onsdag 18. januar 2012

Hjemmelaget tomatsild er god rawfood og en god B12 kilde

Passer du på å få i deg nok B12?
Da svigers var på besøk i julen, var svigermor så grei å lærte meg å lage hjemmelaget tomatsild. Den er kjempegod, og heldigvis la hun igjen oppskriften til meg.
Sild er en kjempegod kilde til B12, mye bedre enn kjøtt. Spekesild har 12 ug pr. 100 g og dette er mye. Svinefilet har 0,4 ug, kalv har 0.22 ug, egg har 0,47 ug og  melk har 0,4. Vi som ikke spiser kjøtt får veldig ofte høre at en spise kjøtt ellers går en tom for B12, og det vet jo alle, at et liv med for lite B12 ikke er noe å trakte etter.
B12 har mange viktige funksjoner i kroppen, les gjerne om det her.
Svigermors oppskrift på deilig tomatsild:
6 fileter av kryddersild
1/2 dl olje
2 ss eddik 7%
1 dl sukker
2 ss vann
1/2 dl tomatpure
litt pepper
1,5 finstrimlet løk
3 laurbærblad
2 ss tørket dill
Bland alle ingrediensene til sausen. Hakk løken og silden i så store biter som du liker best. La det stå i kjøleskap til dagen etter, og kos deg de nærmeste dagene med supersunt pålegg.
Bruker du silden jeg brukte, kan du kutte ut ingrediensene i kursiv og heller bruke laken fra glasset.
Jeg bakte brød i dag, lavkarbo må vite, og klarte ikke vente med å smake på silden.
Jeg brukte denne oppskriften, justerte bare med en neve hakkete valnøtter, og så stekte jeg brødet i en liten langpanne.
Dette er alt som skal til!
Nybakt brød og nylaget tomatsild, mmmmmmmmmmmmmmm....... 

1 kommentar: