lørdag 1. juni 2013

Undringens makt av Ann Patchett

Ann Patchett er en amerikanerinne som ble født i 1963. State of wonder eller Undringens makt, som den heter på norsk, er den siste av i alt 5 romaner fra hennes hånd, som kom ut i Norge i år.
Så vidt jeg kan se, er det bare denne siste boken hennes som er oversatt til norsk.

Det er Juritzen forlag som gir ut boken, og de var så grei å sende meg et leseeksemplar tidligere i vår. Her er hva de sier om handlingen:

Vitenskap, etikk og mørke hemmeligheter
Langt inne i de mørkeste og mest utilgjengelige delene av Amazonas har en gruppe forskere, ledet av den myteomspunnede doktor Swenson, slått seg ned blant en indianerstamme hvis kvinner besitter en enestående hemmelighet – de er fruktbare langt inn i alderdommen.
Hennes arbeidsgiver, et farmasøytisk selskap, mister kontakten med Swenson og forskergruppen og sender en av sine ansatte, den stille og fredsommelige Anders Eckman, for å gjenopprette kontakten. Når det en dag kommer et kort telegram med budskapet om at Eckman er død, reiser hans kollega Marina Singh inn i  Amazonas for å avdekke hva som egentlig skjedde med kollegaen, og om mulig finne sin gamle mentor doktor Swenson.
Vil Marina finne ut av sin kollegas skjebne, og hvilke hemmeligheter skjuler seg egentlig dypt inne i jungelen?

En liten smakebit:
La meg ta et bad først, sa Marina. Få av meg alt blodet. Dr. Swenson ristet på hodet. Bruk en balje. Jeg kan få mennene til å hente noen bøtter med vann til deg. Det er ufornuftig å gå ut i elven full av blod. Du vet aldri hvem som kommer til å tro du er middag.

I skrivende stund sitter jeg å ser på en sværing av en edderkopp som spinner sitt nett utenfor (heldigvis) vinduet mitt. Jeg som grøsser over å få mygg og klegg for tett innpå, hadde ikke overlevd en time der hvor Marina Singh reiser i denne boken.
Det er et fantastisk område Ann Patchett beskriver i denne romanen. Jeg kommer aldri til å reise dit, men turen innom Amazonas var utrolig lærerik, selv om det bare var via en bok.
Historien var i tillegg til lærerik også spennende. Spesielt på slutten ble leseøktene lange, noe som bare betyr en ting, at boken er god, historien fengende og jeg atter en gang får en natt med for lite søvn. Av meg får den en stødig 5`er.

Les gjerne Tone`s fine anmeldelse av boken

5 kommentarer:

  1. Bra du likte den. Jeg likte den også veldig godt, og vil gjerne dra til Amazonas hvis jeg får bukt med edderkoppfobien min.

    SvarSlett
  2. Ojasann! Det høres ut som spennende bok. Jeg burde absolutt lese én skjønnlitterær bok i sommer - viss den regnes i den sjangeren, da?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja dette er nok godt innenfor sjangeren skjønnlitteratur. Ikke dumt å lære mer om moralen rundt utvikling av medisinene som vi er så avhengige av.

      Slett
    2. Hmmm.... jeg har egentlig ikke lyst til lære, jeg har bare lyst til å bli underholdt. Blir borbardert med nok umoral og drit fra aviser og leser fag når jeg skal lære.

      Har du noe annet å anbefale?

      Jeg har 'Hundreåringen som klev ut ur fönsteret och försvann' på lydbok - og den har jeg hørt snart hundre ganger ;) Trenger en ny god histore.

      Slett
  3. Det er en annen i huset som leser den nå. Jeg er spent på hva han synes til slutt. Han har ikke lagt den bort uten at den er ferdiglest, og det er et signal på at han liker den. Ingen huff, er hørt heller.....

    SvarSlett