søndag 19. september 2021

Ringmannen - ny krim fra Jan-Erik Fjell

Er du klar for den åttende boken om Anton Brekke? Det var jeg, for denne serien har vært en favoritt, fra første bok. Jeg har lest en del krim i det siste, men ingenting har vært spennende nok. Med kryssede fingre satte jeg i gang med Ringmannen, og heldigvis fikk jeg fart på blodstrømmen denne gangen, for Jan-Erik Fjell greide virkelig å skremme vettet av meg.

Forlaget om handlingen: 
Cecilie Olin kommer aldri hjem etter en tur på byen. To dager senere blir hun funnet kvalt. Kroppen er mishandlet. Den massive volden er påført post mortem og gir inntrykk av å være personlig. Ektemannen kommer snart på etterforskernes radar, men så blir en ny kvinne meldt savnet. Magnus Torp er sendt fra Kripos for å bistå det lokale politiet. Han følger spor som til slutt skal ta ham over 20 år tilbake i tid, til et uoppklart drap 60 mil unna. Samtidig forsøker han å dra sin tidligere kollega Anton Brekke opp fra dypet. 

Anton har mistet jobben i politiet, og tror ikke det er mulig å komme nærmere bunnen. Han tar feil. Denne gangen tar det lang tid før Magnus får hjelp av Anton, og da har Anton et helt annet motiv enn å fange Cecilie Olins drapsmann. 

En mer velskrevet krim skal du lete lenge etter. Nerven er på plass allerede fra første kapittel, da vi ble kjent med Nora og miljøarbeideren hennes. Spenningen som bygges opp i begynnelsen får sitt utløp i siste setning, så allerede etter seks sider er berg- og dalbanen i gang. 

I neste kapittel trodde jeg at jeg skulle få en liten pustepause, da vi ble tatt med tilbake til Volda i 1999. Vi møter en navnløs mann og kjæresten hans Rebekka. Dette er en av tre tydelige forløp som bærer handlingen, og den som, i begynnelsen ga meg mest frysninger på ryggen. 

Kripos etterforskeren Magnus Torp kjenner vi fra tidligere bøker, da han var Anton Brekke sin makker. Nå jobber han som sjef selv, og får ansvaret for det bestialske drapet på Cecilie Olin. Etter Anton forsvant ut av politiet, har Magnus ikke sluppet taket i ham. Selv så forskjellig de er, så har de knytt ett vennskap som Magnus ikke vil gi på båten, selv om Anton gjør seg utilgjengelig og fremstår som temmelig uspiselig. 

Magnus er helstøpt, jeg puster når det er han som leder an handlingen, for jeg er trygg og vet at det ikke kan krype frem noen monster fra bak døren. Den oppmerksomme måten han forholder seg til Anton, pårørende og kolleger, gjør at han har fått en stor plass i mitt hjerte. 


            Nei! brølte Magnus. I ti år har jeg gjort som du har bedt meg om! Lånt deg penger! Stilt opp, samme hva! Til og med løyet for Spesialenheten! Og i kveld, etter at du har ignorert meg i fjorten måneder, stilte jeg opp igjen uten å stille spørsmål, selv om det gjorde at flyet glapp for meg! Han gikk helt opp i ansiktet på Anton og sa: Jeg satte deg først - det er nemlig det mang gjør for kompiser! Han pekte mot frontvinduet og passasjersiden. Og nå setter du deg i den jævla bilen!


Dette er en krim med flere uventede vendinger og høyt spenningsnivå. Jeg vil ikke risikere å røpe detaljer som berøver deg for akutt hjertebank, men nøyer meg med å love deg en heftig lesestund. 

Jan-Erik Fjell bygger opp et persongalleri, som er mye mer enn bare pappfigurer, disse menneskene lever og har sin egen vilje, til tross for at jeg flere ganger nærmest ropte "nei, ikke gjør det". Et par ganger, da jeg satt ute på terrassen og leste, ble jeg tilsnakket, og ute av stand til å svare, løftet jeg bare opp en flat hånd, som for å indikere at han måtte vente litt. Tipper ventetiden var verdt det, da han så mine vidåpne øyne og det skrekkslagne draget om munnen, da jeg snudde meg ☺

Ringmannen byr ikke på lange innledninger, innfløkt karakteroppbygging, svulmende landskapsskildringer eller andre uvesentligheter, her holdes vi tett på plottet, som jeg leste uten en eneste gang, å lure på hva som foregår - I love it!


Har du ikke lest serien, så har du gått glipp av mye god krim, 
men boken kan godt leses uavhengig av de andre bøkene. 

1.Tysteren           2.Skyggerom   3.Hevneren         4.Rovdyret 
5.Lykkejegeren    6.Gjemsel       7.Gråsonen         8.Ringmannen


Utgitt: 2021
Sider: 378
Kilde: Leseeksemplar

 

25 kommentarer:

  1. Denne boka likte jeg også. Synes den er en av de bedre i serien.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg føler jeg alltid er like begeistret når jeg leser om Anton Brekke og Magnus Torp, kjenner jeg er litt forelsket i snille, gode Magnus om dagen :)

      Slett
  2. Låter ju onekligen intressant och jag gillar utdraget, men om den skrämde vettet ur dig, så undrar jag om jag skulle klara den. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er mer spooky enn ekkel, jeg leser Camilla Läckberg sin nyeste nå, den er ekkel den :)

      Slett
  3. Den serien har jag aldrig hört talas om. Takk for smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Finnes den på svensk, er det bare til å sette i gang, den er veldig bra :)

      Slett
  4. Tack för smakebiten jag har första boken i serien men har ej läst den. Det låter som något jag skulle tycka om.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må lese den, jeg lover deg du kommer til å skaffe deg resten av serien med en gang :)

      Slett
  5. Endelig! Denne har jeg også ventet på! Men, jeg lytter til serien. Den er ufattlig deilig å ha på øret. Så da må jeg vel vente et år, før boka kommer på lyd. Skal jeg rett og slett bare... nei. Jeg sjekket. Nr 36 i reserveringskø. HAHAHA - jeg tror jeg kanskje bare venter til lydboka. For leses, det skal den :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jubel i stuen hver gang det kommer ny bok i denne serien. Du har inspirert meg tilbake til biblioteket, så nå står jeg på vent på flere bøker. Sjekket ut hvem som er innleser på Ringmannen, og dessverre er det en av få stemmer jeg ikke liker. (tipper jeg er sær her også)
      Ha en fin søndag Marianne!

      Slett
    2. Hah... Fant den på 1-ukes lån på biblioteket 😁👍

      Slett
    3. Snakk om å være flaksen :)

      Slett
  6. skulle faktiskt kunna tänka mig att ge den här serien en chans även om det inte är den stilen jag brukar läsa. tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det må du gjøre, en velskrevet serie med mye spenning, fin hvis du vil utfordre komfortsonen din :)

      Slett
  7. Gleder meg til denne. Har den me dåp tur, mersmak lese ferdig Heine Bakkeid sin siste før jeg hiver meg på denne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne kan du glede deg til. Jeg har Bakkeid sin bok klar i hyllen, men nå har jeg bestilt en del på biblioteket, så jeg lar meg styre av tilgangen derfra :)
      Kos deg på tur!

      Slett
    2. Har begynt, er godt i gang, men det har blitt litt oppstykker lesing de siste par dagene pga reising og jobb og andre ting. Den lover godt:) (han er nå en snedig skrue han Anton ;))

      Slett
  8. Jag ska genast tipsa min dotter om den här författaren. Hon vill läsa krim-serier med samma huvudperson, dessa finns på svenska, förhoppningsvis också som ljudböcker. Tack för smakbit

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre at bøkene hans finnes på svensk, dette tipset vil din datter bli glad for :)

      Slett
  9. Kanske det här också vore en serie jag borde börja med? Min smakbit idag kommer från en serie min pappa rekommenderade!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips, sjekket ut forfatteren :)

      Slett
  10. Når Tine blir forelsket i en karakter ... :)
    Har lest til og med bok fire. Skal lese resten av serien også, må bare få somlet meg til å skaffe bøkene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, han er så fiiiin <3 Håper bare at Anton Brekke skjerper seg til neste bok

      Slett
  11. Jag har läst den första i den här serien och har tvåan oläst i hyllan. Vet inte riktigt varför jag inte läst fler...

    SvarSlett