mandag 23. januar 2012

Jeg har syndet og kjøpt en bok i dag....

Nyttårsforsettet som innebærer å lese mindre ser jeg  ut til å få litt problemer med. At jeg har lagt ned forbud mot å kjøpe bøker (til meg selv) er selvforklarende for den som ser de overfylte bokhyllene mine.
Normalt sett er jeg superflink å bestille nyhetene på biblioteket, og vente med lengsel og spenning til det er min tur til å lese den aktuelle boken. Biblioteket har sviktet litt denne gangen, for Linda Olsson`s siste "Din godhet" har de fremdeles bare på svensk, og det er ikke mulighet for å bestille den norske utgaven. Dette kvalifiserer som en supergod grunn for meg til å kjøpe boken selv. Som sagt så gjort. Jeg har lest de første 43 sidene og er helt betatt. Gleder meg veldig til fortsettelsen, utfordringen er bare å ikke "sluke" den så alt for fort. De andre nyttårsforsettene ligger jeg faktisk ganske godt ann med, så jeg fortviler ikke over denne lille uskyldige "glippen". Jeg løser BT kryssen hver dag, og kommer lengre og lengre. Skrittelleren min viser over 10000 skritt hver dag, og det er jeg fornøyd med. Trening går etter planen, og i morgen skal jeg ha andre turen på Storsåta i år, da er det bare 10 turer igjen.
Og hva syns jeg om boken? Jeg gir den dobbel seks! "La meg synge deg stille sanger" og "Taushetens konsekvenser" var også veldig gode, men jeg syns denne var spesielt bra. Der var en spenning gjennom hele boken, selv om det er langt fra noe kriminal. Vi får tre historier på en gang, nåtid, hennes historie om når hun kom til Australia for å bosette seg, og hennes barndom. Historien i nåtid om den lille gutten Ika som hun blir kjent med, er tragisk i seg selv, og veldig rørende. Det er hennes leiting gjennom barndomsminner og jobben hun gjør med å sortere dem i riktig rekkefølge for å forstå helheten, som er den sterke historien. Det er mye hopping i tid, men det er ikke vanskelig å følge med.
Virkelig en bok å sette seg ned med!

7 kommentarer:

  1. Lesing av bøker er sterkt nedprioritert her for tiden.. Har derimot tatt opp hekling (av alle ting), så nå bruker jeg mine ledige stunder enten på hekling av slumreteppe eller med laptopen på fanget.. Bøkene får vente litt. :D

    SvarSlett
  2. Om du låner boken videre til flere andre, så blir jo du et slags bibliotek - dette kan du slippe unna med! Private bokbytteringer er helmaks.

    SvarSlett
  3. Det har du helt rett i Lise, og denne er jo kjempegod så jeg låner villig vekk :)

    SvarSlett
  4. Jeg tar gjerne første økten og låner :)

    SvarSlett
  5. Så bra du skriver Tine - blir så fristet!! Ønsker meg noen timer lesetid hver dag - leser på boken jeg fikk av deg til Jul... det tar sin tid som du skjønner!!
    Håper riktig mange ser din side, masse flott du deler !! Klem til en super-vario-jente!
    Forresten du må hjelpe meg med kommentarnavn.. får det ikke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hjelpe meg.. ! Altså så var den fra Marianne :-)

      Slett