søndag 9. juni 2013

Den siste pilegrimen av Gard Sveen - En smakebit på søndag

Det var Anita og bloggen Artemisias Verden som presenterte boken "Den siste pilegrimen" av Gard Sveen på tirsdagens "Boken på vent". Selv om jeg ikke er sterk på tekniske duppedingser, har jeg fått en eBokBib app på iPad`den som kan laste ned utvalgte bøker fra biblioteket. Da jeg skulle bestille den omtalte boken, så jeg at de hadde den som Ebok.
Noe så praktisk, når jeg egentlig ikke hadde lyst å vikle meg ut av bikinien og gå bort på biblioteket, hokus-pokus-filiokus så hadde jeg boken mellom fingrene.


Gard Sveen er en norsk mann i sin beste alder, bosatt i Ytre Enebakk og jobber i forsvarsdepartementet. Kun nylig har han kunne tittelere seg som forfatter, siden
Den siste pilegrimen, som kom ut i år, er hans debutbok. Jeg ser for meg Gard, som etter 20 år i en tørr og kjedelig jobb i departementet, sitter og ser på det som står om ham på Wikipedia.
Første setning: "Gard Sveen er en norsk kriminalforfatter". Herlig hva?
Må jo være mye mer spennende å være kriminalforfatter enn politiker :)

I denne boken flettes to historier sammen parallelt. I første del av historien er vi i 1945, hvor ettervirkninger etter krigen innhenter kriminalinspektør Gøsta Persson i en sak om mord/selvmordet på Kaj Holm i Stockholm. Denne delen forskyver seg enda noen år tilbake til 1942 hvor den opprinnelige handlingen ligger.

Samtidig er vi i Oslo i 2003 hvor vi blir kjent med håndballtreneren og politimannen Tommy Bergmann. En fin maidag finner noen studenter som skal slå leir en grunn grav med beinrester etter mennesker. Disse har lagt i jorden en god stund.
I del to blir enda et scenario introdusert. Det tar oss tilbake til 1939 i Storbritannia og et av ofrene, Agnes Gerner`s historie.
Når det i så i 2003 dukker opp et heller spesielt mordvåpen ved siden av et ferskt lik, er vi i gang. Etterforskningsleder Tommy Bergmann får den umulige oppgaven å finne ut av hvem som kan ha utført det bestialske drapet, og hvem er det de har funnet levninger fra.

Spenningen stiger raskt, og det tar ikke lang tid før jeg er dypt inne i historien med hver celle i kroppen. Hoppingen mellom historiene er lett å følge med på og bidrar til det høye spenningsnivået. Han skriver i korte raske setninger, og gir oss akkurat nok bakgrunnsstoff til å bli godt kjent med karakterene. Dette er krim sånn som jeg liker det, rask og oversiktlig, med en troverdig historie og akkurat passelig med blod og gørr.
Heldigvis har forfatteren ikke tenkt å gi seg med dette, men lover at Den siste pilegrimen får en oppfølger eller to.

Smakebit:
Like før de kom inn i lunden, der hunden lette etter ballen, så Agnes Gerner i øyekroken at Christopher tok noe mer ut av feltsekken. Det var som om sola forsvant fra himmelen, da hun så hva han nå hadde i hånda. Den store Webley-revolveren.
Når vi kommer inn i lunden, sa han og nikket rett fram, skal du skyte den.
Atnes Gerner åpnet munnen, men ingenting kom ut. I noen sekunder beveget bakken seg under henne. Jeg tror ikke jeg... sa hun lavt. Christopher Bratchard sa ingenting. I taushet holdt han revolveren fram mot henne. Tre griser hadde hun skutt, bare for å vise at hun kunne hvis hun måtte, men ... mannen var simpelthen gal. 
Hvis ikke gjør jeg det selv, sa han.



I det regnet letter og himmelen blir blå igjen, er jeg ferdig med boken. Med et tastetrykk er den levert tilbake til biblioteket. Dette er den andre boken jeg låner på denne måten, og jeg er veldig fornøyd med å låne/lese sånn som dette.

7 kommentarer:

  1. Den här låter som något för mig :) Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  2. eBokBib appen er kjempe kjekk, har begynt å bruke den selv. Så lettvint og så lett og levere bøkene tilbake:)Har hørt mye bra om denne boken, så den ligger alt på leselisten min. Takk for smakebiten! Blir spennende å starte på den en dag:) Ha en herlig søndag!:)

    SvarSlett
  3. Det här låter definitivt som något för mig! Noterar den genast. Synd att jag inte kan låna norska eböcker från Sverige...

    SvarSlett
  4. Så praktisk med ebøker da! Jeg har lastet noen ned på mobilen min, men ikke startet å lese dem ennå. Boken du leser virker veldig spennende - takk for tips :)

    SvarSlett
  5. Jeg kunne tenkt meg å prøvd det med å låne ebøker på biblioteket, så kanskje jeg skulle få gjort noe med nettopp det. Boken du har lest kunne jeg svært gjerne tenkt meg å lest, har bare hørt bra ting om den. Tusen takk for smakebit og link til meg. Ha en fin søndag videre,Tine:)

    SvarSlett
  6. Jeg har alltid fulgt godt med i den teknologiske utviklingen. Men nå er jeg er kommet på etterskudd hva angår det teknologiske pga at jeg ikke er har smart-telefon. Men vi har en iPad i huset som jeg bruker å ha med meg på ferie. Men der er alt tilrettelagt. E-bøker har jeg ikke lastet ned. Men jeg forstår at jeg må skaffe meg en smart-telefon slik at jeg ikke sakker helt akterut. T o m togbillett fremvises via smart-telefon så jeg da jeg var i Oslo sist. Så artig innlegg om forfatteren og boka. Jeg leste Anitas omtale. Og nå din smakebit. Virker som en god bok og en bok jeg kommer til å høre mye om. Særlig fordi den er så ny. Takk for kjempefin smakebit.

    SvarSlett
  7. Så artig at du likte denne boka, nå ble jeg fristet til å sette den lenger frem i lesekøa. Sånn ebokbibap høres veldig kjekk ut, da..)

    SvarSlett