tirsdag 30. august 2022

1989 - året som endret Europa av Per Anders Madsen

Den siste tiden har jeg lest flere bøker fra DDR, denne gangen har jeg tatt for meg resten av Øst-Europa i samme slengen, og for en leseopplevelse dette ble. Jeg noterte ikke underveis i lyttingen, som stort sett foregikk ute på tur, men klarte ikke gå videre til neste lytteopplevelse uten å ha anbefalt denne boken videre. 

Forlaget om handlingen:

Vi følger dramaet bak Berlinmurens fall, måned for måned, både på gateplan og i storpolitikken.

Sentralt i fortellingen står noen unge aktivister i Leipzig. De arrangerte demonstrasjoner. De tok sjanser. De gikk foran. Vi følger deres kamp mot ensretting og undertrykkelse, mens kommunistlederne desperat forsøker å holde seg ved makten.

9.november 1989 revnet Muren, diktaturstatene i øst gikk i grus, og Europa ble endret for alltid.

Men friheten var ikke noe menneskene i disse landene fikk. Det var noe de erobret.

Det er noe eget å lese historiske beretninger fra en tid hvor en selv levde. Jeg var 22 år da muren falt, men det er med skam jeg må innrømme at mye av dramatikken i forkant gikk meg hus forbi. Dette gjør jeg noe med for tiden, for de politiske forholdene i Øst-Europa i etterkant av 2. verdenskrig, har blitt fast innslag i min lesende hverdag.

Per Anders Madsens skildring av dramatikken som ledet frem til reformprogram og frihet i Europa, er underholdende og lærerikt. Vi følger modige studenter i Leipzig, som ikke lar seg true til stillhet. I tillegg befinner vi oss gjennom denne boken i Berlin, Dresden og i mange av de andre berørte landene i Øst-Europa.

Mange politiske ledere i øst ville få slutt på den kalde krigen, og med Gorbatsjovs reformprogram ble dette mulig. Vi får høre om statsminister Jaruzelski i Polen, og den grunnen landets politikere beredte, Lech Walesa og motet han viste da han ledet fagforeningen Solidaritet og flere andre navn som ringer en svak bjelle hos meg. Det var spennende å høre om Vaclav Havel, at han var essayist og dramatiker, som kjempet så hardt for menneskerettigheter at han ble president i Tsjekkoslovakia.

I denne boken varierer fokuset fra det store bildet, som omfatter omverdenens blikk på hendelsene, og mikroblikket på de som kjempet i smug og kirker. Tematikken er detaljrik, men blir skildret på en lettfattelig måte, så det er ikke vanskelig å henge med i svingene. Det er Per Andreas Tønder som har lest inn boken, og hans flott innlesning bidro sterkt til min fine lytteopplevelse. 


Forlag: Gyldendal
Boken utgitt: 2019
Lyttetid: 12,5 time
Innleser: Per Andreas Tønder
Kilde: Storytel



Et tips til fra Storytel: Kjøp Berlin! av Christian Borch. En fantastisk beretning om hans egen slekt og hvordan de havnet som eiendomsbesittere i Berlin. Anbefales varmt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar