
  12. Antoine de Saint-Exupery - Den lille prinsen - 5
  13. Balsam Karam - Singulariteten - 4
  14. Bror Hagemann - Ved elva - 4
  15. Gro Dahle - Ikke! - barn - 4
  16. Stig Holmås - Der gresshoppene aldri synger - 5
  17. Tor Åge Bringsværd - Den himmelske makrell - 5
  18. Ketil Bjørnstad - Drift - 4
  19. Nina Waha - Babetta - 4
  20. Florian Illies - Kjærlighet i hatets tid - 4
  21. Lise Kristine Viken - Heretter trenger jeg ingen - 4
  22. Monika Steinholm - Mange løgner små - 4
  23. J.M. Coetzee - Jesu barndom - 4

Romaner: 14
Krim/thriller: 3
Sakprosa: 2
Sci-fi: 1
Barn: 3


Med ingen treere og tre seksere på terningen, så må dette sies å være en god måned. Jeg er fornøyd med å ha lest i fem sjangere, og fått med meg en 1001-bok også. 

Kultur!?
Måneden startet på DnS med forestillingen Stillheten og litt senere så jeg Den vesle prinsen - veldig bra begge to. Så var vi på byvandring i Rosenkrantztårnet med flinke skuespillere som levendegjorde historien. Litteraturhuset hadde besøk av Jenny Erpenbeck, som snakket om forfatterskapet sitt og om hvordan det var å vokse opp i DDR. Den eneste konserten jeg fikk med meg var Harmonien som spilte Sibelius og Rakmaninov, men jeg har vært to ganger på kino De åtte fjellene var fin, og Munch var enda finere. På Cinemateket viste de den gamle filmen The man who fell to earth, David Bowie sin første rolle på film - anbefales!


En fin liten bunke med bøker ligger klar for mars, men tenker jeg litt lengre frem, så trenger jeg litt spennende krim til påske - har du noen tips?

Takk for besøk, og god lesemåned i mars!!

15 kommentarer:

  1. Synes du har fått med mye på kulturfronten, jeg.:) Selv har jeg vel bare sett "Nei og atter nei" med Riksteatret i februar, som jeg husker. Har ikke lest noen av dine denne gangen, mulig jeg leste Granitt for lenge siden,. men har flere av dem på vent og tbr-lista mi. Leser Coetzee, I det mørke landet, men den hadde en grusom start, så jeg fikk mareritt i natt. Antagelig ikke den beste sengelektyre..Må finne noe annet til i kveld.

    Angående krim så er det ikke så lett å tipse deg, men du vet at Bernard Minier har kommet med ny krim? Den ser jeg frem til, samt Leoparden av Grethe Bøe, Sven Petter Næss kommer med ny, og Geir Tangen sin som jeg har fått i hus. Hvis du likte Polarsirkelen av Liza Marklund kan jeg anbefale Kallmyren med litt forbehold. Se mitt siste innlegg, miniomtale i oppsummeringen. Har du ikke lest Solgt av Aina Skoland, er det et veldig godt tips. Den tror jeg du vil like:)

    Ønsker deg en fin mars Tine:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er ikke snau, å klare å lese på seg mareritt :) Du får heller lese Jesu barndom, det er bedre sengelektyre.
      Satt og så på oppsummeringen din, og krimmen du nevner, så du hjalp meg allerede der. Ser at Minier er Aschehoug så den kan jeg laste ned med en gang. Står på venteliste på Kallmyren og et par til, må se om jeg kan få ta "snarveien" :)

      Slett
    2. Ja, ikke så uvanlig før i tiden, så jeg vet hva jeg bør unngå, men dette (øksedrap i detalj) kom bardust på meg.. Selv om det antagelig bare er i hovedperson sin fantasi.. så jeg etterpå. Har tre andre Coetzee-bøker her, Ungdom og Skumringsland som er ganske korte, samt en annen en .. I alle fall Ungdom virker helt ufarlig;)

      Så bra ang Minier:) Har du lest Sven Petter Næss sin serie? Den også på Aschehoug.. Kallmyren fikk jeg som hurtiglån på bib.

      Slett
    3. Jeg har ikke lest en eneste en av Sven Petter Næss sine bøker, men ser at de er på Storytel, så det skal det bli orden på. Har lastet ned Jakten :)

      Slett
    4. Har ikke lest dem selv enda, men tenker å ta den i et jafs mot og i påska.:)

      Slett
  2. "Kvitleik" og "Den lille prinsen" er lest, sistnemnte feirer 80-årsdag i år. Og btw du veit du kan krysse den på 1001-lista?

    Eg har svært få tips til krim då eg leser svært lite krim, men eg veit at Ellen G. Simensen kom ut med ny krim denne veka. Den skal eg lese, for ho skriver krim etter mitt hjarte.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den navnløse arven - takk for tips! og "selvfølgelig" er Den lille prisen på 1001-listen :) Fine boken, du hadde elsket å sett den på nynorsk på teateret Elida!

      Slett
    2. Det hadde vore noko med Den vesle prinsen på nynorsk teater. Eg hadde den boka i bokmålsutgåve, men den vart raskt bytta ut med den nynorske, omsett av Jon Fosse, i fjor trur eg.

      Slett
    3. Jepp, det er han Jon som kan ta æren av den omsettingen, godt at du prioriterer etter ditt eget hjerte :)

      Slett
  3. Dei fleste februarbøkene og -forfattarane er nok ukjente for meg. Den einaste boka eg har lest er Den lille prinsen, men den har eg lest maaange gonger - for ungene mine, då dei var små.
    Du spør om krimtips. Har du lest Ewert Grens-serien? Svensk kvalitetskrim, sjå omtalen min om Tre år. Der finn du oversikt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips! Har ikke hørt om Ewert Grens en gang, skal sjekke det ut :)

      Slett
  4. Her har jeg kun lest krimbøkene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir en litt større krimhaug i mars (hvis jeg holder meg til planen)

      Slett
  5. Har lest noen av dine , men ikke så mange. jeg skjønner ikke at du får lest så mye, jeg er like imponert hver mnd. Hmmmm... du er nok veldig strukturert. Ønsker deg en fin mars mnd :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skjønner det ikke jeg heller, men så er det ikke mange minutter i løpet av døgnet, jeg ikke gjør noe :)

      Slett