tirsdag 3. januar 2012

Tredje januar og tredje dagen uten karbohydrater

Resten av familien "sliter" fremdeles med julesnop og julekaker, som vi ikke ble kvitt i julen (ingen av oss er så grådig på juleknask lenger). Jeg derimot, erklærte årets ketose for åpnet, sammen med nyttårsrakettene.
Jeg skyr alt som lukter/smaker av søtsaker, både på bilder, blogger og det som havner oppunder nesen min. Dag tre, pleier å bety hodepine, men den har jeg til gode (ennå). Jeg prøver å holde meg litt i bevegelse, selv om jeg tross alt er sykemeldt og har fått (meget) streng beskjed av legen min, å hvile.
I dag "hvilte" jeg meg til by`n. Dette er en spasertur som normalt tar godt under to timer, i dag tok den over to timer. Vel fremme sank jeg ned i en av de deilige sofaene på Krok og Krinkel og leste bok en times tid, før jeg tok bussen hjem igjen.
I dag hadde eieren selvfølgelig fått ferdig skillingsbollene sine, og det duftet himmelsk i hele lokalet. Jeg ba ham finne frem det svære kruset jeg fikk sist og ble servert en deilig kopp te. Uten bolle...
Så, hva spiser man når man ikke vil ha sukker (les: mel, pasta, ris, poteter også kalt karbohyrater)?
Frokost: Tyrkisk yoghurt med 2 ss frøblanding og 8 bringebær
Lunch: Spinat, andre grønne blad, spirer, avocado, tunfisk og en god dæsj Heilmans majones
Middag: Blomkålsuppe, jevnet med Johanneskjernemel, masse fløte og en eggeplomme
I går fylte jeg dagen med en liten tur på biblioteket, og brødbaking. Brødet tar litt tid, men det er enkelt å få til, og jeg får flott resultat hver gang. Derfor ble dagens meny seende slik ut:
Frokost: Som alltid...  tyrkisk yoghurt
Lunch: 2 skiver med røkelaks og majones
Middag: Fiskegryte med masse torsk, purre og gulrot. Godt krydret og jevnet med Johanneskjernemel og fløte
Har du lyst å lære mer om hvordan du kan ta av massevis av kilo uten å gå rundt sulten og føle at du slanker deg? Lån/kjøp Skaldeman`s bøker og se hvor lett det er :)
Og til dere som absolutt ikke har lyst å slanke dere, prøv hva et jevnt blodsukker gjør med helsen din. Gi bukspyttkjertelen din en velfortjent ferie etter julen og la den slippe alt sukkeret. Og husk; det eneste kreftceller "spiser" er sukker....

6 kommentarer:

  1. spennende da. hørtes ut som veldig sunne og ikke minst gode måltider. :D

    SvarSlett
  2. Så godt å lese at andre også har begynt den sunne linje etter jul! Jeg har vel aldri tidligere kjent så tydelig at sukker er veldig negativt for min kropp! Så nå er det vekk med alt det usunne. Og godt er det. Spennende å lese hva lavkarboere spiser til måltidene. Jeg kan ikke kjøre helt høyfett selv, men synes det er mye spennende inspirasjon fra feltet! Riktig godt nyttår til deg også!

    SvarSlett
  3. Jeg har da fått hodepine... (på dag 6). Men har ikke vært like streng som deg. Har spist noen biter 71% sjokolade hver dag. Ikke lurt selfølgelig da vekta har stått stille. Men det har gjort overgangen litt lettere... La resten av sjokoladen i fryseren for å ikke spise mer. Men er ikke SÅ lettlurt så jeg har spist noen biter i dag også... hehe. Får se om jeg får brukt opp de siste platene på bursdagsbaking til han på 3. Kjedelig å kaste resten når de har kommet helt fra USA.. ;)

    Gøy å se at du kan spise litt bringebær og gulrot. Det er jo det ideelle om man kan unne seg litt sånt. :) Hvor mye skal du ned?

    SvarSlett
  4. Bringebær har bare 3,2 karbohydrater pr. 100 gram, og 8 bringebær blir ca 26 gram så det er ubetydelig. Gulroten har 6,7 så den er jeg mer forsiktig med. Med meg er det enten eller. Kan ikke unne meg en ørliten bit av noe, for da begynner jeg "å gå i skapene igjen". Skal bare ned 5 kilo, men da tøyer jeg grensen litt, så det skal holde hardt.
    Hovedsaken er å komme godt i gjenge igjen, sånn at jeg slipper å tenke på mat hele tiden :)

    SvarSlett
  5. Ja, det er det viktigste (å ikke trenge å tenke på mat hele tiden), pluss det å ha masse energi. :)

    Ha en fin kveld videre. :)

    SvarSlett