søndag 9. juni 2013

Politi av Jo Nesbø - en anmeldelse uten spoilere

Politi er Jo Nesbø`s tiende bok om antihelten Harry Hole i Oslopolitiet. Jeg har lest dem alle sammen, så jeg visste hva jeg gikk til da jeg startet på boken. Noen kan synes at det blir for makabert, men jeg er allergisk mot "kosekrim" og synes Nesbø balanserer elegant, uten at det bikker over i det uleselige.
Panserhjerte syntes jeg ble litt for makaber, mens den forrige boken Gjenferd ble litt for personlig. I Politi skikker Harry Hole seg bra, han har kontroll på drikkingen sin, og oppfører seg noenlunde forståelig. Handlingen i Politi foregår utelukkende i Oslo, men de får besøk av Katrine Bratt fra bergenspolitiet.

En liten smakebit fra når hun oppsøker Hole:
Du så meg komme?
Jeg kjente deg komme. Han så opp. Og smilte. Katrine hadde alltid vært forbløffet over hvilken forvandling ansiktet hans gjennomgikk når han smilte. Hvordan det kunne blåse bort det harde, avvisende og livstrette han hadde pleid å bære som en slitt frakk. Hvordan han med ett slag kunne se ut som en leken, voksen guttunge som sola skinte ut av. 
Som en bergensk godværsdag i juli. Like kjærkommen som den var sjelden og kort.

Også i denne boken er det flere drap, og mange mulige gjerningsmenn. Nesbø lar leseren ta del i etterforskningen, og jeg tok meg mange ganger i å tenke "han er det!" Du blir holdt på tå-hev i 527 sider, så det er bare til å holde seg fast.
Siste halvdel av boken leste jeg på terrassen i solskinnet. Luften var fylt av kirkeklokker og høytalerstemmer fra sykkel nm som foregikk i nabolaget, men jeg la kun merke til støyen de få gangene jeg la fra meg boken for å lage te.
Dette er en av de få gangene jeg kunne ønske at jeg var strengere med prikkene på terningen, for Politi hadde fortjent 6`eren helt alene.

Det første opplaget av Politi var på 270.000 bøker. Dette er enormt mye, men etter to dager var butikkene tomme, og Aschehoug forlag spinner igang pressen igjen, og trykker ytterligere 115.000 bøker på rappen. Dette er historisk, og jeg som har lest boken skjønner hvorfor :)

Løp og kjøp folkens, for dette er glimrende krim!

11 kommentarer:

  1. Jeg er i gang nå. Spennende fra første side!

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Helt enig! Nesbø fortjener all mulig heder og ære. Dette er en fantastisk bok!
    Glemte å spise på 6 timer mens jeg leste...

    SvarSlett
  4. God omtale som ikkje avslører for mykje. Er godt i gang, har lest halve boka. Gler meg til eg er ferdig på jobb så eg får lest resten.

    SvarSlett
  5. Ser at de har mange Politi- bøker i butikkene rundt omkring, både i matbutikken, benserter så tomme er de ikke. Men jeg har ikke fått dilla på Nesbø, så de får nå bare stå der;) hehe

    SvarSlett
  6. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  7. Kjempespennende bok og en av de beste Harry Hole bøkene! Jeg ante ikke hvem politimorderen var og Nesbø skriver brilliant synes jeg. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig med deg, jeg syntes også at dette er hans beste hittil

      Slett
  8. Hva med følgende:
    "Men kjente etter med hånden han holdt i frakkelomma at sikringen på Glock 22-en var av."
    Boken har en salig miks av -a og -en endinger, men nok om det.
    Sikring på en Glock?
    Her har det gått litt vel fort i svingene...
    For øvrig er boken grei nok, men definitivt ikke på langt nær en sekser på terningen. Hva er det med dagens overbegeistrede "anmeldere". Stjernestatus er tilstrekkelig, virker det som.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fint svar, kjekt at vi er enig om noen bøker da. Du er nok mer "teknisk" innstilt enn meg, jeg gir terningkast ut i fra hva jeg føler når jeg leser, hvor "borte" jeg er kan du kanskje si :) Ikke alltid like vel overveid kanskje...

      Slett
  9. Jeg ser forresten at en av dine favorittbøker er Vindens skygge.
    Dette er også en av mine favorittbøker, sammen med:
    Engelens spill.
    Don Quijote.
    Forbrytelse og straff.
    Hvis en reisende en vinternatt.
    Øya fra dagen før.
    Odyseen.

    All the best.
    :-)

    SvarSlett