fredag 20. januar 2012

Derfor kan lavkarbo gi deg kreft i tarmene...... NOT!!!


Det måtte en ekstra kopp te og en stille stund til i morges for å roe sinnet, etter å ha lest BT`s ”Sprek” i dag. Her får ”Sprekekspert” Mette H. Morken utfolle seg fritt med sin brannfakkel som skal skremme oss til å tro at lavkarbo er farlig. Tittelen på den to sider lange artikkelen er: ”Derfor kan lavkarbo gi deg kreft i tarmene”.
Hun spør: ”Vil du ha en sunn tarm, eller vil du ha det behagelig?”  Det hun beskriver som behagelig, er det faktum at du slutter å prompe når du spiser lavkarbo. Jeg for min del kan med hånden på hjertet si, at jeg ikke savner tarmgassen.
At du går sjeldnere på do, er noe som vi som er henfallen til lavkarbo vet alt om, og det er ikke spesielt behagelig, men det finnes fornuftige løsninger. Heldigvis er det mange fordelaktige ”bivirkninger” av et kosthold uten blodsukkersvingninger, men det skal jeg ikke komme inn på her.
Alle ønsker vi fart på fordøyelsen. I magesekken skal maten ligge kortest mulig, her spalter magesyren opp maten slik at tarmene kan ta til seg næringsstoffene senere. Tygger du maten godt hjelper du magesekken med den jobben, og tarmene får en mye enklere jobb, og kan ta til seg mer næring. Pass også på å drikke masse rent vann (utenom måltidene) da hjelper du også tarmen din.
Morken hevder at et kosthold med mye fett ikke gir nok fiber for at tarmen skal få tømt seg ofte og raskt nok. En av de stoffene Morken frykter blir liggende i tarmen er mykotoksiner. Dette er sopp som danner seg på korn og frukt som blir oppbevart fuktig. Jammen….  Vi skal jo ikke spise korn og frukt, så hva er problemet?
Hun er også redd for (hold deg fast) Hererosykliske aminer og polysykliske aromatiske hydrokarboner, phew… Dette er stoffer som dannes hvis du steker/griller kjøtt over direkte flamme. Jeg som ikke spiser kjøtt, har for lengst sluttet å bekymre meg både for dette og akrylamid, som er et kreftfremkallende stoff som dannes ved stekeskorper, (også skorpe på brød, og knekkebrød)
Hvor ofte tilbereder vi egentlig maten vår over direkte flamme?
Hun påpeker også at noen nitrosaminer er kreftfremkallende, disse dannes i mat som er tilsatt nitritt og nitrat. Let opp E250 og få enda en grunn til å kutte ned på kjøttforbruket, du finner det i alt bearbeidet kjøtt.
Jeg får ikke håpe hun ligger våken på grunn av disse bekymringene, for dette er flisespikkeri. 
Se heller på fiberinnholdet i disse vanlige matvarene. I den øverste bolken er det mat hun mener vi bør spise pga. at vi trenger fiber.
I den nederste bolken er mitt alternativ. Se hvor mye fiber du får i forhold til karbohydratinnholdet på de matvarene. Eller du kan bake brød av kornsorter som inneholder fiber men lite glukose, for eksempel: Cocosmel, malte mandler, soyamel, kruskakli, fiberhusk og linfrø.
Matvare
Karbohydrater pr. 100 g
Kostfiber pr. 100 g
Ris
20,7
0,2
Havregryn
61,4
8,5
Brød halvfint
39,5
7,0
Loff
45,0
2,6
Knekkebrød
63,0
16,0
Poteter
17,1
1,6
Pasta
27,8
1,6

Matvare
Karbohydrater pr. 100 g
Kostfiber pr. 100 g
Blomkål
2,9
2,3
Brokoli
3,1
3,0
Rosenkål
4,4
4,6
Spinat
1,5
1,9
Paprika grønn
3,3
2,0
Salat
1,5
1,1
Purre
3,6
2,8
Peanøtter
9,9
6,9

Vi må slutte å se på en enkelt ting når vi skal diskutere kosthold og helse. Her trekker hun fram kun det som går på tarmhelse, men tenker ikke på blodsukkersvingninger, overvekt eller at mange kreftformer har med blodsukkeret å gjøre. Og hva er det kreftceller spiser igjen???   Jo... sukker!
Selv om dama er ernæringsfysiolog, så ser det ikke ut som hun kan så mye om matlaging. Så lenge vi bytter ut matvarene i øverste bolk med de i nederste, og ikke automatisk pøser på med fløte, smør, ost og kjøtt, så får vi i oss mer enn nok fiber til å ha en velfungerende tarm.
Morsomt er det at BT`s journalist har hatt sitt eget lille forskningsprosjekt, og googlet seg frem til at det er vanlig med magetrøbbel. Her har han sakset spørsmål om treg mage, som har kommet til forskjellige lavkarboblogger. 

3 kommentarer:

  1. Bra innlegg!! Anbefaler det på Facebook jeg :) Irriterer meg over dette selv og er egentlig glad jeg ikke har lest BT i dag slik at jeg slapp å bli like provosert som deg på morgenkvisten..

    SvarSlett
    Svar
    1. Enkelte morgener hender det jeg setter lavkarbofrokosten min i vrangstrupen. Del i vei du :)

      Slett
  2. Sånn er det Tine! Bra innlegg!

    Minst mulig grilling med andre ord (ikke at vi griller over flammer foresten, min mann er da tross alt grillsjefen, da legges ikke kjøttet på før grillen er HELT uten flammer..;) hehe). Men altså mer koking og ovnsbaking heretter. :)

    Og bearbeidet kjøtt burde alle kutte ned på eller kutte helt ut. Så jeg skjønner ikke hvorfor hun er spesielt redd for oss på lavkarbo her.

    SvarSlett