søndag 16. juni 2013

Hustruen i Toscana av Sarah-Kate Lynch - en liten smakebit

Er du glad i Italias idylliske perler, stemninger, smaker og lukter, da er dette boken for deg. Selv om fortellingen starter i USA, så havner hovedpersonen Lili snart i Toscana, hvor hoveddelen av historien finner sted.
Lili er en vellykket karriere kvinne som har vært gift med Daniel i mange år. Det eneste hun ikke har lykkes med er å få barn. En dag oppdager hun et fotografi blant ektemannens saker, som kan tyde på at han på sine forretningsreiser til Toscana har skaffet seg en familie der.
Samtidig i Montevedova, blir vi kjent med "Strømpestoppernes hemmelige liga". En gjeng med hauggamle svartkledde enker, som har dannet en klubb, hvor de i fellesskap driver litt "Kirsten-giftekniv" blant ungdommen.

Dette er en historie som får munnen din til å løpe i vann. To av de gamle damene, Luciana og Violetta baker Cantucci, en form for Biscotti, som de er eksperter på. Beskrivelsen av hvordan de går frem, fikk meg til å handle inn til min egen biscottibakst. Av en eller annen grunn kom jeg også hjem med grappa, pecorino, mozarella, basilikum og en mengde andre godsaker fra butikken, som har smak og lukt i fokus.
De kan dette med mat og nytelse, italienerne, og det er ikke fritt for at jeg pustet dypt og rolig og hadde ekstra lave skuldre, da jeg leste boken.
Historien var artig, litt "Potensgiverne"-aktig kanskje, men det ble ikke for dumt. Handlingen tok stadig vekk noen uventede vendinger, som gjorde at det var mer enn den gode stemningen som fikk meg til å like boken.

Smakebiten jeg ikke ville sagt nei-takk til:
Signora Benedicti er berømt for sin crostata di more, sa han. Jeg ber henne hele tiden om å lage det, men som regel overhører hun meg. Men altså i dag, så vær så god!
Han skjøv et stykke av den mørke, duftende paien over frokostbenken til Lily, som til sin overraskelse kjente at hun fikk vann i munnen ved synet. 
- Jeg beklager, men jeg pleier ikke å spise dessert, sa hun.
- Men, dette er frokost!
- Vel, jeg pleier spesielt ikke å spise dessert til frokost. 
- Hvis du skal være i Italia, Lily, må du forstå at vi spiser dessert hele dagen.


Vil du ha flere smakebiter, søte eller ei, ta gjerne turen innom bloggen 
Flukten fra virkeligheten, hvor Mari har forent oss for å utveksle lesetips.

14 kommentarer:

  1. Denne framsida har jeg sett utrolig mange ganger, men av en eller annen grunn har den ikke fristet. Feil tittel? Feil bilde? Je g vet ikke, men nå har du klart å få meg til å ombestemme meg!! Hvis jeg skulle glemme den, håper jeg du kan komme med en påminnelse ;o)
    Takk for super smakebit! Forresten; min favorittfrokost er sjokoladekake (gjerne med Pepsi Max), men det er visst feil når man har gått over i de voksnes rekker...

    SvarSlett
  2. Jag älskar italiensk mat. Och böcker som förmedlar lukt och smak :)

    SvarSlett
  3. Åh,denne boken bare MÅ jeg ha meg skjønner jeg! Når du skriver at den kan minne om "potensgiverne" så ble jeg solgt.

    SvarSlett
  4. Nydelig smakebit!! Boken står på vent i bokhylla mi, og jeg gleder meg til å sette tennene i den ;)

    SvarSlett
  5. Gratulerer med ny jobb! :-) En fin smakebit! Denne fikk jeg virkelig lyst til å lese!

    SvarSlett
  6. Åh, det låter som en lockande bok. Inte minst för att jag tycker om italiensk mat :-)

    SvarSlett
  7. Hvorfor tok ikke jeg med denne fra biblioteket på fredag, høres jo akkurat som en bok for meg:) Ble litt sulten nå faktisk:)Elsker jo Italia!:) Takk for smakebiten!:)

    SvarSlett
  8. Åh, jeg vil også være i italia og spise dessert hele dagen! ;D
    Denne ligger klar i den O' store "skal leses snart forhåpentligvis"-lesebunken min i den ene bokhyllen, og nå rykket den et par hakk framover. Takk for en velsmakende smakebit, og god søndag! :)

    SvarSlett
  9. Nydelig fremside på denne boken! Ah, dessert hele dagen...mmmm!

    SvarSlett
  10. Låter som om det kan bli en ganska intressant historia av både den hemliga familjen och av tanterna som parar ihop folk. :)

    SvarSlett
  11. Takk for smakebiten:) Ble nysjerrig på boken (den er herved notert).

    SvarSlett
  12. Dessert hela dagen låter inte helt fel! Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  13. Denne boken hørtes helt herlig ut! Og smakebiten fikk det til å gå vann i munnen min. Tusen takk :)

    SvarSlett