søndag 8. mars 2020

Hvordan bli ( en skandinavisk) feminist - ny bok fra Marta Breen

Værgudene gir oss en skikkelig storreingjøring i dag, men det skal ikke stoppe meg fra å gå i tog. Gratulerer med dagen alle kvinner, alle feminister og alle dere som ikke har innsett at dere er det enda ☺☺☺

Helt siden 2006 har Marta Breen gitt ut sterke og lærerike tekster, som omfavner og forklarer feminisme på en lettfattelig måte. Hennes bok Om muser og menn er nominert til Bokbloggerprisen 2019, og skal samleses i juli. Jeg har også lest 60 damer du skulle ha møtt og Født feminist, så jeg sto formelig og trippet da Marta Breens nyeste bok ble sluppet denne måneden.


Fra bakpå boken:
Den prisbelønte forfatteren Marta Breen har reist rundt i verden og holdt foredrag om feminisme. På reisene har hun lagt merke til at det knytter seg mye usikkerhet til begrepet, både internasjonalt og her hjemme i Norge. Mange tør knapt å ta ordet feminisme i sin munn.

I denne håndboka samler Marta Breen trådene i noen av likestillingsdebattene hun har deltatt i. Hun oppklarer myter og misforståelser rundt feminisme og oppsummerer hovedbudskapet fra sine tidligere tekster. Samtidig gir hun leseren noen slagkraftige tips til hvordan man kan oppnå mest mulig likestilling i livet og i kjærligheten.

Tidligere i vinter var jeg så heldig å få delta på et intimforedrag i Bergen, hvor Marta Breen fortalte om seg selv som feminist. Hun vekslet mellom det personlige, og å sette søkelyset på samfunnet vi lever i i Norge. Speilet mot hvordan resten av verden forholder seg til likeverd og rettferdighet, ble dette sterk kost.

Da jeg i går satt og leste Hvordan bli en feminist, kjente jeg følelsen av håp og trygghet bygge seg opp i meg, for her hører jeg en sterk stemme, som setter ord på mine egne følelser. Dette er følelser som knapt har greid å omforme seg til tanker hos meg, men med denne boken fikk jeg hjelp til dette. Når tanken først er sådd, rettes også fokus mot problematikken som blir belyst, og jeg kjenner på viktigheten av å ta rettferdighet for alle, på alvor.

Gjennom 175 sider fordelt på 20 tema, gir Marta Breen oss definisjonen på hva en feminist er, og hva han eller hun ikke er. Vi oppfordres til å være radikal, og akseptere at verden ikke forandrer seg selv, og i dette andre kapitlet i boken forklarer hun også feminismens historie gjennom "bølgemetaforen". Stemmerettsaktivistene i forrige århundre, kvinnebevegelsen på 1970-tallet, feminismens inntok i akademia på 90-tallet og i dag, er vi i den fjerde bølgen som lettest kan skildres via #metoo, som alle kjenner betydningen av.


De siste par årene har vi sett et økende opprør mot det faktum at menns blikk og perspektiv fremdeles har størst definisjonsmakt i verden. Menns historier blir fremdeles regnet som større, viktigere og mer allmenne enn kvinners historier. Menn har fremdeles større rom, mer luft og mer bevegelsesfrihet enn kvinner. 

Det er rart å tenke på at ikke alle mennesker på kloden er for likeverd. Når en leser om Anders Behring Breiviks uttalte hat mot kvinnebevegelsen, om grupper med menn som kaller seg "incels", at ordet hore er det mest brukte skjellsordet mot kvinner over hele verden, og ikke minst Breens tanker om prostitusjon, så gir dette kraftige tankevekkere.

Men i stedet for å be folk om å være stolte av kroppen sin, burde vi kanskje heller begynne å oppfordre hverandre til å slutte å legge vårt egenverd i kropp og utseende. Løft blikket og fokuser på andre verdier, andre egenskaper og andre talenter. Le litt mer, les en bok, ta deg en bolle. Drit i kroppen! 

Hvordan bli feminist er en bok som kan rette opp i fordommer, gi bakgrunn for nye tanker og sette spotlight på kjønnsideologi, manspreading og gender-flip. Sistnevnte fikk vi noen eksempler på på foredraget jeg nevnte, og det var virkningsfullt og tankevekkende. Boken er lettlest, ryddig og logisk presentert med glidende overganger. Språket den er skrevet i er moderne, men up-to-date uttrykk og eksempler preget av tiden vi lever i. Flettet inn i det moderne får vi historiske tilbakeblikk, som forklarer litt om hvor vi kommer fra.

Det finnes systematiske forskjeller i makt, penger og muligheter basert på kjønn. I den senere tid har vi sett autoritære ledere ta over makten i en rekke land, noe som truer ytringsfriheten, homofiles rettigheter og kvinners råderett over egen kropp. Dette er skremmende tankegods som jeg helst ikke vil ha med meg til sengs.

Husk, ditt personlige forbruk er politisk, og å la være å kjøpe noe, er en aktiv politisk handling. Nysgjerrig eller provosert? les Marta Breens nye bok, og få hauger med forståelse for samfunnet vårt, og din rolle i det, med på kjøpet!



Jeg skal markere kvinnedagen i dag, skal du?

23 kommentarer:

  1. 60 damer du skulle ha møtt var super! Setter disse to opp på leselisten, spesielt Hvordan bli en feminist da den ga deg en god opplevelse ved at den satte ord på tanker og følelser i forbindelse med det å være feminist. Det er lenge siden jeg har lest bøker som dette, og det er bra det fremdeles er fokus på likestilling. Ja! Jeg skal markere kvinnedagen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig kjekt å høre at du skal markere og at du fikk lyst å lese denne boken. Ha en flott kvinnedag i regnet :)

      Slett
  2. Gratulerer med dagen!
    Nøyaktig 45 år siden mitt første tog :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, og gratulerer selv, du er et lysende eksempel på likestilling i praksis :)

      Slett
  3. Å, disse skal jeg ta en titt på. Jeg jobber jo veldig feministisk med utstillingen jeg skal ha,så mange spør om jeg har blitt ei skikkelig rødstrømpe-dame! Så vi må sett oss selv mer i fokus, stole på oss selv og braute på som mannfolk, men bruke andre metoder! Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper vi snart rydder flåsete betegnelser som rødstrømper ut av vokabularet vårt, vi er feminister - og stolt av det :) Marta Breen hjelper oss å forstå oss selv, kos deg med bøkene!

      Slett
  4. Hurra for oss damer i dag! Flott at du går i tog.
    Marta Breen skriver så bra; enkelt og elegant om viktige ting. Hun røsker litt i oss også, viser oss nye måter å se ting på - og minner oss på at vi fortsatt må kjempe.
    Bra dame - og bra omtale av du har skrevet

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig bra dame, og jeg håper at omtalen kan bidra til at mange leser boken og får et mer oppdatert syn på hva feminisme er, og hvor viktig det er med rettferdighet mellom kjønnene.

      Slett
  5. passande bok idag, tack för smakbiten

    SvarSlett
  6. Jeg tenkte på i dag tidlig at det nok ble færre kvinner i tog i dag. Hvertfall her på Vestlandet. På Jæren blåser det i tillegg stikker og strå, så jeg har tenkt å være inne i dag. Mannen min er avgårde og kokkelerer, så jeg nyter stillheten inne og uværet ute :-)
    Ha en riktig fin søndag, Tine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal avgårde, har spart på kruttet og sittet inne og lest. Håper mange har regntøy og kampvilje, bergensere er sporty til tusen, så jeg tenker vi får et langt fint tog her hos oss :)
      Kos deg i sofakroken Astrid Terese!

      Slett
  7. Feminism är ett laddat ord som uppfattas mycket olika beroende på sammanhang och vilka som använder ordet. Vi är långt ifrån jämlika ännu, men jag har aldrig riktigt gillat kvoteringar, det känns som att kvinnor då får fördelar som de inte själva gjort sig förtjänta av. Kanske har jag helt fel. För hur ska kvinnor kunna visa vad de kan om de aldrig får chansen? Tack för smakbit, trevlig söndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt sagt Paula, vi legger alle forskjellige ting i ordet feminisme. Jeg er helt enig med deg at kjønnskvotering ikke er greit - god søndag til deg også!

      Slett
  8. Marta Breen verkar vara en intressant författare, som jag inte alls känner till. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  9. Kände inte till Marta Breen. Låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  10. Känner inte till författaren. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  11. Når jeg så innlegget ditt kom jeg på at jeg har glemt å kjøpe denne i anledning dagen,men godt da at det kan gjøres i ettertid og kan ligge klar til neste år. I stedet har det blitt en annen bok om feminisme på lyd-det er da noe.
    Breen skriver forrykende godt så jeg ser frem til å lese denne.

    Markering av kvinnedagen er like viktig i dag som før,når man tenker på at kvinner fikk litt mindre råderett over egen kropp på grunn av et politisk spill og det med en regjering som da hadde 3 kvinnelige ledere- det er skremmende.
    Fortsatt fin søndag 🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bare til å lese denne med en gang for Breen har tradisjon på å gi ut nye bøker hvert år til 8 mars :)
      Jeg gikk i tog og hørte på appellene i dag. Det gjorde ikke like sterkt inntrykk som i fjor, men kjekt å være tilstede :)
      Hvilken bok lytter du til nå da?

      Slett
  12. Tack för två mycket intressanta boktips!

    SvarSlett
  13. Mycket lämpliga smakbitar för dagen!

    SvarSlett