torsdag 19. januar 2012

Spennende debut bok av Thomas-Nicolai G. Hansen ”Gintaras”

Jeg har ”blitt kjent” med denne unge herren, via bloggene våre. Hans blogg ”Nikolai om det viktige” har lenge vært fast lesestoff for meg. Han skriver veldig bra om mange emner, og jeg har mang en gang blitt satt ut av de reflekterte tankene og det gode språket hans. 
Om et par måneder kommer han ut med sin aller første roman, og den vil jeg anbefale deg å lese. Har du lyst å hjelpe Thomas-Nicolai i startfasen, gjør du som meg, sender ham en mail i dag og forhåndsbestiller boken: kolja1988@gmail.com
Her er teksten sånn som den vil fremstå bakpå boken:
Gintaras er snart ferdig med videregående. Det er bare måneder igjen. Han er interessert i Aidas fra parallellklassen, en annen gutt. I Litauen er dette uakseptabelt. Noen fra klassen hans ser de to guttene sammen på et utested. Etter det blir månedene som gjenstår en stor prøvelse. En lærerinne ser hvordan Gintaras blir behandlet av noen av klassekameratene og tar affære. Hun ringer moren hans. Hun forteller at Gintaras er syk, at han er homofil. Lyden av telefonrøret som legges på er et smell. 
Gintaras tenker at han må flytte fra landet for å kunne føle seg trygg. Han gjør som mange andre. Han flytter vestover. I hans tilfelle til Norge. Romanen illustrerer at det ikke kun er økonomiske faktorer som driver utvandringen fra de øst-europeiske EU-landene.
Fra vår tur til Litauen, ca. 30 minutters kjøretur utenfor Vilnijus

3 kommentarer:

  1. Takk for hyggelig omtale. =)

    Glad for alle som får med seg at denne boken kommer. Med denne boken ønsker jeg å vise at også "arbeidsinnvandreren" har en forhistorie og at det selv i et av Øst-/Sentral-Europas politisk mest vellykkede land fortsatt er utfordringer. =)

    SvarSlett
  2. Spennende tema. Jeg skal i alle fall sørge for at boken blir kjøpt inn til skolebiblioteket, sender bibliotekaren en epost med det samme!

    SvarSlett
  3. Takk for tips, der ut som mannen har et fortettet og minimalistisk språk, noe jeg liker. Skal sjekke ut den unge herren.

    SvarSlett