lørdag 21. januar 2012

Paulo Coelho`s nye bok Alef

Det begynner å bli lenge siden jeg leste Alkymisten og de andre bøkene til Coelho, men jeg kan trygt påstå at Alef holder seg helt i de samme baner, som de andre bøkene. Handlingen i boken er Coelhos egne opplevelser. Vi følger ham på en tur med Den Transsibirske jernbanen.Han hadde mistet kontakten med seg selv, og trengte en reise for å bli herre i sin egen verden igjen. Som alltid er vi med Coelho inn i flere virkeligheter, flere verdener og derfor blir romanen så mye mer enn bare en skildring av en 9288 km lang togtur.
Det er ikke lett å sette ord på det jeg har lest, men boken beveget meg til tårer, og spilte på noen av mine strenger som trengte å bli klimpret på. Tør du å leve i nuet? Tør du å tilgi der du føler for å hate?  Tør du gå ut av komfortsonen for å eksperimentere, oppdage, tro på dine drømmer og erobre det ukjente?
Tittelen på boken er ”Alef” noe som også blir betegnet som Qi, altså livsenergien i oss. Med Alef utvider han begrepet til også gjelde rom og møte med andre mennesker. Jeg sitter igjen med en deilig, rolig følelse etter å ha lest boken. Jeg vil lese mer, for jeg føler jeg har oppfattet ”noe”, som mitt bevisste sinn ikke helt klarer å få grep om.  Som om jeg ikke har skjønt hva han prøver å si, bare at det er veldig viktig. Tror jeg må plukke ned Alkymisten og de andre titlene hans fra hyllen, og lese litt om igjen. 

2 kommentarer:

  1. Takk for en vakker bokanmeldelse Tine. Jeg elsker slike bøker som røre mitt indre <3 Alkymisten er en fantastisk vakker og sterk bok, og Coelho er en flott forfatter. Takk for tipset om hans nye bok :-) Kjøpte "De nye åpenbaringene" av Neale Donald Walch på torsdag, som jeg har begynt å lese. Oppdaget den i en butikken, og jeg har aldri sett den før. Da var ikke jeg vanskelig å be ;-p Ønsker deg en vakker lørdag og en herlig helg.

    SvarSlett
  2. Jeg har et blandet forhold til Coelho. Likte spesielt godt "Veronika vil dø", "Zahir" og "Elleve minutter", men på den annen side klarte jeg aldri å komme meg gjennom "Det femte fjell" (som jeg begynte på på engelsk). Denne boken høres imidlertid spennende ut.

    SvarSlett