fredag 14. juni 2013

Bergenfest med Nick Cave - en konsert av dimensjoner

Knipset med iPhonen, så blidene er ikke de aller beste 
Egentlig har jeg ikke noe forhold til Nick Cave og gruppen hans The Bad Ceeds, men tidenes konsertopplevelse er akkurat med denne artisten. Den gang, under Bergenfest i 1999, var han uten band, og alene på scenen i en fullpakket Grieghall. Jeg har vært på mange konserter både før og siden, men akkurat denne var fantastisk.
Når Nick Cave i går var på gjesting til Bergen for andre gang er det gått 14 år siden sist.
Vi har denne gang blitt flyttet ut på Plenen og han har The Bad Ceeds med seg.

Publikum var kledd i Goretex, Berghaus og Devold, og fryktet en kald og våt seanse. Heldigvis var værgudene på vår side, og slapp ikke ned en dråpe på oss, da vi henga oss til hemningsløs digging av helten. Noen mer hemningsløst enn andre selvfølgelig,  jeg kjente på at jeg begynner å vokse fra  å stå i timesvis, bli dyttet på og knekt med av drita fulle fremmede, som røyker deg opp i fjeset. Og, hva er det med den ene hånden som absolutt skal opp i luften hele tiden? Jeg kan skjønne klapping og hopping, men den ene hånden? (Som selvfølgelig alltid er rett i mitt synsfelt). Jeg er ikke så himla lav, men i konsertsammenheng blir jeg pitteliten. Vi ankom en time før konsertstart og kunne gå nesten helt frem til scenen. Jeg stilte meg opp på kabelboksen som var ca. 10 cm. høy, og den måtte jeg bruke spisse albuer for å beholde gjennom hele konserten.
Vel, vel det er bare en uke til neste konsert, så jeg får bare holde motet oppe.

Nick Cave ja, han kan ikke kalles annet enn brilliant. Han ga absolutt alt i 1 time og 40 minutter. Han fikk publikum med seg, og flere ganger lot han seg bære av publikum, mens han sang, og da var han ikke mer enn 3-4 meter fra Frode og meg som sto nesten helt fremme. Fantastisk!
De hadde et show gående hele tiden, og koste seg helt tydelig på scenen. Det ble litt feil et par ganger, men det ble taklet på en så fin måte, at det bare ga pluss i margen.
Frode som har mer greie på sangene hans enn meg, sier at det var stort spekter på nytt og gammelt. Jeg liker ikke de aller hardeste sangene, men det var bare et par jeg godt kunne unnvært, resten digget jeg med på.
Håper inderlig ikke at det blir 14 år til neste gang Nick Cave besøker Norge, men da vil vi gjerne ha ham tilbake i Grieghallen :)

4 kommentarer:

  1. Hei......
    Vi digget sport fra sofanen deres sammen med en alle tiders gutt.
    pappa

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er så kjekt når verdens beste besteforeldre stepper inn som barnevakter :)

      Slett
  2. Høres ut som en topp opplevelse.:)

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett