søndag 12. september 2021

Kjærlighet i endetid av Jon Ewo

Jon Ewo debuterte som forfatter i 1986 med en novellesamling, han skrev en til, før han gikk over til å skrive romaner og krim for voksne, samt litt sakprosa. Men, det han har skrevet mest av er sakprosa og skjønnlitteratur for barn og ungdom, og når jeg så gjennom den kjempelange listen av titler fra hans penn, fant jeg en bok jeg har lest. Den glade dystopien Kjærlighet i endetid er hans første bok for voksne på tjue år, om han har ruget like lenge på denne historien, vet ikke jeg, men nydelig lesning det er det. 

Forlaget om handlingen:  
Gunder elsker Rikke. Det gjør også Manfred. Og Rikke elsker dem begge. Da hun blir alvorlig syk, må de to mennene hennes forholde seg til henne og hverandre på en ny måte. På vidunderlig vis tar romanen avstikkere til japansk kunst, forskning på kråkers intelligens og jakten på en morder som drives av hat mot kjærlighetens svikere. Romanen og kjærligheten tar forunderlige veier.

Forlag: VigmostadBjørke
Utgitt: 2021
Sider: 182
Kilde: PDF fra forlaget

For et eventyr det var å lese denne boken! Selv om boken fremstilles som en dystopi, så har den ikke mange av karakteristikkene fra denne sjangeren. Tidsmessig befinner vi oss tre år etter koronaepidemien var over, en tid som betegnes som slutten på menneskehetens tidsalder, uten at dette utdypes så veldig tydelig.

Manfred Ingot venter på endetiden, og biter seg merke i tegn på nedbryting, rust for eksempel. Han forventer den økologiske kollapsen, som vil resultere i at kråkene overtar herredømmet. Av profesjon er han forsker, og han forsker på kråker, noe som åpner opp for spennende betraktninger, som skildres på en underholdende måte. 

Manfred elsker Rikke, som er gift med politietterforskeren Gunder. Trekantforholdet deres fungerer, men begge mennene finner det en smule anstrengt. Helt til Rikke blir syk, og de søker støtte i hverandre for å takle motgangen. 

            Målt opp mot klodens endetid er ett menneskes sviktende helse ubetydelig. Til tross for at han ofte tenker å verdens endetid og liknende store tanker, blir de nå helt abstrakte og unte mening. Innholdet av brevet gjør ham mer personlig vondt enn tanken på at menneskeheten forsvinner. 


I tillegg til disse tre hovedpersonene møter vi Gunders mor, som er et spøkelse han forholder seg ganske konkret til, men som forsvinner når Rikke kommer hjem. Hans kollega Nora og kunstselgeren Victor har også små men betydelige roller i denne utrolig skjønne romanen. 

Rikke driver et galleri, og i den forbindelse skrives kunsten inn i historien. Mens Rikke ligger i koma har hun en "drøm", som tar oss med til Japan. Jeg har samme forhold til drømmer som jeg har til fotnoter, de er vanskelig å forholde seg til. Historien om de to mennene som støtter hverandre gjennom tunge dager, var mye mer interessant å lese enn det Rikke opplevde mens hun var i koma.

Men, Hokusais bilde Den store bølgen ved Kanagawa, var det spennende å høre om. Dette er et nydelig tresnitt som ble vist frem for første gang i 1832. Jeg har hatt det notert på min private lille ønskeliste, og det rare er at da vi var på middag hos min datter like etter jeg avsluttet boken, så hang bildet over hennes seng!?! Er det mulig tenkte jeg, og falt helt i staver over det vakre kunstverket.



Er du ute etter en dystopi med voldsomme skildringer av verden etter en stor krise, så er kanskje ikke dette den rette, men kan du like en kjærlighetshistorie med en fin vri, og som ikke er klissete, så er Jon Ewo sin nye roman ikke å komme forbi.

22 kommentarer:

  1. Den glada dystopin... det låter något det 🙂. Jag tycker jag känner igen titeln, men blir tveksam eftersom jag inte känner igen författaren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Boken kom ut nå i høst, så den er nok ikke oversatt til svensk enda. Tittelen klinger godt, det skal de ha :)

      Slett
  2. Tack för smakebiten. Jag läser sällan noveller av någon anledning.

    SvarSlett
  3. makens favorittavla på Fuji, verkar vara intressant bok, tack för smakbiten.

    SvarSlett
  4. Det verkar vara en annorlunda historia. En sådan som jag skulle kunna tycka om. Eller inte alls.

    SvarSlett
  5. Den blir jag riktigt nyfiken på - och så faller jag förstås för fåglarna på omslaget. Har sparat den på Adlibris. (Norska böcker är så förbaskat dyra bara)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kråkene har en fin rolle i handlingen, du kan glede deg til å lese boken :)

      Slett
  6. Tack för smakbiten! Känner varken till boken eller författaren.

    SvarSlett
  7. For en tilfeldighet, med bildet! Jeg kjenner motivet, men ikke hvem som laget det. Enig. Det er et flott kunstverk.
    Har faktisk ikke lest noenting fra Ewo. Jeg vet jeg har stått med ham i hånden på biblioteket flere ganger, men han har ennå ikke fått bli med meg hjem. Akkurat nå leser jeg etter innfallsmetoden, så derfor fikk jeg flere ukjente bøker med meg hjem fra Sølvberget igår. Leser meg opp på forfattere som kommer til Kapittel i år. Der er det ikke mye kjent, for å si det sånn. Satser på å bli positivt overrasket.. Man kan jo håpe :)
    God søndag til deg Tine. Her er det lesevær.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sant? min datter og jeg har mer til felles enn jeg ante. Spennende med Kapittel i år, siden mange av forfatterne er ukjente for deg, jeg må ta meg en titt på programmet etterpå :)
      God søndag Marianne!

      Slett
    2. Noen sjanse for at du kommer til storbyen under Kapittel? :)

      Slett
    3. Har veldig lyst, men det går nok ikke. Satser på at noen lokale entusiaster skriver litt om opplevelsen :)

      Slett
  8. Jeg har lest halve boken - og liker den godt så langt. Savnet noen dystopitrekk, men har jo en del igjen.
    Bølgen har fulgt meg i mange år. Det bildet er en av årsakene til at jeg oppdaget japansk litteratur. Jeg har hatt motivet på saker som notisbøker og på en kimono. Jeg har i mange år drømt om å dra til Mount Fuji som er fjellet i midten av bildet.

    Moro med tilfeldigheter som med boken og bildet :)Kanskje et hint om at du må lese mer japansk litteratur? :)

    Ha en strålende søndag videre. Her er det regn - og vi skal på lang tur med hund ..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den er fiiiiin. Ikke så dystopisk men fin likevel :) Hund? lånt en, eller har dere hund? Tilfeldigheter er gøy, men denne gangen kom det så brått på, at jeg ble litt satt ut. Jeg har lest en del japansk litteratur, plukket opp tips fra deg har jeg og, men det blir nok mer.
      Her våknet vi til tåke, så det ble tåketur, men nå skinner solen, selv om skyene nærmer seg. Nyt søndagen!

      Slett
    2. Jeg vet ikke helt hva det er, men det er noe med det japanske som kjennes rett for meg. Håper å en dag få dratt dit.
      Vi låner kjekke Rocko (halvt border collie og halvt dalmantiner) av datteren min iblandt når vi skal på langtur. Koselig :)
      Kult at du vil lese mer japansk :)

      Slett
  9. Den lät intressant! Tyvärr ännu inte översatt till svenska. Men tidigare bok har blivit översatt så man kan hoppas.
    Tack för smakbit

    SvarSlett
  10. det låter som en bok jag skulle vilja läsa. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  11. Den kände jag inte till, läser noveller ibland så om den blir översatt….tack för smakbiten.

    SvarSlett
  12. En helt okänd bok för mig. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  13. Har lest om denne (nyhetsbrev fra forlaget), men tenkte ikke å lese den. Trodde først det var en ungdomsbok, men det er det ikke skjønner jeg. Skal ha den i minnet:) Hvem vet, bøker leses ofte etter innfall, en plutselig lyst.
    Fin søndagskveld til deg Tine:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, ungdomsbok er det ikke, skjønner at den kan falle ned mellom en del stoler. Den som ikke vil lese bøker med kjærlighet i tittelen, og de som ikke vil lese dystopier, vil gjerne også styre unna. Synd for dem, for dette er virkelig en flott roman.
      Vi som leser mye har massevis å velge i, så oss er det ikke synd i :)

      Slett