tirsdag 11. juni 2013

Gratulerer med dagen alle kvinner og menn, som priser friheten!!

Denne tålmodige damen ligger i ro i 4 uker og ruger
I hele år feirer vi at det er 100 år siden vi fikk almen stemmerett i Norge. På dagen i dag 11 juni kan vi feire at mennene på Stortinget vedtok, som et av de første landene i verden, at også kvinner skal få lov å bruke sin stemme.
Kampen for almen stemmerett startet for alvor i 1880 årene, og det var ikke helt ufarlig det de holdt på med, de som snakket for oss kvinner den gangen.
Likestilling mellom mann og kvinne har lenge vært en selvsagt ting her hos oss. Kanskje litt for selvsagt, for vi glemmer lett "den urett som ikke rammer oss selv" så det heter i sangen.
Kvinner (og barn) lider rundt om i verden. Det hadde nok ikke blitt skrevet så mange bøker om dette tema, hvis ikke fortvilelsen var stor i samfunnet. Det er skremmende lesning, men jeg synes det er viktig at vi vet.
På teateret i år har vi også markert friheten i å bruke sin stemme. Mange stykker har hatt dette som bakteppe, og det siste vi så var Herborg Kråkeviks Skram vs. Kråkevik, et utrolig bra stykke om vår alles kjære Amalie Skram.
Hun var opptatt av at kvinnen, som av miljø og oppdragelse er hemmet i kjærlighetsevnen og dermed i livsevnen. Hun var forut for sin tid, og skikkelig kjerringa-mot-strømmen, men bante vei for andre som kjempet saken til seier.
Denne "bursdagen" havnet på min fridag, så jeg har valgt meg et knippe aktiviteter som for meg skal markere min helt egne Stemmerettsdag:

Så er det de da, som mener at å jobbe deltid undergraver kvinnesaken og å være hjemme å bake biscotti er helt "kjerring". Brente ikke "rødstrømpene" bh`ene sine i sin tid? Hvordan kan da dette være kvinnesak for meg?

Synes du stemmerett for kvinner er noe å la deg begeistre over i 2013?

4 kommentarer:

  1. Tusen takk, og sjøl gratulerer så mye med dagen!

    Jeg lar meg begeistre :D

    SvarSlett
  2. Allmenn stemmerett- vet ikke om det gjør meg så begeistra akkurat, men jeg setter jo så klart pris på at vi har den!!
    Og stemmerett; betyr ikke det på en måte rett til å velga, da? Da må man i det minste ha frihet til å velge deltidsjobbing så lenge økonomien ikke setter en stopper for det!! Jeg lurer forresten ofte på hvem de er disse som mener seg kvalifisert og berettiga til å mene noe om andres valg... Mon tro om de er så lykkelige og fornøyde med livet sitt at de mener å ha en universalløsning??
    Håper du har hatt en super fridag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er veldig enig med deg. Har hatt en kjempefin dag, og feiret stemmeretten på min egen måte.

      Slett
  3. Gratulerer med dagen på etterskrudd - håper du hadde en fin markering :)

    Stemmeretten synes jeg absolutt er noe å begeistres over! Om det ikke hadde vært for disse våre formødre spørs det hvordan det hadde gått, at noen stod på barrikadene for like rettigheter må vi ikke ta for gitt selv om vi har det bra her hos oss. Globalt sett er det mange samfunn som ligner det vi hadde før stemmeretten.

    SvarSlett